Daktent?

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Jakke Mangel
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2022, 07:22

Daktent?

Bericht door Jakke Mangel » 19 nov 2022, 10:02

Hallo allemaal,
Ben nieuw hier. Ben begonnen met een 240estate op te knappen . Heb dakrails van chroom op mijn wagen en vroeg me af of ik een daktent kan plaatsen voor in de toekomst te gaan kamperen. De daktent weegt 73kilo. Heeft daar iemand ervaring mee?
Grt Jan

Gebruikersavatar
Youk
Berichten: 206
Lid geworden op: 03 nov 2010, 21:19
Locatie: Sint-Amands

Re: Daktent?

Bericht door Youk » 19 nov 2022, 15:40

Heb even je onderwerp naar "vraagbaak" verplaatst, want daar is het beter op zijn plaats dan in "aangeboden of gevraagd".

Wat betreft je daktent, volgens mij mag er op het dak van een 240 een belasting van 100 kg zijn. Dit gaat wel over dynamische belasting, met andere woorden tijdens het rijden. Bij stilstand kun je al makkelijk richting 500 kg gaan (of meer?). Dus met het gewicht van je daktent zit het al goed, wel nog rekening houden met de rest van het spul: dus rek/dragers/wat er ook van montagemogelijkheid gebruikt wordt. Maar ik denk niet dat je daarmee zelfs maar in de buurt komt van de overige 27 kg.

Voor de montage spreek je over chromen dakrails. Bedoel je hiermee rails die aan de zijkant staan? Of zijn het dragers die over de breedte van het dak gaan. In het eerste geval moet je nog dragers hebben voor de breedte. Die moet je dan zoeken die passen op de chromen dakrails. Op de dwarsdragers kun je normaal de daktent bevestigen. Hoe dit moet hangt af van de dragers en van de tent. Dus daar kan ik je zo moeilijk een antwoord op geven.

Jakke Mangel
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2022, 07:22

Re: Daktent?

Bericht door Jakke Mangel » 21 nov 2022, 07:42

Dank u voor de verduidelijking! Nu hoef ik me geen zorgen te maken.
Grt Jan

Plaats reactie