geluid op achteras amazon

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piervolvo
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 mei 2004, 18:39
Locatie: ELLIKOM

geluid op achteras amazon

Bericht door piervolvo » 01 apr 2005, 20:07

bij het induwen en loslaten van het gas pedaal
zadat zijn snuitje wat omhoog gaat heb ik steeds een
klatsend geluid op de achter as
wat is dit?

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

klatsend geluid ???

Bericht door Volv_oholic » 02 apr 2005, 10:36

Beste, zou je misschien het geluid wat beter kunnen omschrijven. Ik begrijp niet goed wat je bedoeld...

Als het echt aan de achteras is, zou het kunnen zijn dat uw rollementen aan de wielen (achter de remankerplaat) versleten zijn, al geeft dit meestal een meer zoemend, zingend geluid.
Het zou natuurlijk ook heel simpel kunnen zijn dat uw olieniveau van uw "pont" (differentieel) te laag staat, en dat de tandwielen slijtage beginnen te vertonen, doordat ze te lang droog gedraaid hebben. Ook kan het zijn dat er te veel speling is ontstaan op de "steekassen" t.o.v. het planetaire stelsel (dit word al wat moeilijker).En laten we hopen dat er aan het planetaire stelsel niets stuk aan 't gaan is....
Wat, volgens mij, nog een laatste mogelijkheid is, is dat een kruiskoppeling op uw aandrijfas stuk is, dit geeft dan weer een hevig knarsend geluid, dit valt nog het beste mee om te vervangen.

Ik zou maar vlug eens kijken wat het zou kunnen zijn, morgen is het onderdelenbeurs in het magazijn, en kun je misschien daar je stukken kopen, en kan je volgende week al terug rijden zonder "klatsend" geluid.

Beste volvo-groeten,

Volv.

Gebruikersavatar
piervolvo
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 mei 2004, 18:39
Locatie: ELLIKOM

geluid achter as

Bericht door piervolvo » 02 apr 2005, 14:08

alvast bedankt voor de reaktie het is meer een tok tok geluid
heb daar straks nog eens goed geluisterd en het lijkt me
meer een van de stabilizator stangen te zijn ik ga straks deze eens wat vaster aan draaien hoe vast mag je deze eigenlijk aan draaien?

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

stangen

Bericht door Volv_oholic » 02 apr 2005, 18:17

Als het geluid van de stangen komt, wat inderdaad ook perfect mogelijk is, zou ik niet beginnen met nog wat aan te draaien, maar het beste is dan om de bussen te vervangen. De rubbers van deze bussen zijn dan meer dan waarschijnlijk versleten en vragen op deze manier om vervangen te worden. Normaal zijn het bouten met een borgmoer die hierop gemonteerd staan, en speelt het aanhaal moment niet zo'n belangrijke rol.
Aanhaalgegevens vind je normaal terug in onderhoudsboeken.

Greets en succes

Volv

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Bericht door stef25042504 » 05 apr 2005, 21:21

Het lijken mij eerder de kruiskoppelingen van de cardan.
Zit er geen speling op. Van mij PV544 heb ik deze dit jaar ook vervangen.

Gebruikersavatar
piervolvo
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 mei 2004, 18:39
Locatie: ELLIKOM

Bericht door piervolvo » 06 apr 2005, 18:48

we zullen het eens gaan onderzoeken bedankt voor de tips
groetjes kris

Plaats reactie