Bougies

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Uraldnepr
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 okt 2013, 09:28

Bougies

Bericht door Uraldnepr » 06 jan 2014, 22:19

Iedereen,

Ik heb een probleempje met mijn Amazon van 1969
Nl. hij blijft "nadieselen"
Ik vermoed dat er bougies inzitten met een verkeerde warmtegraad.
Nu is mijn vraag welke bougies er in een B 18 motor moeten
Alvast bedankt
Manfred

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Bougies

Bericht door Rubicon » 07 jan 2014, 17:57

Is het ontstekingstijdstip verder helemaal correct? Een motor die te rijk is afgesteld kan ook nadieselen.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

amazon
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 okt 2011, 19:57

Re: Bougies

Bericht door amazon » 07 jan 2014, 20:02

Hallo.
De bougies die er in horen NGK bpr6es.

mogelijke andere oorzaken;te rijk mengsel
stationeer toerental te hoog
ontstekingstijdstip fout
Groetjes Theo.

Uraldnepr
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 okt 2013, 09:28

Re: Bougies

Bericht door Uraldnepr » 07 jan 2014, 23:28

Beste,

Bedankt voor jullie reactie
Het ontstekingstijdstip heb ik op 22°gesteld bij 1500 omw/min ( met de choke ) en afgekoppelde vacuüm vervroegen
Het mengsel heb ik niets aan gedaan stationair 0,15 CO( drie keer nagemeten met een moderne multi gas meter ) en op de keuring was het ook zo een waarde ??? En een CO schroef heb ik nergens gevonden op de SU carburateur
Voor het mengsel wou ik afgaan op de bougie kleur en dan de sproeiernaald verstellen , maar dan moeten er wel de juiste bougies inzitten natuurlijk
Het stationair toerental hangt rond de 950

GRTZ Manfred

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: Bougies

Bericht door lucas » 08 jan 2014, 19:11

Hallo,

Ik heb ook soms het probleem met mijn B18 2 SU's.
Volgens mij is de mengsel te arm. (andere adviesen?) Ik rijd met 3.5% op ralenti.

http://volvo1800pictures.com/document/S ... 18_B_D.pdf
Afstellen enz vanaf blz 28.
Om de rijkdom te regelen, de lifting pin gebruiken (afbeelding 9 punt 3).
Ik rijd ook met bougies NGK index 6, zonder veel verandering.

Voorstel oplossingen:
Het verlagen van de ralenti heeft geholpen. +/- 750 RPM.
Geen bebruik van additief, die de bougies vervuilt.
Niet te lang in stad rijden. Liever lange afstanden op autostrade...
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

Uraldnepr
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 okt 2013, 09:28

Re: Bougies

Bericht door Uraldnepr » 01 mar 2014, 16:19

Na veel te proberen denk ik eindelijk de regeling van de CO. gevonden te hebben
Eerst had ik de bougies en kabels vervangen met nog hetzelfde resultaat
De bougie was wel vrij wit na een stukje rijden
Na wat zoeken heb ik gemerkt dat ik de sproeierzitting waar de sproeiernaald in gaat naar beneden kan zetten en zo het mengsel aanpassen
Ik heb zelf geen CO meter dus ik ken de CO waarde momenteel niet , maar al mijn problemen zijn wel in 1 keer opgelost nl het nadieselen ,stilvallen aan het stoplicht en schokken bij gas hernemen alsook zijn de bougies nu lichtbruin wat ik een gezondere kleur vind

Bedankt voor de tips

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: Bougies

Bericht door wurre » 02 mar 2014, 12:53

Dat deed mijn B20 ook toen ik op gewone benzine reed. Op 98 Octaan heb ik er geen last van.

Uraldnepr
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 okt 2013, 09:28

Re: Bougies

Bericht door Uraldnepr » 03 mar 2014, 21:26

Ik heb eigenlijk nooit op 95 octaan gereden . Wel nooit aan de premium pomp getankt
Wat misschien overeenkomt met 95 octaan ???
Bay the way weet er iemand welke "deftige" spiegels op een Amazon deur passen ?
GRTZ Manfred

Plaats reactie