Things are changed!Marco 244 schreef:Ik zal even zeggen wat ikzelf heb gedaan om mijn 244 te importeren vanuit Nederland. Bij mij is gelukkig alles goedgegaan en was het ongeveer op 2 weken in kannen en kruiken. Veel hiervan heeft Rubicon al gezegd maar een volledig stappenplan kan nooit kwaad
1. verkoopcontract met de nodige gegevens --> wat wordt mee overhandigd: bvb. hoeveel sleutelsets, volledig kentekenbewijs, laatste keuringsbewijs is handig. (check of er LPG of GAS staat op het kentekenbewijs!)
2. wagen uitschrijven bij een RDW station. Let op: de verkoper hoeft hier niet bij te zijn, de wagen wordt immers door u uitgevoerd. WEL de Nederlandse platen inleveren! Eventueel uitvoerplaten aanvragen bij het uitschrijven, ge kunt dan bij een garage in de buurt een verzekering hierop pakken voor een dag. Nu met die platen moogt ge NIET op Belgisch grondgebied rijden.
--> ge moogt uw platen van uw dagelijkse wagen gebruiken mits ge de auto laat verzekeren op chassisnummer heb ik op het net gelezen.
3. Dan naar een douanekantoor: uw aanvraag tot inschrijving van een voertuig invullen en dan krijgt ge een vignet van 50 cent dacht ik
--> neem mee: verkoopscontract - volledig kentekenbewijs - RDW uitschrijvingsattest
4. Naar de volvo garage voor een Belgisch gelijkvormigheidsattest!!! Zeer belangrijk, ook al gaat ge als oldtimer gaat keuren, want de douane bij de DIV schrijven uw auto niet in als dit er niet bij zit.
--> Kans is groot dat, Volvo u een papier geeft waarop ge E-nummers van ruiten, gordels, lichten,.... type wagen, versnellingsbak, etc.. moet invullen. Een paar dagen later is het geklonken.
5. Nogmaals, kopiëer alles!!
6. Keuren maar!!
--> LPG keuren is a bitch!!!! Nu een ZEER goede tip voor u is deze: kijk in het koffer naar de vulslang die naar uw vulnippel gaat! Daar moet een stofzuigerslang rond zitten! Doe het zelf of laat het doen door iemand die er iets van kent. Maar bij een LPG boer hangt daar een wijziging van installatie aan vast en dat kost over de 150 euro. En in Nederland hoeft die slang niet. Vraag expliciet aan de verkoper naar het papier van lpg keuring van RDW. Want die keuring moet aanvaard worden door de Belgische keuring.
Bij mij zat er geen slang rond in het koffer, en dat grapje heeft mij +200 euro gekost. Ik heb de wetgeving grondig bestudeerd, dus zo zou het moeten zijn. Maarja, op de keuring weet ge nooit
7. Dan naar de verzekering met alle ORIGINELE papieren voor een verzekering af te sluiten, dan krijgt ge weer een vignet opgekleefd. Laat de platen aub niet aanvragen door de verzekering want dat kan tot een maand duren. Ik zou gewoon naar een DIV kantoor gaan waar - en dit is noodzakelijk - iemand van DOUANE aanwezig is! Ge krijgt het nummer van uw plaat al mee dus mooi is om gelijk de voorste plaat al te laten maken.
8. De dag erop komt de plaat aan in de bus waarbij ge aan de postbode moet betalen en RIJDEN MAAR!
Nu , als ge dit alles zonder problemen kunt afwerken zijt ge na 14 dagen aan het rijden.
Veel succes.
Punt 4 mag je skippen. Vandaag naar de Volvo gereden voor een gelijkvormigheidsattest, maar dat is dus niet meer nodig! Wetgeving is onlangs gewijzigd (bij de douane wisten ze dat nog niet..)