244 kopen, waar op letten?

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Gebruikersavatar
edison
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:30
Locatie: Drongen
Contacteer:

244 kopen, waar op letten?

Bericht door edison » 19 jan 2014, 12:53

hallo,


ik ga morgen in Nederland gaan kijken naar een 244 van 1986 op LPG, 190.000km, 2300cc voor 1200€. Staat volledig in orde.

Waar moet ik op letten?

Hoe weet ik of het geen 290.000km zijn?

Hoe herken ik een beginnende lekkende joint de culasse(mayo aan de peilstok, druk op de waterdarm van de radiator...)?

Ik weet dat het invoeren in Belgie wel een rompslomp zal zijn, maar als het een koopje is (zo lijkt het althans), heb ik het er voor over.

Ik kijk uit naar jullie reacties.


Ed
240GL 2.3 van 1985

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door Rubicon » 19 jan 2014, 13:29

De algemene staat en gebruiksporen van een auto vertellen al wat meer over hoeveel werkelijke kilometer deze heeft gelopen. Slijtage op de pedaalrubbers bijvoorbeeld. Doorgezeten voorstoelen, etc.

Lekke koppakking uit zich vaak - maar niet altijd! - aan de zogenaamde sludge, of mayonaise in de olie. Hou eens een aansteker bij de oliepeilstok. Als de vlam knettert, wijst dat er op dat er water bij de olie zit. Controleer ook de koelvloeistof, deze mag geen sporen (regenboogvlekken) van olie bevatten. Veel witte rook uit de uitlaat kan ook, maar niet altijd, wijzen op een verbruik van koelvloeistof en dus lekke koppakking. Moeizaam starten, en in het begin lopen op drie cylinders is ook verdacht.

Ben je van plan om de LPG-installatie ook in België te gebruiken? Hou er dan rekening mee dat de installatie dan ook een Belgisch keurmerk moet dragen! Veel Nederlandse installaties hebben deze dus niet, maar er zijn uitzonderingen. De installateur Van Orsouw houdt hier dan wel rekening mee. Als het geen Belgisch keurmerk heeft, zal je bepaalde onderdelen in België moeten laten keuren door een Belgische erkende installateur, en in het slechtste geval mag je de hele installatie uitbouwen en vervangen.

Het belangrijkste aandachtspunt is roest, roest, roest, roest. Mijn ervaring met Nederlandse auto's, is dat deze wel eens door een beunhaas werden "gerestaureerd" en dus niet altijd op een even nette manier of met kennis van zaken. Je ziet ook vaak netjes getectyleerde bodems en wielkassen, maar het probleem is dat je dus niet ziet wat daaronder zit. Neem een magneet mee om na te gaan of ergens overmatig veel plamuur werd gebruikt.

Let er ook op dat de Nederlandse keuring veel minder streng is dan in België. Een auto die in Nederland APK heeft zal dus niet noodzakelijk in België door de keuring geraken. Controleer zeker of de auto nog origineel is! Aanpassingen aan motor (motorswap), remmen en transmissie zijn hier sowieso afkeur. Vergelijk dus goed het chassisnummer met het voorkomen van de auto. Zeker wat betreft banden en velgen is in Nederland veel meer toegelaten. Overkomelijk, maar wel weer een extra kostenplaatje als je de banden en/of velgen moet vervangen.

Als je de auto in België normaal wil inschrijven, zal je ook nog een gelijkvormigheidsattest moeten aanvragen bij de dealer, of in het slechtste geval; een gelijkvormigheidskeuring moeten doorlopen in België. Controleer of je ook daadwerkelijk alle vereiste documenten ontvangt die je nodig hebt om de auto in te schrijven;
- alle drie delen van het kentekenbewijs. Het voertuig moet in Nederland voor export worden afgemeld, waarbij ook beide kentekenplaten dienen te worden ingediend. Je ontvangt hierop het Vrijwaringsbewijs, het Tenaamstellingsbewijs 1B en (sinds 2014) een papieren kentekenbewijs deel II
- laatste keuringsbewijs (APK)
- eventueel Europees Gelijkvormigheidsbewijs (maar dat zal in dit geval wellicht nog niet afgeleverd zijn)
- een schriftelijke verkoopsovereenkomst, met o.a. correcte vermelding van merk, type, kilometerstand, bouwjaar, prijs ...
Let er op dat je de auto niet op de Nederlandse "exportplaten" naar huis mag rijden. Deze zijn enkel geldig binnen de Nederlandse grenzen. Eenmaal in België riskeer je dat de auto in beslag wordt genomen door de politie en dat je een hoge boete wordt aangesmeerd. De beste en veiligste manier is dus de auto meenemen op een takelwagen, of met Belgische garageplaten (NIET proefrittenplaten (ZZ-platen)), waarbij de garagist zelf de auto moet besturen!

Succes!
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
edison
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:30
Locatie: Drongen
Contacteer:

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door edison » 19 jan 2014, 17:13

Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Ook enkele zeer goeie tips.
Importeren is nog meer rompslomp dan ik dacht. Maar als de auto het waard is, dan heb ik het er wel voor over.

Denk dat er nog een 250€ bij komt (keuringen, trailer huren..)

Ik heb ondertussen een site gevonden met een stappenplan om een auto te importeren: http://www.zelf-auto-importeren.be/

Ik wil de auto inschrijven als oldtimer. Heb gelezen dat je dan geen Z-platen nodig hebt, maar met een plaat van een andere auto mag gaan naar de keuring, maar moet wel van dezelfde eigenaar zijn als die van de oldtimer.

Weet iemand daar iets meer over?
240GL 2.3 van 1985

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door Marco 244 » 19 jan 2014, 20:15

Ik zal even zeggen wat ikzelf heb gedaan om mijn 244 te importeren vanuit Nederland. Bij mij is gelukkig alles goedgegaan en was het ongeveer op 2 weken in kannen en kruiken. Veel hiervan heeft Rubicon al gezegd maar een volledig stappenplan kan nooit kwaad :)

1. verkoopcontract met de nodige gegevens --> wat wordt mee overhandigd: bvb. hoeveel sleutelsets, volledig kentekenbewijs, laatste keuringsbewijs is handig. (check of er LPG of GAS staat op het kentekenbewijs!)

2. wagen uitschrijven bij een RDW station. Let op: de verkoper hoeft hier niet bij te zijn, de wagen wordt immers door u uitgevoerd. WEL de Nederlandse platen inleveren! Eventueel uitvoerplaten aanvragen bij het uitschrijven, ge kunt dan bij een garage in de buurt een verzekering hierop pakken voor een dag. Nu met die platen moogt ge NIET op Belgisch grondgebied rijden.
--> ge moogt uw platen van uw dagelijkse wagen gebruiken mits ge de auto laat verzekeren op chassisnummer heb ik op het net gelezen.

3. Dan naar een douanekantoor: uw aanvraag tot inschrijving van een voertuig invullen en dan krijgt ge een vignet van 50 cent dacht ik
--> neem mee: verkoopscontract - volledig kentekenbewijs - RDW uitschrijvingsattest

4. Naar de volvo garage voor een Belgisch gelijkvormigheidsattest!!! Zeer belangrijk, ook al gaat ge als oldtimer gaat keuren, want de douane bij de DIV schrijven uw auto niet in als dit er niet bij zit.
--> Kans is groot dat, Volvo u een papier geeft waarop ge E-nummers van ruiten, gordels, lichten,.... type wagen, versnellingsbak, etc.. moet invullen. Een paar dagen later is het geklonken.

5. Nogmaals, kopiëer alles!!

6. Keuren maar!!
--> LPG keuren is a bitch!!!! Nu een ZEER goede tip voor u is deze: kijk in het koffer naar de vulslang die naar uw vulnippel gaat! Daar moet een stofzuigerslang rond zitten! Doe het zelf of laat het doen door iemand die er iets van kent. Maar bij een LPG boer hangt daar een wijziging van installatie aan vast en dat kost over de 150 euro. En in Nederland hoeft die slang niet. Vraag expliciet aan de verkoper naar het papier van lpg keuring van RDW. Want die keuring moet aanvaard worden door de Belgische keuring.
Bij mij zat er geen slang rond in het koffer, en dat grapje heeft mij +200 euro gekost. Ik heb de wetgeving grondig bestudeerd, dus zo zou het moeten zijn. Maarja, op de keuring weet ge nooit :-)

7. Dan naar de verzekering met alle ORIGINELE papieren voor een verzekering af te sluiten, dan krijgt ge weer een vignet opgekleefd. Laat de platen aub niet aanvragen door de verzekering want dat kan tot een maand duren. Ik zou gewoon naar een DIV kantoor gaan waar - en dit is noodzakelijk - iemand van DOUANE aanwezig is! Ge krijgt het nummer van uw plaat al mee dus mooi is om gelijk de voorste plaat al te laten maken.

8. De dag erop komt de plaat aan in de bus waarbij ge aan de postbode moet betalen en RIJDEN MAAR!

Nu , als ge dit alles zonder problemen kunt afwerken zijt ge na 14 dagen aan het rijden.

Veel succes.
244 GL '79

amazon
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 okt 2011, 19:57

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door amazon » 19 jan 2014, 21:25

Hallo.
opgelet in nederland,ze draaien graag kilometers terug.
ze hebben een n.a.p ,nationale autopas, dat is zo als bij ons de carpass .vraag hierachter.
Succes.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door Rubicon » 22 jan 2014, 10:20

Marco 244 schreef: 2. [...]
--> ge moogt uw platen van uw dagelijkse wagen gebruiken mits ge de auto laat verzekeren op chassisnummer heb ik op het net gelezen.
Even muggenziften. Dit is NIET toegestaan!!
De keuring staat het toe dat een oldtimer bij een oldtimerkeuring wordt voorgereden met de platen van een andere auto die op jouw naam is ingeschreven. In dit geval moet je overigens ook het inschrijvingsbewijs van dat andere voertuig vertonen. WETTELIJK is het onder geen beding toegestaan dat je op de openbare weg met een wagen verplaatst waar de nummerplaten van een andere auto ophangen. Dit kan leiden tot zware boetes en in het slechtste geval wordt de auto in beslag genomen, of in klemmen geplaatst tot het door de eigenaar volledig is geregulariseerd. Om het volledig correct te laten verlopen, dient import van een wagen dus steeds te gebeuren door een handelaar / garagist met Z-platen, of op een trailer. Officieus kan je inderdaad de eigen platen op het voertuig hangen en er zo mee naar huis rijden ... maar het kan je dus wel problemen opleveren als je een controle krijgt. Het voordeel is dat 'normale' platen niet opvallen en je dus echt pech zal moeten hebben als je net dan wordt onderworpen aan een politie-controle. Maar in geval van een ongeval, zal je toch weer tegen de lamp lopen. De keuze ligt bij jou, of je het risico al dan niet neemt. Zorg er WEL steeds voor dat je een verzekering hebt afgesloten voor dat specifieke voertuig en voor die periode waarop je ermee rijdt. En zorg er steeds voor dat je een SCHRIFTELIJK, getypt (niet handgeschreven!) groen attest hebt ontvangen van de verzekering, waarop het CHASSISNUMMER (niet de kentekenplaat) wordt vermeld!!
Marco 244 schreef: 4. Naar de volvo garage voor een Belgisch gelijkvormigheidsattest!!! Zeer belangrijk, ook al gaat ge als oldtimer gaat keuren, want de douane bij de DIV schrijven uw auto niet in als dit er niet bij zit.
--> Kans is groot dat, Volvo u een papier geeft waarop ge E-nummers van ruiten, gordels, lichten,.... type wagen, versnellingsbak, etc.. moet invullen. Een paar dagen later is het geklonken.
Ik heb persoonlijk niets moeten invullen of vermelden wat betreft E-nummers. Enkel het chassisnummer, dus dat viel goed mee.

Ingevoerde oldtimers hebben ALTIJD een gelijkvormigheidsattest nodig als ze NORMAAL worden ingeschreven (dit geldt dus niet voor oldtimers van Belgische bodem, die ouder zijn dan 1968). Een gelijkvormigheidsattest is NIET nodig bij een oldtimerkeuring, hoewel ze er soms wel naar vragen. Maar nogmaals: het is niet verplicht, dit is wettelijk bepaald.
De douane / DIV vraagt NIET naar een gelijkvormigheidsattest, enkel - zoals boven bepaald - als het voertuig normaal dient te worden ingeschreven.

Ik geef je het advies om sowieso een gelijkvormigheidsattest bij de dealer aan te vragen, het kan je veel leed besparen en bij de keuring zien ze je liever mét dan zonder dat attest.

Marco 244 schreef: 5. Nogmaals, kopiëer alles!!
Inderdaad! En dan zeker alle Nederlandse documenten, voor je ze indient bij DIV. Je krijgt ze sowieso niet meer terug. En het is niet de eerste keer dat er een dossier verloren gaat, dat wil je niet meemaken :shock:

Bij de rest kan ik me alleen maar aansluiten! :D
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door Marco 244 » 22 jan 2014, 17:44

Even nuanceren dan, met zelfde plaat moogt ge wel keuren maar op de openbare weg rijden mag dus niet. Rubicon heeft het wederom bij het rechte eind :)

Als particulier geraakt ge dus nergens als ge een auto koop, of het moet in een keer een paar honderd euro kosten.. Triestig eigenlijk.
244 GL '79

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door Rubicon » 23 jan 2014, 12:59

Marco 244 schreef:Even nuanceren dan, met zelfde plaat moogt ge wel keuren maar op de openbare weg rijden mag dus niet. Rubicon heeft het wederom bij het rechte eind :)

Als particulier geraakt ge dus nergens als ge een auto koop, of het moet in een keer een paar honderd euro kosten.. Triestig eigenlijk.
Inderdaad! Als particulier moet je echt kunnen goochelen om een geïmporteerde auto vlot op kenteken te krijgen, mits je geen fortuinen aan takelwagens en garagisten wilt uitgeven. Vooral triestig is dat in zowat elk ander Europees land het idee van "tijdelijke transitplaten" in het leven werd geroepen om import en transport over de landsgrenzen heen makkelijker te maken. Maar in België zetten ze de voet dwars door elke dergelijke tijdelijke (buitenlandse) nummerplaat te verbieden. *zucht*
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door Marco 244 » 26 jan 2014, 15:31

Een optie is om de wagen na verkoop naar België te rijden met de huidige platen. (bij mij ging dat gelukkig, 30km). Bij u is dat al moeilijker, maar misschien met overleg en 100 euro extra te doen ? :-) Het is maar een ideetje..
244 GL '79

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door Rubicon » 26 jan 2014, 19:24

Eigenlijk komt dat op hetzelfde neer, gezien je als Belg op dat ogenblik met een voertuig rijdt dat niet in België is ingeschreven. Je mag dat namelijk enkel doen als de werkomstandigheden dat vereisen (bijvoorbeeld een Nederlandse werkgever). Maar goed. Persoonlijk heb ik ook tegen de regels gezondigd hoor. Ik ben tot aan de grens gereden met de Nederlandse transitplaten en het laatste stuk (toch nog een uur rijden) met de platen van de Volvo 242. Pom pom..
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door Marco 244 » 27 jan 2014, 00:15

Moet kunnen, het is een vriend van u en die laat u met de auto rijden :) Zie het als een testritje haha..

Is die wagen voor het moment in Nederland in gebruik? (platen, verzekering), dit gaat niet op als die bij een handelaar staat.

Er moet toch wel iets te regelen zijn :)
244 GL '79

ruuds70
Berichten: 81
Lid geworden op: 09 jun 2008, 21:45

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door ruuds70 » 27 jan 2014, 00:17

In België is het een wereld die terug draait.

Je moet een auto importeren voordat deze geëxporteerd is. Dat is niet alleen onbestaand, maar tevens een groot vraagteken. In België wordt verwacht dat je als particulier de wet overtreed. Is het niet in België zelf dan is het wel in het land vanwaar je de auto exporteert. :oops: :evil: :twisted:

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door Marco 244 » 27 jan 2014, 01:12

Neenee, ge moet bij de douane langs MET uw rdw uitvoerverklaring. Eerder krijgt ge uw vignet niet :)
244 GL '79

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door Rubicon » 29 jan 2014, 11:38

Imker zit er niet anders niet ver naast. Je kan in België een geïmporteerde auto ter keuring voorrijden op de originele (buitenlandse) platen. Maar gezien je die moet indienen bij de RDW om in België de vereiste douanestempel (lees: vignet) te krijgen, is dat al onmogelijk. Want zonder dat vignet kan je niet naar de keuring. Rara. :roll:

In België is het een administratieve ramp om zoiets 'simpels' (wat toch zou moeten zijn...) als een import door te voeren. In feite wordt al het 'geregel' dat geen garageplaten of aanhangwagen aangaat, gezien als illegaal. Jaja, je mag een niet-ingeschreven wagen op een aanhangwagen rondrijden, geen probleem mister. Maar diezelfde wagen op een aanhangwagen naar de keuring brengen (al was het maar tot aan de poort ervan), neenee, dat mag dan weer niet van de keuring hoor.

Idioten. :roll:
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door imker » 29 jan 2014, 18:49

Toevallig net via email aangekregen.

http://www.eccbelgie.be/20140129/transi ... s77541.pdf
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Plaats reactie