244 kopen, waar op letten?

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Gebruikersavatar
edison
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:30
Locatie: Drongen
Contacteer:

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door edison » 20 feb 2014, 18:15

Marco 244 schreef:Ik zal even zeggen wat ikzelf heb gedaan om mijn 244 te importeren vanuit Nederland. Bij mij is gelukkig alles goedgegaan en was het ongeveer op 2 weken in kannen en kruiken. Veel hiervan heeft Rubicon al gezegd maar een volledig stappenplan kan nooit kwaad :)

1. verkoopcontract met de nodige gegevens --> wat wordt mee overhandigd: bvb. hoeveel sleutelsets, volledig kentekenbewijs, laatste keuringsbewijs is handig. (check of er LPG of GAS staat op het kentekenbewijs!)

2. wagen uitschrijven bij een RDW station. Let op: de verkoper hoeft hier niet bij te zijn, de wagen wordt immers door u uitgevoerd. WEL de Nederlandse platen inleveren! Eventueel uitvoerplaten aanvragen bij het uitschrijven, ge kunt dan bij een garage in de buurt een verzekering hierop pakken voor een dag. Nu met die platen moogt ge NIET op Belgisch grondgebied rijden.
--> ge moogt uw platen van uw dagelijkse wagen gebruiken mits ge de auto laat verzekeren op chassisnummer heb ik op het net gelezen.

3. Dan naar een douanekantoor: uw aanvraag tot inschrijving van een voertuig invullen en dan krijgt ge een vignet van 50 cent dacht ik
--> neem mee: verkoopscontract - volledig kentekenbewijs - RDW uitschrijvingsattest

4. Naar de volvo garage voor een Belgisch gelijkvormigheidsattest!!! Zeer belangrijk, ook al gaat ge als oldtimer gaat keuren, want de douane bij de DIV schrijven uw auto niet in als dit er niet bij zit.
--> Kans is groot dat, Volvo u een papier geeft waarop ge E-nummers van ruiten, gordels, lichten,.... type wagen, versnellingsbak, etc.. moet invullen. Een paar dagen later is het geklonken.

5. Nogmaals, kopiëer alles!!

6. Keuren maar!!
--> LPG keuren is a bitch!!!! Nu een ZEER goede tip voor u is deze: kijk in het koffer naar de vulslang die naar uw vulnippel gaat! Daar moet een stofzuigerslang rond zitten! Doe het zelf of laat het doen door iemand die er iets van kent. Maar bij een LPG boer hangt daar een wijziging van installatie aan vast en dat kost over de 150 euro. En in Nederland hoeft die slang niet. Vraag expliciet aan de verkoper naar het papier van lpg keuring van RDW. Want die keuring moet aanvaard worden door de Belgische keuring.
Bij mij zat er geen slang rond in het koffer, en dat grapje heeft mij +200 euro gekost. Ik heb de wetgeving grondig bestudeerd, dus zo zou het moeten zijn. Maarja, op de keuring weet ge nooit :-)

7. Dan naar de verzekering met alle ORIGINELE papieren voor een verzekering af te sluiten, dan krijgt ge weer een vignet opgekleefd. Laat de platen aub niet aanvragen door de verzekering want dat kan tot een maand duren. Ik zou gewoon naar een DIV kantoor gaan waar - en dit is noodzakelijk - iemand van DOUANE aanwezig is! Ge krijgt het nummer van uw plaat al mee dus mooi is om gelijk de voorste plaat al te laten maken.

8. De dag erop komt de plaat aan in de bus waarbij ge aan de postbode moet betalen en RIJDEN MAAR!

Nu , als ge dit alles zonder problemen kunt afwerken zijt ge na 14 dagen aan het rijden.

Veel succes.
Things are changed!

Punt 4 mag je skippen. Vandaag naar de Volvo gereden voor een gelijkvormigheidsattest, maar dat is dus niet meer nodig! Wetgeving is onlangs gewijzigd (bij de douane wisten ze dat nog niet..)
240GL 2.3 van 1985

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door Pieter » 20 feb 2014, 19:21

Echt? En zegt Volvo dat of zegt de keuring dat? Want het kan ook zijn dat ze er bij Volvo vanuit gaan dat je hem als oldtimer gaat inschrijven :wink:

Gebruikersavatar
edison
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:30
Locatie: Drongen
Contacteer:

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door edison » 20 feb 2014, 20:06

volvo zegt dat, maar in Holland hadden ze bij de RDW ook al gezegd dat invoeren soepeler geworden was.
240GL 2.3 van 1985

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 426
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door Volvodiesel » 20 feb 2014, 21:40

Dat zou heel goed nieuws zijn zeg. Europa word dan toch iets soepeler. :p
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

Gebruikersavatar
edison
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 jan 2014, 12:30
Locatie: Drongen
Contacteer:

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door edison » 20 feb 2014, 22:36

heb document gehad van Volvo waarop staat:

"alle ingevoerde voertuigen die eerder in een andere lidstaat van de EU waren ingeschreven, moeten niet langer in het bezit zijn van een gelijkvormigheidsattest"
240GL 2.3 van 1985

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door DJ_Karinsky » 20 feb 2014, 23:08

marco schreef:. Dan naar de verzekering met alle ORIGINELE papieren voor een verzekering af te sluiten, dan krijgt ge weer een vignet opgekleefd. Laat de platen aub niet aanvragen door de verzekering want dat kan tot een maand duren. Ik zou gewoon naar een DIV kantoor gaan waar - en dit is noodzakelijk - iemand van DOUANE aanwezig is! Ge krijgt het nummer van uw plaat al mee dus mooi is om gelijk de voorste plaat al te laten maken.
Dit mag niet meer sinds 1 januari 2014, dus je mag niet meer "zomaar" op je eentje naar het DIV kantoor gaan, enfin hier in Gent toch (Visserij) . Alles moet via verzekering gebeuren , dus inschrijven via webDIV. Je kan alleen nog maar naar DIV gaan als de verzekering u niet kan inschrijven en dan moet je daar een bewijs (printscreen) van meehebben naar DIV ....... anders moogde terugkeren en halve dag verlof voor niets genomen.
Ofwel is't omdat er te veel "anderskleurigen" daar anders het lokaal bezetten en voelen de loketbedienden zich bedreigd ofzo, kweetniet.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door Rubicon » 21 feb 2014, 13:44

:!: :!: Toch wel, bij geïmporteerde voertuigen kan de aanvraag niet via WebDIV verlopen, dus dien je wel degelijk langs te gaan bij een kantoor.
Laatst gewijzigd door Rubicon op 21 feb 2014, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door Rubicon » 21 feb 2014, 13:45

edison schreef:heb document gehad van Volvo waarop staat:

"alle ingevoerde voertuigen die eerder in een andere lidstaat van de EU waren ingeschreven, moeten niet langer in het bezit zijn van een gelijkvormigheidsattest"
Dat is zeer goed nieuws. Maar heeft de keuring / DIV dit inmiddels al kunnen bevestigen? Iemand al ervaring mee?

EDIT: staat inderdaad al vermeld op de website van SBAT. Superr :)
Laatst gewijzigd door Rubicon op 23 feb 2014, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door Pieter » 21 feb 2014, 14:46

Maar mag het ook niet in Brussel zelf? Want ben eigenlijk altijd daar (een halve dag) gaan aanschuiven...

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door DJ_Karinsky » 22 feb 2014, 21:23

Rubicon schreef::!: :!: Toch wel, bij geïmporteerde voertuigen kan de aanvraag niet via WebDIV verlopen, dus dien je wel degelijk langs te gaan bij een kantoor.
Je kan naar een losstaand douanekantoor gaan (geen DIV) en daarna alles aan je verzekering geven (Marsh bvb) en zij regelen de rest , dan heb je geen DIV nodig :-)
Pieter schreef:Maar mag het ook niet in Brussel zelf? Want ben eigenlijk altijd daar (een halve dag) gaan aanschuiven...
In Brussel zal ook wel mogen, de andere zijn DIV-antennes ;-)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door Rubicon » 23 feb 2014, 12:34

De verzekering verstuurt zijn aanvraagtot inschrijving toch ook via WebDIV? En sinds dat niet gaat voor ingevoerde voertuigen, waarom zou de verzekering het dan plots wel kunnen doen?
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Marco 244
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jun 2013, 16:05
Locatie: Overpelt

Re: 244 kopen, waar op letten?

Bericht door Marco 244 » 09 mar 2014, 01:15

Fijn dat het soepeler wordt.

Maar het is wel logisch dat webdiv niet voor ingevoerde voertuigen kan. De wagen staat niet in het systeem, de Nederlandse papieren (origineel) moeten verwerkt worden door div + douane..

Dat van het GVA is wel balen zeg!!!! 130 euro heeft mij dat gekost. Gadverdamme :)
244 GL '79

Plaats reactie