BENZINE VLOTTER VOLVO 121

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piervolvo
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 mei 2004, 18:39
Locatie: ELLIKOM

BENZINE VLOTTER VOLVO 121

Bericht door piervolvo » 23 mei 2004, 13:13

HOI WEET SOMS IEMAND WAT HET PROBLEEM IS MET MIJN BENZINE VLOTTER BIJ HET OPZETTEN VAN HET CONTACT OF HET STARTEN GAAT HIJ OP MINIMUM STAAN EN GAAT NIET VERDER
EN TOCH IS DE BAK VOL?

Gebruikersavatar
SCCB Online.be
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 apr 2004, 23:10
Locatie: Moerzeke
Contacteer:

Re: BENZINE VLOTTER VOLVO 121

Bericht door SCCB Online.be » 28 mei 2004, 00:37

Eerst zal je enkele test moeten nagaan om enkele andere "elektrische problemen" uit te sluiten.
Ik weet niet of je beschikt over een multi-meter? Dat kan soms wel zeer handig zijn.

Controleer eerst of je benzine-vlotter wel degelijk een goede massa-aansluiting heeft. (d.m.v. Ohm-meter of via een testlampje)
Daarna zou je je benzinevlotter kunnen doormeten (weeral gebruikmakend van een Ohm-meter). Je sluit deze aan, aan het contactje op de vlotter en het huis van je vlotter. Daarna beweeg je je vlotter van zijn onderste stand (lege brandstoftank) naar de hoogste stand (volle tank). Nu moet op je meter een waardeverandering zien van grote weerstand, naar kleinere weerstand.
Beschik je niet over een multi-meter kan je ook tewerk gaan met een testlampje. Het lampje zou dan steeds feller en feller moeten gaan branden.
Opgelet het kan zijn dat er voor een ogenblik de weerstand onzettend hoog is (of het lampje niet meer brand) en als je de vlotter verder beweegt, er terug een waarde aangegeven wordt.
Dan is er een weerstandsbaan van de regelbare weerstand in het vlotterelement onderbroken en dient deze vlotter vervangen te worden.

Zijn deze twee testen oke?
Dan dient de fout gezocht te worden in enerzijds de meter op het kombi-instument, anderijds de elektrische bekabeling tussen de meter en de vlotter.
Hoe test je die meter dan?
Wel vrij eenvoudig. Je neemt een elketriciteitsdraadje dat je verbindt met de massa (een testlampje kan hiervoor zeer nuttig blijken) en je tikt daarmee tegen de aansluiting op je meter. Normaal zou dan de wijzer moeten uitslaan.
Doet die het niet dan mag je ervan opaan dat je meter zijn geest heeft gegeven.

Maar waarschijnlijk heeft het vlottertank-element een onderbreking in zijn inwendige regelbare weertand.

Ik hoop je hiermee van dienst te zijn geweest.

MVG Mattias
piervolvo schreef:HOI WEET SOMS IEMAND WAT HET PROBLEEM IS MET MIJN BENZINE VLOTTER BIJ HET OPZETTEN VAN HET CONTACT OF HET STARTEN GAAT HIJ OP MINIMUM STAAN EN GAAT NIET VERDER
EN TOCH IS DE BAK VOL?

Gast

Re: BENZINE VLOTTER VOLVO 121

Bericht door Gast » 11 jun 2004, 21:20

SCCB Online.be schreef:Eerst zal je enkele test moeten nagaan om enkele andere "elektrische problemen" uit te sluiten.
Ik weet niet of je beschikt over een multi-meter? Dat kan soms wel zeer handig zijn.

Controleer eerst of je benzine-vlotter wel degelijk een goede massa-aansluiting heeft. (d.m.v. Ohm-meter of via een testlampje)
Daarna zou je je benzinevlotter kunnen doormeten (weeral gebruikmakend van een Ohm-meter). Je sluit deze aan, aan het contactje op de vlotter en het huis van je vlotter. Daarna beweeg je je vlotter van zijn onderste stand (lege brandstoftank) naar de hoogste stand (volle tank). Nu moet op je meter een waardeverandering zien van grote weerstand, naar kleinere weerstand.
Beschik je niet over een multi-meter kan je ook tewerk gaan met een testlampje. Het lampje zou dan steeds feller en feller moeten gaan branden.
Opgelet het kan zijn dat er voor een ogenblik de weerstand onzettend hoog is (of het lampje niet meer brand) en als je de vlotter verder beweegt, er terug een waarde aangegeven wordt.
Dan is er een weerstandsbaan van de regelbare weerstand in het vlotterelement onderbroken en dient deze vlotter vervangen te worden.

Zijn deze twee testen oke?
Dan dient de fout gezocht te worden in enerzijds de meter op het kombi-instument, anderijds de elektrische bekabeling tussen de meter en de vlotter.
Hoe test je die meter dan?
Wel vrij eenvoudig. Je neemt een elketriciteitsdraadje dat je verbindt met de massa (een testlampje kan hiervoor zeer nuttig blijken) en je tikt daarmee tegen de aansluiting op je meter. Normaal zou dan de wijzer moeten uitslaan.
Doet die het niet dan mag je ervan opaan dat je meter zijn geest heeft gegeven.

Maar waarschijnlijk heeft het vlottertank-element een onderbreking in zijn inwendige regelbare weertand.

Ik hoop je hiermee van dienst te zijn geweest.

MVG Mattias
piervolvo schreef:HOI WEET SOMS IEMAND WAT HET PROBLEEM IS MET MIJN BENZINE VLOTTER BIJ HET OPZETTEN VAN HET CONTACT OF HET STARTEN GAAT HIJ OP MINIMUM STAAN EN GAAT NIET VERDER
EN TOCH IS DE BAK VOL?

Gebruikersavatar
piervolvo
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 mei 2004, 18:39
Locatie: ELLIKOM

vlotter benzine tank

Bericht door piervolvo » 12 jun 2004, 14:03

beste alvast bedankt en we zullen het zeker op u manier uitproberen dank u

Plaats reactie