achteras beschermen tegen roest

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
pieter_ken
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 dec 2013, 20:30

achteras beschermen tegen roest

Bericht door pieter_ken » 03 jul 2014, 14:40

Hallo!

Ik heb mijn achteras van mijn Daf 46 gedemonteerd.
Deze heb ik zo goed mogelijk opgeschuurd zodat hij grotendeels blank staat.
Nu wil ik hem een nieuwe verflaag geven maar wil ik hem ook beschermen tegen roest.
Nu zijn er zo veel roestwerende producten, de ene vind deze dan goed en de andere weer niet goed.
Nu is mijn vraag welke 2K epoxy primer of welke lak (roestbeschermend) er goed is voor een achteras te beschermen tegen roest.

Ik zou graag eens willen weten wat jullie zoal gebruiken?

Mvg,

Pieter-Jan

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: achteras beschermen tegen roest

Bericht door Rubicon » 03 jul 2014, 22:55

De RX-producten van Caprotech zijn erg goed. RX5 is een dun en transparant product met een sterk penetrerende werking, waardoor het bestaande roest stopt en isoleert. RX10 wordt vervolgens gebruikt als afwerking; een coating en geeft een beschermende laag. RX10 kan prima gebruikt worden als eindafwerking, maar kan eventueel ook worden overschilderd. RX10 is standaard verkrijgbaar in het zwart, maar je kan het - bv. via Rustbusters - volgens RALcode op kleur laten mengen (duurder).

Voor holle ruimten gebruik je RX5, gevolgd door RX7 (brengt een soort waslaag aan, te vergelijken met ML).
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: achteras beschermen tegen roest

Bericht door Pieter » 04 jul 2014, 11:21

Je kan ook de as schilderen met (echte) loodmenie en dan daarover een kleur lak in de gewenste kleur. Volgens tests online (en ervaring) beschermt dat nog beter dan de RX producten (welke mijn tweede keus zouden zijn).

pieter_ken
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 dec 2013, 20:30

Re: achteras beschermen tegen roest

Bericht door pieter_ken » 04 jul 2014, 13:31

Bedankt voor jullie reactie!

Ik heb hier zoal gelezen dat echte loodmenie niet meer te verkrijgen is, of weet jij soms waar het te verkrijgen is?
En waarom is de echte loodmenie beter is dan RX5?
De RX5 weet iemand soms waar deze te verkrijgen is in belgie? Liefst zo dicht mogelijk tegen gent.

Alvast bedankt,

Pieter-Jan

Gebruikersavatar
ovlov
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 jun 2010, 08:39

Re: achteras beschermen tegen roest

Bericht door ovlov » 04 jul 2014, 14:39

Hallo


Kijk ook eens op oldtimershop.be .
In maart werden de producten van Fluid Film nog voorgesteld tijdens een technische dag van de club bij Carzone te Aarschot.

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: achteras beschermen tegen roest

Bericht door Pieter » 04 jul 2014, 21:48

pieter_ken schreef:Bedankt voor jullie reactie!

Ik heb hier zoal gelezen dat echte loodmenie niet meer te verkrijgen is, of weet jij soms waar het te verkrijgen is?
En waarom is de echte loodmenie beter is dan RX5?
De RX5 weet iemand soms waar deze te verkrijgen is in belgie? Liefst zo dicht mogelijk tegen gent.

Alvast bedankt,

Pieter-Jan
Loodmenie is nog wel te krijgen maar niet meer in de gewone zaak. Als je wil stuur ik je via PM het adres/naam van waar ik het gehaald heb (in december). Waarom het beter is? In de testen komt het er beter uit en ergens hecht ik meer vertrouwen in iets dat al gedurende tientallen jaren gebruikt wordt dan iets dat nog maar een paar jaar op de markt is... Je weet bij plaatwerk en auto immers pas na jaaaaaren of je de goede keuze gemaakt hebt :)

Edit: een alternatief (dat ik nog net iets hoger inschat dan loodmenie) is laten zandstralen en metalliseren ;)

Gebruikersavatar
ovlov
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 jun 2010, 08:39

Re: achteras beschermen tegen roest

Bericht door ovlov » 05 jul 2014, 14:02

Pieter schreef:
pieter_ken schreef:Bedankt voor jullie reactie!

Loodmenie is nog wel te krijgen maar niet meer in de gewone zaak. Als je wil stuur ik je via PM het adres/naam van waar ik het gehaald heb (in december). Waarom het beter is? In de testen komt het er beter uit en ergens hecht ik meer vertrouwen in iets dat al gedurende tientallen jaren gebruikt wordt dan iets dat nog maar een paar jaar op de markt is... Je weet bij plaatwerk en auto immers pas na jaaaaaren of je de goede keuze gemaakt hebt :)

Edit: een alternatief (dat ik nog net iets hoger inschat dan loodmenie) is laten zandstralen en metalliseren ;)
ter info FLUID FILM is een product dat sinds WO II (dus 70 jaar) gebruikt wordt in de scheepvaart ( zware toepassingen oa ballasttanks) en industrie .... 8)

pieter_ken
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 dec 2013, 20:30

Re: achteras beschermen tegen roest

Bericht door pieter_ken » 05 jul 2014, 21:14

Bedankt voor de informatie, ik ga er mij eens verder in verdiepen. :-)
Het adres waar ik de loodmenie kan verkrijgen mag je mij zeker in een PM versturen.

Alvast bedankt!

Plaats reactie