Elektrische problemen

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
amazongrietje
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 sep 2012, 18:24

Elektrische problemen

Bericht door amazongrietje » 17 aug 2014, 15:14

Na twee jaar aan een amazon gewerkt te hebben die jaren buiten stil gestaan had, gisteren eindelijk eerste proefrit gemaakt. Toen ik aan de auto begon werkte de helft van het elektrische gedeelte niet meer. Deze problemen heb ik allemaal reeds opgelost en waren vooral te wijten aan slechte contacten in de zekeringdoos. Eerste proefrit was tip top maar na de tweede proefrit werkte plots de richtingaanwijzers niet meer en bij het aanzetten van de rich aanwijzer ging het alternator lampje branden. Verder bleef alles normaal werken. Maar eens thuisgekomen kon ik de motor ook niet meer via het contactslot stilleggen. Na motor stilgelegd te hebben (bobijnkabel losmaken) bleek bij het aanzetten van het contact de alternator en oliedruklampjes niet aan te gaan, starten ging wel. Na een tijdje werkte alles weer normaal. Dit deed de amazon ook toen ik hem pas had maar nadien heb ik dit niet meer meegemaakt en ik vermoede dus dat ik alles al wel deftig hersteld had dan. Nu vermoed ik dat dit euvel in de elektrische contacten van het contactslot zal zitten, zeker omdat stilleggen niet mogelijk was met contactslot. Het is een amazon uit 1965 maar wel omgebouwd naar een contactslot aan het stuur. Ik zag bij Scandcar dat je het elektrische gedeelte van het contactslot wel apart kan bestellen. Iemand ook een vermoeden dat dit in het slot zit ??? Trouwens kan je dat elektrische gedeelte eigenlijk opendoen en eventueel herstellen of niet ?
Ik begin er alvast volgende week aan.

Griet

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Elektrische problemen

Bericht door ababbel » 18 aug 2014, 00:57

Op afstand een pasklare oplossing voorschotelen is niet zo eenvoudig. Jouw vermoeden kan juist zijn, dat de mechaniek van het stuurslot het laat afweten. Er kan ook ergens een sluiting geweest zijn die een te grote stroom door het stuurslot heeft laten lopen en zo de contacten "aan elkaar gelast" hebben, maar zeker is dat niet. Ben je zeker van de (nieuwe) bedrading, dat de isolatie van de geleiders nog in goede staat is, dat de stekkerverbindingen niet geoxideerd zijn, dat ....... er zullen nog wel een tal van mogelijke oorzaken zijn. Een feit is dat je dat even zal moeten nagaan en uitmeten wat er aan de hand kan zijn geweest. Eén ding is zeker: er zit een foutje in en dat moet je er uit weten te halen. Zo iets lost zich zelf niet op. Laat je vooral niet ontmoedigen. Suc6 alvast. :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: Elektrische problemen

Bericht door wurre » 18 aug 2014, 13:54

richtingaanwijzer + amp = aardingsprobleem

heb er ook anderhalf jaar mee rondgelopen :lol:

jo
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 dec 2004, 12:07
Locatie: geraardsbergen

Re: Elektrische problemen

Bericht door jo » 18 aug 2014, 21:54

Aarding opschuren invetten en terug vastzetten...Controleer even of er niet teveel verf tussen zit :wink: Dikwijls oorzaak van veel problemen na restauratie.Eventueel een nieuwe aarding bijleggen.
Grt. Jo
altijd weer volvo

amazongrietje
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 sep 2012, 18:24

Re: Elektrische problemen

Bericht door amazongrietje » 20 aug 2014, 21:25

Hoikes,

Ik denk het euvel gevonden te hebben... blijkbaar toch nog 1 slechte verbinding in de zekeringkast die ik niet gesoldeerd had namelijk de doorverbinding aan de linkse kast die 2 stekkerverbindingen met elkaar verbindt.
Momenteel werkt alles weer normaal. Nog enkele proefritten maken en dan ben ik zeker dat alles tip top is en kan ik naar de keuring rijden. Bedankt allemaal voor het meedenken.

Griet

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Elektrische problemen

Bericht door ababbel » 20 aug 2014, 23:45

Tof dat je het opgelost hebt. Er is niets aangenamer dan zorgeloos rondtoeren. :D
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

amazongrietje
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 sep 2012, 18:24

Re: Elektrische problemen

Bericht door amazongrietje » 01 nov 2014, 19:41

En het niet kunnen uitzetten van de motor is ook opgelost. De motor kon je niet uitzetten wanneer de lichten opstonden. Dit kwam omdat de vorige eigenaar de lichtschakelaar verkeerd had aangesloten.

Plaats reactie