Stromberg 175CD naar SU HS6 carburateur

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
geoffrey.vl
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2014, 15:00

Stromberg 175CD naar SU HS6 carburateur

Bericht door geoffrey.vl » 14 sep 2014, 13:53

Hey,
Ik ben in het bezit van een amazon sinds kort. Momenteel ben ik bezig met het vervangen van een enkele Stromberg 175CD carb naar dubbele SU HS6 carbs. De SU's die ik heb aangekocht zijn 2de hands, maar wel in zeer goeie staat. Bij montage heb ik eigenlijk enkel het nodige spruitstuk (manifold) vervangen die nodig is voor dubbele carburateurs + de carbs zelf natuurlijk. Bij het opstarten van de motor had ik nogal last om die in gang te kregen, en eens in gang had ik ook enorma last van backfire's in het inlaat spruitstuk. nogal is eigenlijk vrij zacht uitgedrukt, de vlammen kwamen uit de carburateur geschoten. Is dit enkel omdat de carbs nog niet goed zijn afgesteld of is er toch meer aan de gang? Moet de onstekingshoek ook aangepast worden e.d. voor deze aanpassing?

jo
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 dec 2004, 12:07
Locatie: geraardsbergen

Re: Stromberg 175CD naar SU HS6 carburateur

Bericht door jo » 14 sep 2014, 14:56

Normaal moet je de carb goed en gelijk afstellen ...wat zonder toestellen niet zo eenvoudig is. Meestal zijn er ook wat dichtingen aan vervanging toe....Vermits je motor niet verandert zou ik de ontsteking juist afstellen en afblijven ,indien je alles correct hebt afgesteld en je ondervindt nog problemen probeer dan om de ontsteking wat te vervroegen je zal bij gas geven direct voelen en horen of de motor beter oppakt.
Succes
altijd weer volvo

arnodoomen
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 nov 2011, 17:18
Locatie: Ham 3945

Re: Stromberg 175CD naar SU HS6 carburateur

Bericht door arnodoomen » 16 sep 2014, 00:50

Het klappen en terugslaan kan de oorzaak zijn van valse lucht of te weinig brandstof dus een te arm gasmengsel .Dus kijk eerst of er geen valse lucht wordt gezogen .De su heeft aan de onderzijde stelschroeven om het mengsel rijker te zetten. Maar voor je dat doet eerst kijken of de carburateurs goed zijn vlotter niveau is belangrijk daarbij. Gaan de zuigers van de carburateurs goed mee op en neer .Zit er niet te dikke olie boven op die zuigers . Onder aan die zuigers zit de naald die de brandstof regelt dus als die niet op en neer gaan krijgt hij ook niet voldoende brandstof .De benzine pomp druk zou je ook nog kunnen meten maar ik denk niet dat het daar zit. Je kunt terwijl hij loopt ook nog proberen de bougie kabels van 1 en b.v. 3 los trekken om te kijken welke carburateur de oorzaak is .Je hebt om de gaskleppen van de carburateurs af te stellen vaccuum meters nodig ,maar je kunt het ook een beetje in de richting krijgen met het toerental per cilinder te meten . Houd er ook rekening mee 2 carburateurs monteren niet zoveel uitmaakt in het lopen als je daar echt profijt van wil hebben moet je ook de nokkenas vervangen . Succes.

geoffrey.vl
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2014, 15:00

Re: Stromberg 175CD naar SU HS6 carburateur

Bericht door geoffrey.vl » 13 okt 2014, 20:13

Uiteindelijk heb ik de enkele Stromberg carburateur terug geplaatst, maar hetzelfde probleem kwam terug (wel minder agressief). Ik ben dan eerst gaan zoeken naar een vacuumlek en toen merkte ik plots op dat er een flexibel darmpje niet aangesloten was, namelijk dat van de distributor (stroomverdeler in het nederlands?). Het darmpje in kwestie zorgt ervoor dat de onstekingshoek wordt aangepast naargelang het toerental van de motor. Voor zover ik het begrijp werkt die als volgt: hoe groter de belasting van de motor, hoe groter het vacuum aan het inlaatstuk (waardoor de motor meer lucht zal gaan aanzuigen), hoe meer de onstekingshoek wordt aangepast om de ontsteking vroeger te genereren (de motor draait immers sneller dus moeten we iets vroeger gaan ontsteken). Zonder desbetreffende vacuumleiding wordt de ontstekingstiming niet aangepast waardoor bij het indrukken van het gaspedaal de ontsteking te laat komt en er bijvoorbeeld een ontsteking optreedt wanneer de kleppen bovenaan de motor open staan om lucht binnen te nemen (vandaar de backfire's in het inlaatstuk).
Bij de dubbele SU's was de backfire wel veel agressiever dan bij een enkele Stromberg, waarschijnlijk omwille van dat die nog niet correct staan afgeregeld en hierdoor te veel brandstof inspuiten, maar dat is dan meer gokje van mijntwege.
Bedankt voor jullie reacties

amazongrietje
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 sep 2012, 18:24

Re: Stromberg 175CD naar SU HS6 carburateur

Bericht door amazongrietje » 25 okt 2014, 17:47

arnodoomen schreef:Het klappen en terugslaan kan de oorzaak zijn van valse lucht of te weinig brandstof dus een te arm gasmengsel .Dus kijk eerst of er geen valse lucht wordt gezogen .De su heeft aan de onderzijde stelschroeven om het mengsel rijker te zetten. Maar voor je dat doet eerst kijken of de carburateurs goed zijn vlotter niveau is belangrijk daarbij. Gaan de zuigers van de carburateurs goed mee op en neer .Zit er niet te dikke olie boven op die zuigers . Onder aan die zuigers zit de naald die de brandstof regelt dus als die niet op en neer gaan krijgt hij ook niet voldoende brandstof .De benzine pomp druk zou je ook nog kunnen meten maar ik denk niet dat het daar zit. Je kunt terwijl hij loopt ook nog proberen de bougie kabels van 1 en b.v. 3 los trekken om te kijken welke carburateur de oorzaak is .Je hebt om de gaskleppen van de carburateurs af te stellen vaccuum meters nodig ,maar je kunt het ook een beetje in de richting krijgen met het toerental per cilinder te meten . Houd er ook rekening mee 2 carburateurs monteren niet zoveel uitmaakt in het lopen als je daar echt profijt van wil hebben moet je ook de nokkenas vervangen . Succes.
Kan je me eens uitleggen wat je bedoelt met dat uitschakelen van de ontsteking in cilinder 1 en 3 ?

Plaats reactie