LPG en K-jetronic

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 11 dec 2014, 11:38

Heren,

Toen ik de 740 kocht zat er al LPG in, mijn motor is een B230E, net onderhoud gehad, riemen, bougies,... you name it!
Maar de wagen heeft enorm veel last van back-fire, ik denk gemiddeld 3 tot 4 keer in de week.
Hij heeft het lang volgehouden maar eergisteren heeft hij daardoor de geest gegeven, probleem is opgelost ondertussen, was het plaatje voor de lucht massa te 'meten' laten we zeggen.
Volgens mijn LPG mechanieker valt hier bij deze motor er niets aan te doen, ik heb het idee dat deze te arm is ingesteld en het daardoor heeft maar volgens hem valt dit op k-jetronic systemen niet aan te passen daar zij met verneveling werken en geen LPG inspuiting.
Hij raad daarom een back-fire klep aan (of hoe je het beest ook noemt) om zo de kans op beschadiging bij een back-fire te verkleinen.
Weten jullie of dit klopt? Hebben jullie ook zoveel last? Ik kan mij niet voorstellen als dit zo een bekend probleem is dat ze het blijven installeren op onze stale rossen.
22 december gaat hij alles opmeten om zo te zien of hij zo een klep überhaupt nog gaat kunnen vinden, graag jullie mening en eventuele hulp want op benzine is de rekening een pak hoger :?

Tnx

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door Pieter » 11 dec 2014, 11:47

'Gewoon' de verdamper wat rijker zetten? Is een probleem hoor :?: Op voorwaarde dat je verdamper het kan trekken natuurljk.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door Rubicon » 11 dec 2014, 20:25

Kijk ook eens op dit topic; het is een probleem waar meer B230E-eigenaars te maken hebben (gehad).

http://www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=30&t=19627

Elders las ik dat iemand het mengstuk rechtstreeks op de luchtweger had geplaatst en geen backfires meer heeft gehad.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 12 dec 2014, 10:13

Rubicon,

Bedankt voor je reactie! Ik las ook dat ze boven de 2500 schakelen, ik start meestal zelfs op LPG dus dat zal ik maar al uit mijn hoofd zetten.
Probleem is dat mijn auto NIET meer op benzine rijd sinds de laatste back-fire en enkel nog op LPG werkt :s Hij kan er op starten maar moet hem boven de 2000 toeren houden anders valt hij gelijk uit, heel vreemd.
Op LPG start en rijdt hij maar ik voel dat ik een heel pak minder vemrogen heb nu.
Probeer telkens een onderdeel te vervangen en telkens een beetje verder te geraken maar kan niet veel per dag doen daar ik telkens de dag erna moet gaan werken en de wagen nodig heb.
Zit nu al 3 dagen aan een stuk telkens na het werk tot 2u snachts aan de auto bezig om hem draaiende te houden, hoop dat alles snel terug werkt en ik gwn kan genieten van de auto.
Als er nog ideeën zijn hoor ik ze graag, momenteel sta ik open voor alles...

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door DJ_Karinsky » 12 dec 2014, 10:39

Die LPG gaat niet via de injectoren in uw motor maar wordt in je inlaatspruitstuk ad gasklep geïnjecteerd of hoe zit dat ?

Draait uw benzinepomp nog en draait ze goed (genoeg debiet ?)
Benzinefilter vuil ?
Zat er troep onder / boven je luchtweger of niet ? (olie etc)
Misschien zijn je dichtingen rond de injectoren versleten, vaak voorkomend probleem bij K-jet en zo valse lucht trekken en slecht lopen tot gevolg.
Werkt de warmdraairegelaar nog ?
Injectoren versleten / vuil / slecht sproeipatroon ?
Plunjer van de benzineverdeler vastgekomen ? Heeft de auto lang stilgestaan of niet ? ...

Ik zou eerst zien dat die goed draait op benzine ... ;-) Daarna de LPG.

Hoeveelheid inspuiting bij een K-jet wordt geregeld adhv de hoeveel lucht hij "meet" , als uw nieuw plaatje van die weger zwaarder is of voordien zit je met problemen, maw te weinig benzine wordt geïnjecteerd tov voordien. Is het lichter dan krijgt die te veel benzine vermoed ik.

btw. ik heb je eens een mail gestuurd een week geleden via het forum, heb je deze ooit gekregen ?
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 12 dec 2014, 12:43

Zal de situatie proberen te schetsen.
Net voor ik van Mortsel naar Leuven vertrok heb ik snel even getankt, schat een 15l benzine 95.
LPG was zo goed als op dus zet mijn reis verder op benzine om daarna op de E19 LPG bij te tanken aan tankstation in Rumst/Duffel.
Eenmaal getankt wil ik de 740 starten maar heb een enorm grote back-fire en de kelk is gelost van de K-jet.
Motorkap open, alles terug vast maken (had dit nog al 2 keer gehad dus niets nieuw) alle leidingen terug bevestigd en terug in gestapt.
Door de schrik voor nog een back-fire heb ik op benzine gestart en de file terug in gereden, ik voelde meteen dat ik een hoop vermogen miste tegenover voor de back-fire.
Onder de 2000 toeren haast niets doen en daarboven al iets vlotter lopen maar zeker niet hetzelfde als daarvoor.
Na 2min viel de wagen uit op en benzine en niet meer gestart gekregen, LPG op gezet en starte vanzelf! Al heb ik ook op LPG een heel pak minder vermogen.
Weg verder gezet en op bestemming geraakt zonder problemen buiten minder vermogen.
Dag er op gwn op benzine kunnen starten en onderweg op de snelweg terug LPG opgezet.
2 dagen na datum in de ochtend op benzine gestart, na 2min uitvallen op bezine en enkel op LPG starten.
Eergisteren 'weger' van k-jet vervangen door een ieuwe en originele! Gewicht hebben we gemeten trouwens.
Start soms wel soms niet op benzine maar moet blijven gas geven om deze boven de 2000 toeren te houden, als ik nog maar een miliseconde denk beetje minder gas te geven valt hij gelijk dood zelfs als ik gas bijgeef valt hij dood.
Op LPG rijdt deze nog altijd alleen nog steeds minder vermogen.


Karinsky, om op jou vragen te antwoorden:

Nee ik heb een verdamper net voor de inlaat van de K-jet zitten.
Benzinepomp draait nog goed en zeker voldoende, auto heeft de geest gegeven na een laatste enorm back-fire, waardoor de benzine pomp mij onwaarschijnlijk lijkt maar heb ze wel nagezien!
Filter is een redelijk nieuwe, schat 5000km waaronder 4500km op gas gereden. Maar de benzine komt er goed door, heb hem daar los gedraaid en laten lopen.
Ja zat een klein laagje 'olie' maar dit is proper gemaakt.
Dat is een mogelijkheid dat ik straks zeker een ga bekijken, misschien is de back-fire tot aan de injectoren geraakt en ze zo 'verkloot' maar zou ik op LPG dan ook geen problemen hebben? Misschien vandaar het vermogenverlies. Ik kijk het straks na en laat nog iets weten.
Warmdraairegelaar... Enorm lang woord en geen idee waar die zit eigenlijk, als het de koudstart is kan ik je zeggen dat deze het nog doet.
Heb nog een setje injectoren die ik eventueel dit weekend kan testen.
Ik denk zelf ook aan de plunjer alleen kan ik niet direct bedenken hoe mijn back-fire tot daar is kunnen geraken!
Heb nog een k-jet liggen van een werkende 740 die ik er dit weekend eens ga opsteken, als dat geen oplossing bied ga ik zien bij injectoren, dichtingen, .......


Heb al alle doc. ooit van k-jet door gelezen en ik zie de plunjer als mogelijk boosdoener, Back-fire kan veel kapot maken maar had niet verwacht dat het zich zo ver ging nestelen.
Bedankt nog eens en moest je met mijn info op nog ideeën komen luister ik graag!
Geen bericht gehad, zal nog eens kijken. Echt mail of PM bericht?

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door ababbel » 12 dec 2014, 16:09

Een K-jet (lees: volledig mechanische continu benzineregeling door luchtmeting) met een gasinstallatie samen mag normaal geen problemen geven.

Normaal wordt er bij zo een installatie een 3/2 magneetventiel in de benzineleiding na de benzinepomp, maar voor de benzineverdeler, gemonteerd. Het bijzondere aan dit ventiel is dat het de afschakeldruk in de terugloopleiding op ca. 2 bar brengt. Zo ligt ook de systeemdruk onder de openingsdruk van de injectoren. Oude injectoren openen sneller en laten dan al iets vroeger wat brandstof door. Wanneer alles goed werkt gaan de injectoren niet open en wordt de motor enkel via de gasinstallatie met mengsel gevoed. De benzineverdeler wordt evenwel op juiste hoogte gehouden door tegendruk op de plunjer, zodat die niet ligt te schommelen en een juist geregelde luchtstroom naar de inlaat gaat. De luchtklep beweegt zoals ze zou doen bij benzinewerking.
Wat aan te bevelen is, is dat je goede injectoren hebt. Bij oudere is de openingsdruk gedaald (met een onregelmatig sproeibeeld) en beinvloeden zo de samenstelling van het mengsel. Goede injectoren openen pas bij 3,3 bar met direct een goed sproeibeeld.
De ontsteking moet eveneens probleemloos werken. Goede bougies, goede kap, vinger zonder oxide, kabels storingsvrij. Dit is bij LPG-werking zeer belangrijk. Wanneer de ontsteking foutief werkt, dan heb je zeker onregelmatige ontbranding en kan er (zeer schadelijke) backfiring ontstaan.
De LPG installatie wordt doorgaans iets te vet ingesteld, daar bij te arme instelling ook meer backfiring kan voorkomen.
Wat je best (naar mijn mening) eerst na ziet:
Luchtschijf en plunjer dienen zeer licht en gelijkmatig te lopen. De plunjer moet zo wie zo uitmuntend lopen.
De benzinepomp van de K-jet loopt en de injectoren geven geen brandstof af = dus het 3/2 ventiel is OK.
Dichtingen van de injectoren zijn niet verhard en sluiten nog goed af.
Ontsteking werkt goed, anders vernieuwen.
De instelling van de gasinstallatie ietsjes de vet instellen.
In het slechtste geval zijn de cilinderventielen verbrand. Dit kan voorkomen bij meer dan 100k Km op gas. Daarom hoeft het ventiel niet gans weggebrand te zijn. Een kleine opening volstaat al voor backfiring. Cilinderventielen werken nog naar behoren en blijven ook niet open staan (klepdichting?). Anders dichtingen vernieuwen of klepregeling nazien.
De inlaat- uitlaatventielen nazien door compressie- en lektest te doen.

Het is niet zo dat alle voorgaande vermeldingen bij jou zich voordoen, maar het zijn maar een paar dingen die je wel eens moet nazien.
Ik gok op injectordichtingen, kleppen, onderdrukslangen.
Wat ik je ook wil meegeven is dat de motor eerst op benzine feilloos moet lopen, eer je de werking op LPG afregeld.
En nog iets: de warmdraairegelaar zit aan de rechterzijde van de motor (op de plaats waar normaal de mechanische benzinepomp zit).
Er zijn voordien reeds een aantal zaken aangehaald door meerdere mensen en die heb je mogelijks al doorgenomen, maar controleer ze nog eens en wees niet te snel tevreden. Goed is vaak maar net gepast om probleemloos van die klassebak te kunnen genieten.
Suc6 met het testen en oplossen van dit euvel. :-) Geen zorgen maken. Het is een Volvo, dus komt dit wel terug in orde.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door DJ_Karinsky » 12 dec 2014, 16:42

Warmdraairegelaar is zo een klein blokje waar 2 brandstofleidingen opkomen, bij de B230E zit die onder het inlaatspruitstuk (ongeveer) en ziet er zo uit : http://lf7jow.blu.livefilestore.com/y1p ... ar%205.JPG

Maar als je een enorme backfire gehad hebt, dat die balg eraf vliegt tussen luchtweger en gasklep, zal er misschien schade zijn in de weger. Kan ook richting inlaatspruitstuk gaan dan als je gasklep openstond. Plaatje van de weger moet exact afgesteld worden of ze kan niet goed bewegen.
De plunjer kan je eruit halen en insmeren met een soort lube (naam vergeten), zodat die terug goed beweegt. Hopelijk is deze niet geroest ... is een stuk fijnmekaniek en precisiewerk, anders zuiver maken met zeer fijn schuurpapier (1200) en roest verwijderen. Als je de weger optilt manueel moet je de plunjer voelen of horen verschuiven ook ongeveer. Als je dit erg hoort, sleept de plunjer en is het niet goed of zit deze vast.
Ik vermoed door de backfire dat de plunjer misschien een klop gekregen heeft en deze in een uitsterste stand staat nu, al is dit gissen natuurlijk.
Is uw dichting nog goed tussen benzineverdeler en luchtweger / plunjer ? Kan langs daar ook vacuum lekken ...
na 2min uitvallen op bezine en enkel op LPG starten.
Draait je motor sneller in begin bij koudstart, dan na bvb 2 min bij warme toestand (stationair hé dit alles) ? Of is het altijd hetzelfde toerental dat de motor doet bij koud / warm ?

Succes ;-) Wie zoekt, die vind ! Als is het niet leuk als je de auto dagelijks nodig hebt natuurlijk.

ps. Was een mail, misschien bij in je spamfolder terecht gekomen ;-) :-D
In een B230E hoort octaan 98 normaal ;-) maar daaraan kan het grote vermogenverlies niet direct liggen.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 13 dec 2014, 21:02

Hey iedereen!

Auto draait terug, niet perfect maar zijn op de goede weg denk ik haha.
Plunjer mechanisme was helemaal omzeep dus dat heb ik vervangen.
Toen startte de wagen al vlotter maar bleef niet goed draaien...
Remreinigertest bij de injectoren en jawel, toerental verhoogde!
Beetje met o-ringen liggen spelen maar geen succes, is al wat beter maar reageerd nog steeds op de remreiniger.
Wat is de oplossing? Nieuwe injectoren is me aan 167euro het stuk te duur...
Kan ik niet op een manier deze meer dichtmaken?
Note: o-ringen werkt niet...

Merci alvast iedereen om me verder te helpen, dacht beetje feedback te geven zodat andere in de toekomst ook het resultaat kunnen lezen.

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door ababbel » 14 dec 2014, 11:58

Goed dat het machien al weer wat leven vertoont. Dat heeft al wat meer hoop.
Injectoren moet je maar vervangen als je zeker bent dat ze niet goed meer werken (sproeipatroon, openingsdruk, ...). O-ringen van de injectoren (of zijn kunstofbehuizing) zijn wss de schuldige. Die kan je alvast vervangen, dat kost echt niet veel. Wel zien dat die tegen benzine kunnen. Bestel ze bij een dealer, dan heb je de goeie (maar zijn ook wat duurder). We horen het wel.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door DJ_Karinsky » 14 dec 2014, 12:13

Deze heb je nodig denk ik, van elk 4 stuks. Best bij de dealer bestellen indd, dat het goede kwaliteit is.

http://volvoonderdelen.com/740760940960 ... onic-6492/

http://volvoonderdelen.com/740760940960 ... 1FTB-5144/

http://volvoonderdelen.com/740760940960 ... 1FTB-5145/

Injectoren heb ik hier gevonden voor de helft van de prijs :
http://volvoonderdelen.com/740760940960 ... 19EB2-416/

hier voor een vierde van uw prijs (€45,50) :
http://www.oscaro.com/soupape-d-injecti ... 7833-175-p

Uw auto is modeljaar 85 ? ( F in vin nummer ?) , Model 84 was nog B23E , 85 is B230E ;-)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 15 dec 2014, 01:56

Bedankt voor de tip, ik ga ze deze week nog bestellen.
Ja van de motor was ik deze week te weten gekomen, is van 84 maar modeljaar 85.
Ben blij dat ik al terug kan rondrijden met de 740, Toyota van nen vader sloeg tegen!

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door dedeclaeys » 18 dec 2014, 09:34

De wagen blijft vreemd doen, alles is afgedicht, geen valse lucht meer aan de injectoren.
Gaskabel een heel eind omhoog getrokken om in drive niet te laag te zakken in toeren.
Onder de 2 duizend toeren sterft hij bijna als ik wil optrekken, het gaat heeeeeeel stilletjes en daarna als een (bij wijze van spreken) vliegmachien.
Als ik in 1ste een beetje gas geef zodat ik net onder de 2000 toeren blijf en zo door het straat bol hoor je de motor heel onregelmatig lopen, en voelen doe je ook!
Als ik de wagen op LPG zet en doe het zelfde loopt de motor veel zoeter...
Ik weet dat ik eerst de wagen op benzine moet afstellen enzo maar probeer gewoon uit te zoeken waar het probleem ligt en de ontsteking lijkt mij niet het probleem daar hij op LPG heel zoetjes draait, al heb ik op LPG onder de 2000 toeren ook gewoon geen vermogen, nog erger als op benzine.
Ik ga 1 voor 1 de injectoren nog eens herbekijken, die kunnen eventueel voor het onregelmatig lopen zorgen.
De bougies zien wit/grijs dus motor loopt veel te arm maar begrijp niet waarom of hoe.
Momenteel rijdt ik op LPG rond en start ik op LPG om gewoon verder te kunnen maar begin te twijfelen om een andere motor te steken (heb er nog 1 liggen met 250.000 km) zodat ik terug normaal kan verder rijden en ik de andere motor op het gemakje kan bekijken.
Ik begin te vrezen dat het iets met de kleppen is maar om dit te openen als het mijn daily is zie ik niet echt zitten, beetje tegenslag en ik heb geen vervoer.
Motortje verwisselen doe ik op een weekend zonder enig probleem.

Als jullie nog ideeën hebben hoor ik ze graag want ik zit even zonder inspiratie maar denk dat dat deels komt omdat ik er met mijn neus elke avond los op zit en er niet meer zo zuiver over kan nadenken.

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door ababbel » 18 dec 2014, 11:47

Rustig, rustig! Echt niemand in jouw buurt die je kan helpen? Ben je uit de omgeving van Gent?
De benzine-instelling is zeer belangrijk, maar dat wist je al. Je hebt de benzineverdeler vervangen, toch? Plunjer loopt soepel? Luchtschijf terug origineel? Alles mooi gemonteerd? Daarna terug de CO nagezien en afgesteld? De stand van de gasklep, zoals je schrijft, zou ik niet gewijzigd hebben. Die was voordien toch goed!

Om de compressie te meten (om een eerste indruk te krijgen van de kleppen) heb je een compressiemeter (drukmeter) nodig, al dan niet met registratie, tot 15 bar. Die is aansluitbaar op de positie waar de bougie zit. Zo een meting voor alle cilinders doe je in minder dan 30 min en is eenvoudiger dan er gelijk een andere motor in te gooien. Die nieuwe motor moet je trouwens ook nog afstellen hoor! :wink:

Ik denk dat het enkel om de afstelling gaat, maar daar zo maar de vinger op leggen van hier uit, is niet zo eenvoudig! Dat begrijp je wel. Suc6 alvast.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: LPG en K-jetronic

Bericht door DJ_Karinsky » 18 dec 2014, 12:02

Indd, vooraleer andere motor te steken toch zeker nog een paar dingen nalopen (compressietest / lektest). Kan je geen andere auto lenen van broer/zus/pa/ma enz ? Op een avond een K-jet probleem oplossen is wat kort door de bocht ... Uw probleem ligt bij slecht vacuum (lek ?) , plunjer vast, luchtweger die slecht kan bewegen, ....
Zit er EGR op de motor met van die kleurrijke slangskes en dito venturi ?
Toon eens ne foto van je motor aub , mag ook via PB - mail etc.

abbabel : die is van omstreek Antwerpen dacht ik, niet zo ver van Gent. Needs to visit Volvo "Doktor" :-D
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Plaats reactie