Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Bart Heijnen
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2014, 12:31

Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door Bart Heijnen » 24 feb 2015, 18:33

dag Allemaal,

Ik ben nieuw hier, Ik ben al lange tijd verliefd op de Amazon.
Vorige zomer heb ik er een kunnen kopen, wel bekend bij jullie in de club. een blauwe 122s uit '61 op 6V.
Ik gebruik hem als semi dagelijks vervoer. Wat echt super is. In de Amazon rijden is echt genieten.

Nu zit ik met het volgende probleem.
Starten 's morgens is ooit moeilijk tot onmogelijk.
Ik heb eind vorig jaar al een nieuwe starter gestoken, daarna is het lang goed gegaan.
Maar de wagen moet 's morgens gewoon teveel moeite doen om te starten en dat merk je dan aan batterij en starter natuurlijk.

Het liefst van al zou ik de wagen volledig origineel houden, dit is veel waard voor mij.
Echter het niet kunnen starten vind ik nog veel erger dus nu overweeg ik om de auto
om te bouwen op 12V en een 123 ignition te plaatsen.
graag had ik van jullie als kenners gehoord wat jullie ervan vinden en waar ik op moet letten.

Groet
Bart

GaelVH
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 feb 2014, 23:48
Locatie: Rijmenam

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door GaelVH » 25 feb 2015, 01:38

Dit moet dan de Amazon zijn van Robin? :-D
Misschien kan je eens aan hem vragen wat het probleem van slecht starten zou kunnen zijn, hij kent de auto namelijk van binnen en van buiten.
Hij zit hier ook op het forum, maar kan hem ook bereiken via mail: vccb.pr@gmail.com
1967 Volvo Amazon P1300 B18A
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door Rubicon » 26 feb 2015, 12:51

Heeft Robin de zijne verkocht dan? :o
Jammer dat we Robin al een tijdje niet meer op het forum hebben gezien. :(
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

arnodoomen
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 nov 2011, 17:18
Locatie: Ham 3945

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door arnodoomen » 26 feb 2015, 23:03

Hallo, een 123 ontsteking kun je ook op een 6 volt plaatsen want die heb je ook in 6 volt ,het zwaar rond draaien kan een massa kwestie zijn .Kun je om te proberen een massa kabel aan de accu doen en rechtstreeks klemmen aan de startmotor .Wat vroeger ook vaak gebeurde is dat het voorste glijlager van de startmotor te veel speling kreeg en daardoor de startmotor langzaam ging rond draaien . Ik zou daar eerst naar kijken ,alles ombouwen naar 12 volt is ook veel werk ,denk aan alles wat op 6 volt werkt moet je vervangen denk aan meters, benzine vlotter, startmotor, dynamo ,alle lampen , enzv. Ik hoop dat je hier iets mee kunt .Groetjes.

Bart Heijnen
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2014, 12:31

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door Bart Heijnen » 27 feb 2015, 15:37

Bedankt voor de tips,

Ik meen me te herinneren dat een 123 op zich wel werkt bij 6 volt maar wanneer deze iets terugvalt,
dat het dan ook meteen ophoud. Dat heb je met de originele niet natuurlijk omdat deze mechanisch is.

Ik ga eerst de ontsteking nakijken en opnieuw afstellen.
Dan ga ik de alternator nakijken, want deze laadt de batterij niet voldoende bij tijdens stationair draaien en op volle toeren.

Als de ontsteking goed zit laat ik deze natuurlijk zitten en zou h'm vervangen alleen jammer zijn.
Maar dan overweeg ik wel een nieuwe batterij met voldoende startampère (720)
en een andere alternator die de batterij dan weer voldoende bijlaadt (van 50 of 60 A)

En ja het is inderdaad Robin zijn 122s

Ik hou jullie op de hoogte.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door Rubicon » 27 feb 2015, 17:24

Alternator of dynamo?

Dynamo: gelijkstroom
Alternator: wisselstroom

Normaal is bij die oude Amazons nog een dynamo aanwezig. Het nadeel van die dingen is dat ze bij een laag toerental (zoals bij stationair) de accu niet opladen.

Je kan controleren of de dynamo werkt door de spanning over de accu te meten terwijl de motor loopt. Normaal is dit rond de 14,8 volt. Lager kan ook, afhankelijk hoeveel verbruikers ingeschakeld zijn. Echter lager dan 12 volt betekent dat de dynamo niet (goed) functioneert.

Meet je een hoger voltage, is de regelaar / dynamo vermoedelijk overleden. Een te hoge laadspanning is nefast voor je accu: die gaat koken met alle gevolgen van dien.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door stef25042504 » 01 mar 2015, 12:56

Als je hem ombouwt naar 12V zou ik ook een B18 met en M40 steken i.p.v. een B16.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door Rubicon » 02 mar 2015, 12:07

Kan je net zo goed een andere Amazon kopen die dan wel een B18 /B20 heeft en 12V. Die oudjes met een B16 en 6V worden knap zeldzaam. Dat is rijdend erfgoed! :shock:
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door imker » 02 mar 2015, 13:33

Rubicon schreef:Kan je net zo goed een andere Amazon kopen die dan wel een B18 /B20 heeft en 12V. Die oudjes met een B16 en 6V worden knap zeldzaam. Dat is rijdend erfgoed! :shock:
Dat vind ik ook. Eeuwige zonde om zoiets om te bouwen. :(
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door DJ_Karinsky » 02 mar 2015, 23:27

Is er nog aan lampjes / starters enz te geraken op 6V uberhaupt ? Kweetniet , vraag me dit gewoon af :-) Wel een uitdaging om deze zo te houden dat is zeker.
Allez, de Robin heeft zijn Amazon weg gedaan :shock: Is die volvo-loos dan nu ? :o
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

GaelVH
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 feb 2014, 23:48
Locatie: Rijmenam

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door GaelVH » 02 mar 2015, 23:29

DJ_Karinsky schreef:Is er nog aan lampjes / starters enz te geraken op 6V uberhaupt ? Kweetniet , vraag me dit gewoon af :-) Wel een uitdaging om deze zo te houden dat is zeker.
Allez, de Robin heeft zijn Amazon weg gedaan :shock: Is die volvo-loos dan nu ? :o
Hij heeft een rode 480 aangekocht. ;-)
1967 Volvo Amazon P1300 B18A
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio

M58
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mar 2015, 02:18

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door M58 » 04 mar 2015, 01:57

Hello, ik ben nieuw op dit forum.
Dit amazon 61 in "mijn kind" . . . zo lang, zo hard aan gewerkt om de wagen weer "als nieuw" te krijgen.
En dan moeten verkopen wegens private redens.
Dan geen nieuws van mijn lieve amazon en nu lees ik dit pagina op deze forum.

als U blief , laat de wagen in de originele staat. Een B16B Amazon zou oud met dubbel carburateur is een zeldzame
wagen en echt een prachtstuk.

Mijn allereerste wagen als ik 18 jaar oud was, het was een 1959 amazon B16A. Ik reed ermee alle dagen, voor meer dan
7 jaar lang zonder groot problemen. Ik moest de wagen verkopen wegens roest problemen, in destijds kon ik niet lassen.
Nu zou ik de wagen niet meer verkopen.

Mischien is de batterij te Klein, of te weinig massa (kabels). Maar aub, geen B18 of B20 in deze wagen. De voortrein van een B16 en
de voortrein van een B18 zijn totaal niet dezelf en U kunt de voorteinen niet wisselen en de moteur ook niet zonder onbouwen met
veel laswerken . . .

Enkelen mensen op dit forum kennen mij zeker : ik ben 50 jaar oud binnenkort (10 maart) . .
Ik heb al een vijftien amazon gehad en gerestaureerd.
Voor de moment ben ik nog eigenaar van een amazon 1958, dit wagen was op de stand van de club voor de 50 jaar van de amazon
enkele jaren geleden.
Ik heb nog een amazon 1961 maar de allereerste model met de B18. Het is dezelelfde wagen als de 1961 B16B met dezelfde kleur maar
met een B18. Het is echt een "copycat".
Ik heb juist de restauratie van een Kombi amazon 1965 gedaan, die gaat deze week naar de keuring. Licht blauw bijna wit.
Ik heb nog ook een rijdend P1800 1963.
Er is nog ook een tweedeur 1966 donker blauw in de familie, een van mijn oude amazon, ik rijd ermee regelmatig.

Bijna 32 jaar in oude volvo's . . . een echte virus. ! En nog niet moe . . . :lol:

Ik zal proberen fotos de posten van de restauratie van mijn lieve amazon 1961 B16B . . ik had de wagen zelf volledig gestraald,
dit wagen was zo slecht . . het was een wagen dit naar de oude ijzer moest gaan maar " I felt in love with the car" . . ik kon deze
wagen niet laten weggoien . . Ik had al veel amazon gerestaureers maar dit wagen was de slechtste maar de zeldzaamste voor mij,
niks te zien met een 123GT.

Ik ben aan het verhuizen voor het moment, maar ik zal een beetje tijd vinden voor de fotos.

groeten.
Michel.


Ik heb al enkele fotos gevonden . . meer later.


Mijn "baby" . . . Het huis verlaten maar altijd in mij hart . . :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn Amazon 1958 :

Afbeelding

Afbeelding

Bart Heijnen
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2014, 12:31

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door Bart Heijnen » 04 mar 2015, 21:30

Dag allemaal,

Leuk hier zoveel reactie te zien.

Voor alle duidelijkheid. Ik wil niets liever dan de wagen orgineel te houden.
Ombouw naar b18 zal zeker al nooit gebeuren.

Vorig weekend het een en ander nagekeken,
Ontsteking opnieuw afgesteld en eens doorgemeten hoeveel ampere de wisselstroomalternator bijlaadt.

Wat blijkt nu, die laadt bijna niets bij op rolantie en bij 2500 toeren nog maar 10 ampere.
En de alternator is eigenlijk 35 ampere bij vol toeren.

De batterij krijgt het dus zwaar te verduren met proberen starten.
En die kan tijdens het rijden ook niet meer opladen.

Nu heb ik wat opgezocht en er bestaan ook 6volts met 50 of 60 ampere.
Ik denk dat dat al een goede start is.
Als er dan nog problemen zijn ook een andere batterij met een hoger startampere.

En tof om de foto's te zien van mijn '61er. Hoe meer hoe liever.

Groet
Bart

M58
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mar 2015, 02:18

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door M58 » 05 mar 2015, 10:53

Hello Bart,

belangrijk : het is geen alternotor maar een dynamo. Een dynamo laad nooit met weinig toeren maar begin te laden rond 1500 toeren.
En dynamo werkt met een regulaatoor die de stroom regeld. Je moet dus ook kijken : laat de regulatoor de stroom doorgaan,
werkt die goed . .

Ik heb al oude wagens in 12 volts omgebouwen (oude Fords van de jaaren 40.) En demareur in 6volts kan in 12 volts werken zonder problemen.
In een 6 volts systeem heeft U altijd meer amperage nodig. Meer dan in 12 volts. Daarom zijn de electrische kabels dikker in 6 VOLTS installatie.
Waarom hebben ze 12v geinstallerd in wagens : om de amperage te kunnen verminderen en kleiner batterijen in de wagens te kunnen installeren.
Dud een demareur in 6 volts heeft dikker kabels en kunnen in 12 volts marcheren. Maar niet een 12 volts met 6 volts stroom. (kabels zijn dunner)
De wagen moet natuurlijk bijna direct starten, en niet een half huur bezig zijn om te starten.
6 volts 120 amp = 12 volts 60 amp.

60 amp voor de Amazon 6 volts is een minimum.

Vr. Gr.
Michel

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Amazon '61 ombouwen van 6v naar 12v

Bericht door Pieter » 05 mar 2015, 11:47

Klopt, ook de reden dat ze tijd geleden in België van 220 naar 230 Volt zijn gegaan.

Ow, even in je verhaal, 'amperage' vervangen door stroomsterkte. Amperage bestaat immers niet.

Plaats reactie