Dieselpomp afstellen 740 GL

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Gunther
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2013, 21:32

Dieselpomp afstellen 740 GL

Bericht door Gunther » 03 mar 2015, 21:23

Even kort voorstellen,
Ik ben Gunther (21j) en vooral fan van de 700-serie. Eigenlijk al van kleins af aan, toen reed mijn vader met een 740 uit '87.
Zelfs toen vond ik het al een prachtige wagen, jammer had de koppakking het begeven en besloot mijn vader hem door te verkopen. Had de garage de kosten toen hiervoor niet te hoog ingeschat had ik er waarschijnlijk de dag van vandaag nog mee gereden.
Ondanks dit heeft het er mij niet van weerhouden om enkele jaren later een bijna identieke 740 GL te zoeken in goede staat en gelukkig ook gevonden.
Deze is een 740 GL uit 1988 met een D24 motor, waarover ook mijn vraag.

Momenteel heb ik de dieselpompriem vervangen (nadat ze deze vergeten waren in de garage), nu heb ik de plunjerlift ingesteld op 0,80mm (zoals volgens de volvo vraagbaak van P.H. Olving). Op de plunjerlift van 0,80mm produceert hij veel rook en draait onregelmatig. Maar in het groene boekje van de volvo 200 D24 (zelfde motor als de 740 diesel) staat een plunjerlift van 0,85mm voor USA/Canada.
Zou iemand mij de correcte plunjerlift kunnen geven?

Ik vermoed dat het 0,85mm zou zijn, kan dit? aangezien de wagen hier geproduceerd is (gent) en is altijd binnen België gebleven.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Dieselpomp afstellen 740 GL

Bericht door DJ_Karinsky » 03 mar 2015, 21:39

Hoi, welkom en een dijk van een motor mits goed onderhoud (maar met elke volvo zo zeker :D )

Is het een gewone D24 of een D24 met turbo of een D24 met turbo + intercooler dat je hebt ?
Deze hebben namelijk allemaal een verschillend inspuittijdstip. Bij het instellen van dit inspuittijdstip wel uw koudstart demonteren of je stelt een verkeerde waarde in op de dieselpomp.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gunther
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2013, 21:32

Re: Dieselpomp afstellen 740 GL

Bericht door Gunther » 03 mar 2015, 21:45

Hey,
Het is een D24, de natuurlijk geaspireerde versie dus

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Dieselpomp afstellen 740 GL

Bericht door DJ_Karinsky » 03 mar 2015, 21:50

Dan zou dat 0,8 moeten zijn van 1987- en jonger. (controlewaarde tussen 0,77-0,85) , afstelwaarde (dus afstellen) op 0,80.

En voordien rookte hij niet met de oude riem ? Anders de pomp even bijregelen (wel weten wat je doet !) . Anders afblijven :-)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gunther
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2013, 21:32

Re: Dieselpomp afstellen 740 GL

Bericht door Gunther » 03 mar 2015, 22:02

Bedankt,

Dan ben ik toch al zeker over de instelwaarde.
Voordien nooit gerookt, dat is dus ook wat mij meteen verwonderde :)
Ik zal morgen nog eens proberen de pomp opnieuw te regelen, misschien dat deze toch verplaatst kan zijn tijdens het vastzetten ofzo of mogelijks iets anders.

In ieder geval zal ik jullie op de hoogte houden.

Nogmaals bedankt!!

Gunther
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2013, 21:32

Re: Dieselpomp afstellen 740 GL

Bericht door Gunther » 08 mar 2015, 23:12

Hey,

Helaas woensdag geen tijd gehad, vandaag nog eens de hele procedure doorlopen en gelukt, draait terug zoals het hoort zonder roken :)
Tijdens controle had ik ontdekt dat de plunjerlift was teruggezakt naar 0,68 dus nu terug aangepast naar 0,80.

Dank voor de bijstand

Plaats reactie