Amazone uit nederland geimporteerd, wat een hel

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
winnox

Amazone uit nederland geimporteerd, wat een hel

Bericht door winnox » 04 okt 2005, 12:25

Navraag bij de verzekering leerde me dat ik met geen enkele belgische nummerplaat de wagen mocht halen. Hun antwoord na 2 dagen bellen was: "Je moet een takelwagen vragen om hem te halen".

In nederland gekomen beweerde de eigenaar dat we naar het postkantoor moesten om de registratie over te zetten. De beambte zag de belgische id kaart en zei: "Neen, hier moet u niet zijn voor export".
Blijkbaar moesten we naar de REW, die gelukkig zaterdag open was.

Daar aangekomen, vroeg de beambte me doodleuk of ik de wagen naar belgie ging rijden, want dan kon ik transitplaten krijgen met 2 weken verzekering voor

Gebruikersavatar
pieter007
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 feb 2005, 14:35
Locatie: olv waver
Contacteer:

Bericht door pieter007 » 08 okt 2005, 15:36

tja

kan je allemaal voorhebben zo'n dingen !

jos

invoer

Bericht door jos » 02 dec 2005, 17:59

Uit je verhaal begrijp ik dat de wagen al eerder in Belgie heeft rondgereden en misschien daar ooit nieuw is verkocht?

Ik heb ooit een wagen van Belgie naar Nederland geimporteerd en bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer zagen ze toen ze het chassisnummer invoerden dat de wagen ooit in Nederland gerigistrrerd was geweest.
Derhalve kreeg ik het oorspronkelijk Nederlandse kenteken terug en bovendien hoefde ik geen invoertax te betalen omdat voor de auto reeds eerder in Nederland tax (BPM) was betaald.
Het invoeren was dus snel en bijna kosteloos geregeld!

In jouw geval begrijp ik niet dat je opnieuw een bewijs van gelijkvormigheid nodig hebt terwijl de auto reeds bekend is omdat ie reeds in Belgie rondgereden heeft.
Dit is echt bureaucratie ten top!

Ik las onlangs nog een verhaal van een Belg die een Italiaanse Superpolar had gekocht in Nederland en hem ook niet ingevoerd kon krijgen in Belgie terwijl deze wagens znder problemen in Nederland op kenteken gezet kunnen worden.

Het wordt tijd dat de EU eindelijk eens uniforme regels hanteert. Volgens mij is er trouwens al een regel die stelt dat een auto die reeds binnen een EU land is toegelaten, zonder problemen naar een ander EU land uitgevoerd moet kunnen worden.

ps.
Het overschrijven van een kenteken geschiedt in Nederland bij het postkantoor. Echter in geval van export dien je met het kenteken naar een van de RDW stations te gaan waar de vorige eigenaar een vrijwaringsbewijs krijgt en de nieuwe eigenaar uitvoerdokumenten waarmee hij naar de Belgische douane moet.

Plaats reactie