Verschillend bandenmerk op achteras Amazon

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
tomvanparys
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 sep 2018, 20:19

Verschillend bandenmerk op achteras Amazon

Bericht door tomvanparys » 04 sep 2018, 13:28

Ik heb net een Volvo Amazon (02/1968) gekocht uit Nederland. Daar is hij APK gekeurd tot mei 2020. Momenteel wordt de import van de wagen behandeld, nadien volgt de keuring en de DIV/Verzekering.

Ik merk echter op dat er op de achteras 2 verschillende bandenmerken geïnstalleerd zijn, op de standaard velgen. Voor en rechts achter staat er Hankook op, links achter een Vredestein. Profiel van alle banden is nog goed. Zal de wagen hiermee door een oldtimerkeuring geraken? Ergens staat me voor dat dit voor oldtimers werd toegestaan (ookal is het niet ideaal), maar ik weet het niet zeker.
1968 Volvo Amazon 121-122S B18A

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Verschillend bandenmerk op achteras Amazon

Bericht door texaco » 04 sep 2018, 14:17

In Nederland mag het naar het schijnt, heb ik nog al vernomen van kenissen.
Maar in België geloof ik dat het per as dezelfde banden moeten zijn, en als ze 'dezelfde' echt letterlijk gaan toepassen, zullen 2 verschillende merken misschien een probleem vormen.
Tenzij alle gegevens volledig overeen komen met elkander mss? (breedte, hoogte, snelheidsindex, laadindex).

Weet niet of er nu nog veel verschillen zijn tussen de oldtimerkeuring en keuring voor een dagdagelijkse, met het nieuwe systeem.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

tomvanparys
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 sep 2018, 20:19

Re: Verschillend bandenmerk op achteras Amazon

Bericht door tomvanparys » 05 sep 2018, 13:35

Bedankt!
Heb net even gebeld naar een bureau voor technische controle en daar geven ze aan dat het merk toch hetzelfde moet zijn. "Banden conform de gewone technische keuring", alleen mag de snelheidsindex blijkbaar wel afwijken... (?) Dat laatste laten we dan even in het midden.

Weet je toevallig ook welke banden er goed liggen op de achteras van een Amazon? (standaard velg)
1968 Volvo Amazon 121-122S B18A

tomvanparys
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 sep 2018, 20:19

Re: Verschillend bandenmerk op achteras Amazon

Bericht door tomvanparys » 05 sep 2018, 15:16

... bedoeling is dat ik met de wagen ook ritten mee kan rijden (geen rally). Dus verschillende weersomstandigheden en ondergronden moeten doorstaan worden :)
1968 Volvo Amazon 121-122S B18A

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: Verschillend bandenmerk op achteras Amazon

Bericht door stef25042504 » 16 sep 2018, 09:41

Ook de ouderdom van de banden is belangrijk.
Rubber wordt sprok, en krijg je kans op klapband.
Meer als 10j oud, leg je beter nieuwe.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Verschillend bandenmerk op achteras Amazon

Bericht door Rubicon » 30 sep 2018, 10:15

Mag een verschillende bandenmaat voor- en achter eigenlijk voor de keuring?

Mijn Amazon dateert uit 1967 en heeft dus geen gelijkvormigheidsattest. Voor liggen 185 x 60 (of was het nu 65?) x 15 en achter 195 x 60 (65) x 15.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Verschillend bandenmerk op achteras Amazon

Bericht door texaco » 30 sep 2018, 10:38

Volgens dat ik weet zou dat geen probleem mogen zijn. Moet gewoon per as hetzelfde zijn, niet per zijde van de wagen.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Verschillend bandenmerk op achteras Amazon

Bericht door texaco » 30 sep 2018, 10:48

tomvanparys schreef:
05 sep 2018, 13:35
Bedankt!
Heb net even gebeld naar een bureau voor technische controle en daar geven ze aan dat het merk toch hetzelfde moet zijn. "Banden conform de gewone technische keuring", alleen mag de snelheidsindex blijkbaar wel afwijken... (?) Dat laatste laten we dan even in het midden.

Weet je toevallig ook welke banden er goed liggen op de achteras van een Amazon? (standaard velg)
Even hierop, mijn schoonvader heeft op zijn Amazon van die Michelin oldtimerbanden gemonteerd (165 R 15 XZX 86S), peperduur (€144 per band exc. btw) en rijdt er ook gewoon rondritten en weekendritjes mee.

Ikzelf heb gewone banden erop liggen (Uniroyal 195/65 R15 91V), aan slechts 70 de band, ook weekendritjes, oldtimerritten en soms wel eens een boodschappenrondje.

Met andere woorden, je kan er zo gek in gaan als je wil en je budget toelaat, dat is mijn mening dan.
Maar volgende keer neem ik 175 breed, schijnt dat die iets mooier liggen op de velg, de mijne vallen wel wat breed uit, wel goed voor als ik eens parkeer langs een borduur, geen schade aan de velg :P

Hou daar ook rekening mee met de breedte, en zeker omdat een Amazon geen stuurbekrachtiging heeft.

Afbeelding
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Verschillend bandenmerk op achteras Amazon

Bericht door Rubicon » 02 okt 2018, 15:54

texaco schreef:
30 sep 2018, 10:38
Volgens dat ik weet zou dat geen probleem mogen zijn. Moet gewoon per as hetzelfde zijn, niet per zijde van de wagen.
Dat dacht ik ook, maar bij de keuring weet je nooit.. :roll:

texaco schreef:
30 sep 2018, 10:48
Ikzelf heb gewone banden erop liggen (Uniroyal 195/65 R15 91V) (...).
Ik heb achteraan op de Amazon ook 195/65 R15. Iets breder dus dan vooraan (185), wat de Amazon een mooie 'stance' geeft, vind ik persoonlijk.
Het zijn ook (niet origineel) verbrede velgen, waarop de wat dikkere banden goed staan.

Ik heb geen last met het gebrek aan stuurbekrachtiging. Maar ik ben nu ook wel gewend aan oldtimers zonder stuurbekrachtiging. Ik zorg er wel voor dat de banden goed op druk staan (beetje meer dan standaard) en dat de auto steeds langzaam rijdt tijdens het manoeuvreren. Bij stilstand is het veel lastiger sleuren aan dat stuurwiel en het is ook slecht voor je banden.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

tomvanparys
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 sep 2018, 20:19

Re: Verschillend bandenmerk op achteras Amazon

Bericht door tomvanparys » 16 nov 2018, 15:42

op 2/9/2018 heb ik naar de dienst MOW-technische keuring dezelfde vraag gestuurd en 9/11/2018 heb ik volgend antwoord ontvangen (na inmiddels 2 dezelfde banden op de achteras te gelegd te hebben):

Het merk speelt geen rol bij de controle van de banden.
Wat wel gecontroleerd zal worden :

- Bandenmaat, laadvermogen, goedkeuringsmerk of snelheidscategorie.
Er moet voldoende laadvermogen of snelheid voor feitelijk gebruik zijn.

- Banden op dezelfde as of dubbel gemonteerde wielen hebben dezelfde maat.

- Banden op dezelfde as hebben een dezelfde structuur (radiaal/diagonaal)


- Symmetrie:
Voor voertuigen van de categorie M (personenauto"s), N (vrachtwagens)en 0 (aanhangwagens):
Voor de stuuras(sen) van motorvoertuigen wordt per as een symmetrie geëist in afmetingen, snelheids- en loadindex. Een herzoolde band wordt op deze as(sen) niet aanvaard in combinatie met een normale band, zelfs als de snelheids- en loadindex identiek zijn.
Op de andere assen moeten de banden per as dezelfde afmetingen hebben, maar de snelheids- en loadindex moeten per as niet identiek zijn.
Voor M1 voertuigen (personenauto"s): De op eenzelfde as gemonteerde banden en velgen dienen dezelfde technische karakteristieken te hebben. Dit geldt specifiek voor het bandenmerk, de afmetingen, het laadvermogen en de snelheidsindex, materiaal van de velg (staal – lichtmetaal); symmetrische en asymmetrische banden mogen niet samen op één as voorkomen.
De gelijkvormigheid op het niveau van de snelheids- en laadindex van de banden zal nagegaan worden voor zover men over de gegevens van het voertuig beschikt.
1968 Volvo Amazon 121-122S B18A

Plaats reactie