Just DJ, is een tijdgenoot van de Kjet die in de 164E (1972-1975) steekt. Even op het verkeerde spoor. Thx.
D-Jet is reeds gebruikt eind de jaren 60. Het is een elektronisch gestuurde injectie. De ECU bestaat uit discrete componenten, wat betekent dat het nu nog herstelbaar moet zijn. De latere ECU's, zoals bv de 480 met IC, is al heel wat minder.
Voor het foutzoeken zal men eerst het volgende nazien op fouten:
• Compressie
• Kleppenspeling
• Werking gaspedaal en gasklep
• Lekken bij de inlaat en uitlaat
• Zuivere luchtfilter
• Brandstofpomp, brandstofleidingen en terugloopleiding
• Toestand van de bougies en kabels. Belangrijk is van de juiste bougietemp te hebben.
• Stroomverdeler
• Hoogspannigsspoel.
• Instelling van het ontstekingstijdstip.
• Elektrische aansluitingen zoals massapunten, enz.
Algemene zaken, maar daarom niet minder belangrijk.
Nu ter zake. Meestal is bij dit soort systeem de randdelen die het eerder laten afweten zoals kabels, stekkers, onderdelen, sensoren.
De sensorwaarden bij 20°C zijn als volgt:
Aanzuigluchtsensor: 400-500 Ohm. NTC met M8
Koelwatersensor: 2000-3000 Ohm NTC met M10. Bij 80°C is dit 180 - 200 Ohm.
Deze zijn best in messing. De metaaluitvoering gaven tal van fouten.
Druksensor: 7-15 is 90 Ohm, 8-10 is 350 Ohm.
Deze waarden zijn geen exacte waarden, maar richtwaarden.
Raadzaam is het ook om de benzinedruk eens op te meten (2 tot 2,2 bar).
Nu concreet Imker, ik zou eens nagaan of de thermotijdswitch het nog doet naar behoren, de temperatuursensoren controleren op hun waarden.
De startinjector die kan misschien al wat sleet vertonen en wat lekken. Eens uithalen en kijken met de pomp draaiend op werkdruk (Niet starten!).
Vergeet ook niet van de stroomverdelercontactjes eens na te zien, want het is nog een oude ontstekingsmechanisme met nadruk op mechanisme.
Misschien bij gebreken wijzigen naar 123ontsteking (als dat al niet gebeurt is ondertussen).
Nog een kleine raadgeving: bij een warme motor het gaspedaal niet verder dan de helft intrappen. Een beetje gas en meer heeft hij niet nodig.
Verder is het zeker het vermelden waard dat de onderdelen heel duur en zeldzaam zijn. Om (onverwachte) fouten te voorkomen controleer best of je originele stukken hebt en geen aftermarket (met soms afwijkingen). Zie naar de originele Boschnummers.
Het is een flinke boterham, maar het is meer als info bedoeld. Beter van te delen dan in een boekje op te slaan. Met dank aan de Volvopaus.
Succes met de zoektocht.