245 inschrijven als oldtimer België

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
245GLE1979
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mei 2020, 20:54

245 inschrijven als oldtimer België

Bericht door 245GLE1979 » 14 sep 2020, 00:46

Ivm schade aan mijn 245GLE heb ik een donor 245 gekocht.
Nu is de algehele staat van die donor beter dan mijn eerste, dus ik overweeg om de donor als oldtimer in te schrijven in België!

Woon zelf nog niet zo lang in België, dus niet echt op de hoogte van de regels hier!
Dus een paar vragen:

De donor is van oorsprong een Nederlandse auto en nog nooit in België ingeschreven geweest.

Uit het chassisnummer kan ik opmaken dat er oorspronkelijk een B230A motor in heeft gezeten.
Nu zit er een B230F of een B200F (ben ik nog niet helemaal zeker van) motor in.
Geeft dat problemen?

Er zit natuurlijk geen gelijkvormigheidsattest bij!
Is dat nodig bij een oldtimer? En hoe kom ik daar dan eventueel aan?

Er zit een lpg installatie in!
Deze zal in België gekeurd moeten worden?
Of kan dat ook in Nederland?

Wat is de te volgen route?
Douane, lpgkeuringsstation, keuringsstation, BIV?

En dan nog een technische vraag:
Er zit een catalysator en een lambdasonde in de donor.
Kan ik deze verwijderen? En dan de motor nog goed lopend krijgen?

Lang verhaal, maar ik hoop dat ik goede tips krijg!

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: 245 inschrijven als oldtimer België

Bericht door ababbel » 14 sep 2020, 09:18

245GLE1979 schreef:
14 sep 2020, 00:46

Uit het chassisnummer kan ik opmaken dat er oorspronkelijk een B230A motor in heeft gezeten.
Nu zit er een B230F of een B200F (ben ik nog niet helemaal zeker van) motor in.
Geeft dat problemen?

........

En dan nog een technische vraag:
Er zit een catalysator en een lambdasonde in de donor.
Kan ik deze verwijderen? En dan de motor nog goed lopend krijgen?

Lang verhaal, maar ik hoop dat ik goede tips krijg!
Een B230F ipv een B230A is een hele vooruitgang en verbetering. Mooi projectje geweest om dat te verwezendlijken in deze auto. Maar voor SBAT zal dat een ander paar mouwen zijn. Ze houden zich nogal aan het oorspronkelijke!

De katalysator en lambda er uit gooien maakt, dat de brandstofregeling niet meer gaat werken. Lambda zorgt voor de juiste inspuiting en de kat voor een betere uitstoot.

Het wordt een zware zaak om deze auto reglementair op de baan te krijgen, maar niets is onmogelijk. :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

245GLE1979
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mei 2020, 20:54

Re: 245 inschrijven als oldtimer België

Bericht door 245GLE1979 » 14 sep 2020, 11:56

Bedankt!
Wat is sbat? Gevonden :-) Google is your best friend!
En in hoeverre weet men welke motor er origineel in zat?

Gebruikersavatar
Youk
Berichten: 206
Lid geworden op: 03 nov 2010, 21:19
Locatie: Sint-Amands

Re: 245 inschrijven als oldtimer België

Bericht door Youk » 14 sep 2020, 15:52

Originele motor kun je al achterhalen uit het chassisnummer. Maar of ze de moeite gaan doen om dat te controleren als het er vrij "standaard" uitziet heb ik toch mijn twijfels bij. Bij een chevy V8 in een dafje weet natuurlijk elke keurder onmiddellijk dat dit niet origineel is.

245GLE1979
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mei 2020, 20:54

Re: 245 inschrijven als oldtimer België

Bericht door 245GLE1979 » 14 sep 2020, 17:23

Dat was mijn gedachte ook!

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: 245 inschrijven als oldtimer België

Bericht door ababbel » 14 sep 2020, 22:16

Tijd zal raad brengen. Ik hoop echt voor jou dat ze het niet bemerken. Een nieuwe inschrijving vraagt altijd meer hun aandacht dan een jaarlijkse herkeuring. Mijn tegenwoordige ervaring is heel anders als het om oldies gaat.
Succes met de auto terug op de baan te brengen. :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Plaats reactie