Ivm schade aan mijn 245GLE heb ik een donor 245 gekocht.
Nu is de algehele staat van die donor beter dan mijn eerste, dus ik overweeg om de donor als oldtimer in te schrijven in België!
Woon zelf nog niet zo lang in België, dus niet echt op de hoogte van de regels hier!
Dus een paar vragen:
De donor is van oorsprong een Nederlandse auto en nog nooit in België ingeschreven geweest.
Uit het chassisnummer kan ik opmaken dat er oorspronkelijk een B230A motor in heeft gezeten.
Nu zit er een B230F of een B200F (ben ik nog niet helemaal zeker van) motor in.
Geeft dat problemen?
Er zit natuurlijk geen gelijkvormigheidsattest bij!
Is dat nodig bij een oldtimer? En hoe kom ik daar dan eventueel aan?
Er zit een lpg installatie in!
Deze zal in België gekeurd moeten worden?
Of kan dat ook in Nederland?
Wat is de te volgen route?
Douane, lpgkeuringsstation, keuringsstation, BIV?
En dan nog een technische vraag:
Er zit een catalysator en een lambdasonde in de donor.
Kan ik deze verwijderen? En dan de motor nog goed lopend krijgen?
Lang verhaal, maar ik hoop dat ik goede tips krijg!
245 inschrijven als oldtimer België
Moderator: Youk
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 20:54
Re: 245 inschrijven als oldtimer België
Een B230F ipv een B230A is een hele vooruitgang en verbetering. Mooi projectje geweest om dat te verwezendlijken in deze auto. Maar voor SBAT zal dat een ander paar mouwen zijn. Ze houden zich nogal aan het oorspronkelijke!245GLE1979 schreef: ↑14 sep 2020, 00:46
Uit het chassisnummer kan ik opmaken dat er oorspronkelijk een B230A motor in heeft gezeten.
Nu zit er een B230F of een B200F (ben ik nog niet helemaal zeker van) motor in.
Geeft dat problemen?
........
En dan nog een technische vraag:
Er zit een catalysator en een lambdasonde in de donor.
Kan ik deze verwijderen? En dan de motor nog goed lopend krijgen?
Lang verhaal, maar ik hoop dat ik goede tips krijg!
De katalysator en lambda er uit gooien maakt, dat de brandstofregeling niet meer gaat werken. Lambda zorgt voor de juiste inspuiting en de kat voor een betere uitstoot.
Het wordt een zware zaak om deze auto reglementair op de baan te krijgen, maar niets is onmogelijk.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 20:54
Re: 245 inschrijven als oldtimer België
Bedankt!
Wat is sbat? Gevonden Google is your best friend!
En in hoeverre weet men welke motor er origineel in zat?
Wat is sbat? Gevonden Google is your best friend!
En in hoeverre weet men welke motor er origineel in zat?
Re: 245 inschrijven als oldtimer België
Originele motor kun je al achterhalen uit het chassisnummer. Maar of ze de moeite gaan doen om dat te controleren als het er vrij "standaard" uitziet heb ik toch mijn twijfels bij. Bij een chevy V8 in een dafje weet natuurlijk elke keurder onmiddellijk dat dit niet origineel is.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 20:54
Re: 245 inschrijven als oldtimer België
Dat was mijn gedachte ook!
Re: 245 inschrijven als oldtimer België
Tijd zal raad brengen. Ik hoop echt voor jou dat ze het niet bemerken. Een nieuwe inschrijving vraagt altijd meer hun aandacht dan een jaarlijkse herkeuring. Mijn tegenwoordige ervaring is heel anders als het om oldies gaat.
Succes met de auto terug op de baan te brengen.
Succes met de auto terug op de baan te brengen.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.