Remtrommel Amazon verwijderen

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Alain
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 aug 2011, 20:03

Remtrommel Amazon verwijderen

Bericht door Alain » 28 dec 2020, 13:00

Hallo, ik heb een Volvo Amazon 1968. Bij de autokeuring die nu terug moet afgekeurd, achterremmen. Ik had de remtrommels er nog nooit afgehaald. Ik heb een remtrommel trekker gekocht bij Scandcar, het is een nagemaakt model maar lijkt op het originele Volvo model. Ik probeer de trommel eraf te halen door op het center te kloppen en afwisselend op de uiteinden van de "lat" op de draadstang. Trommel komt langs geen kanten los. De kop van de draadstang die op de steekas geplaatst wordt begint al wat te vervormen. Ziet er niet zo goed uit. Iemand een tip of ervaring ermee ? Zou zeer welkom zijn, dank bij voorbaat. Alain.

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Remtrommel Amazon verwijderen

Bericht door texaco » 28 dec 2020, 13:50

Eerst even de remschoenen wat terug gedraaid? Ik dacht dat er een stelschroef vanachter, onderaan zat.
En de handrem zeker niet optrekken he :)
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

volvo.144
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 okt 2010, 22:57

Re: Remtrommel Amazon verwijderen

Bericht door volvo.144 » 29 dec 2020, 03:05

Splitpen verwijderen, centrale moer een halve of een hele slag losdraaien en splitpen terug monteren. Daarna enkele kilometers rijden, straat in straat uit, remmen ,optrekken en weer remmen en rondjes draaien tot de remtrommel los komt.

Op het center van de trekker mag je zeker niet kloppen, daarmee vervorm je de schroefdraad die op de steek as zit, met als gevolg dat de schroefdraad beschadigt wordt en je daarna een andere steek as moet monteren.

De trekker moet je zo gebruiken, draai de centrale bout van de trekker volledig uit, plaats dan de trekker met de 5 wielbouten vast tegen de remtrommel, draai dan de centrale bout van de trekker tot tegen de steek as, los dan de wielmoeren enkele slagen , en draai dan de centrale bout verder aan tot tegen de steek as , span daarna de 5 wielmoeren kruislinks goed aan tot de trommel los springt, wil de trommel nog niet los, laat de trekker op spanning staan tot de trommel vanzelf na enkele minuten of uren los springt.

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: Remtrommel Amazon verwijderen

Bericht door lucas » 29 dec 2020, 10:36

Hallo,

Ik heb ook een slechte ervaring met de trommels.

Als laatste oplossing ben ik naar een garage geweest.
Ze hebben de trommels kunnen uithalen met een zware trommelstrekker.

U mag niet voor de trommel blijven staan, want de trommel+trommeltrekker kunnen ver vliegen als ze loskomen.
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

Alain
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 aug 2011, 20:03

Re: Remtrommel Amazon verwijderen

Bericht door Alain » 02 jan 2021, 13:20

@ volvo.144 : is het de bedoeling dat de trommel losspringt tijdens het rijden of dat de trommel "losgewerkt" is en daarna met de trekker gemakkelijker eraf komt ? Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Remtrommel Amazon verwijderen

Bericht door Rubicon » 02 jun 2021, 10:43

lucas schreef:
29 dec 2020, 10:36
U mag niet voor de trommel blijven staan, want de trommel+trommeltrekker kunnen ver vliegen als ze loskomen.
Om die reden draai je de centrale moer er ook weer terug op, die houdt de trommel tegen als ie losspringt. :wink:

Als het echt niet wilt, inderdaad veel geduld uitoefenen en alles op spanning laten staan. Kan soms een hele nacht duren voor de trommel er uiteindelijk met een luide knal afspringt..
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Plaats reactie