Pagina 1 van 1

Interieur ventilator

Geplaatst: 10 feb 2021, 16:04
door Hondax
Enige tijd geleden was ik aant het rijden in m’n 940 GLe (B200F) plots kwam er rook uit de ventilatie roosters en rook het enorm verbrandt ook stopte de interieur ventilator met werken.
Na enige tijd een nieuwe weerstand erin en opgelost
Tijdje later weer hetzelfde probleem nu loopt de motor van de ventilator enorm stroef dus deze ook vervangen.

Nu is mijn vraag voor ik alles weer in elkaar steek en dashboard weer mooi in elkaar knutsel.
Hoeveel Volt moet er toekomen op de ventilator? Kan het zijn dat deze stuk ging door over-voltage?
Ik meet momenteel 13.8V aan de ingang. Wat ik toch fraai veel vind.

Nieuwe ventilator motor is van Nissens en weerstand origineel Volvo.

Mvg
Korneel

Re: Interieur ventilator

Geplaatst: 12 feb 2021, 07:46
door DJ_Karinsky
13,8 zal redelijk normaal zijn denk ik. Nog maar een nieuwe batterij ?

Re: Interieur ventilator

Geplaatst: 12 feb 2021, 11:33
door Hondax
Redelijk recente batterij en alternator.

Re: Interieur ventilator

Geplaatst: 14 feb 2021, 13:07
door DJ_Karinsky
Ja is een normale spanning. Geen probleem daarmee :D

Re: Interieur ventilator

Geplaatst: 14 feb 2021, 20:59
door volvo.144
Door het stroef lopen van de ventilator brand de warmte zekering door die op de weerstand zit .Monteer je een nieuwe weerstand met de oude ventilator, dan zal na een tijd de weerstand weer stuk gaan. De weerstand kun je herstellen voor een 5 euro cent. Op de weerstand zit een warmte zekering die smelt boven de 220 graden, die zekering kun je krijgen bij elke goede electrische winkel voor 5 cent. Google maar eens op warmte zekering. De kapotte zekering kun je los solderen en daarna een nieuwe aan solderen. Op de volvo weerstand zit een warmte zekering van 220 graden, die vervang ik dan naar een warmte zekering van 250 graden om een beetje reserve graden te hebben. Voltage heeft daar niets bij te zien.
groeten Johan.

Re: Interieur ventilator

Geplaatst: 17 feb 2021, 08:37
door DJ_Karinsky
Bedankt voor de info Johan !
Dus eigenlijk gaan die weerstanden zelf niet veel kapot dan, maar is het eerder de zekering die stuk gaat ? Omdat je ze nog veel nieuw kan kopen, maar ineens alles dan (zekering+weerstanden) .