lange stilstand amazone

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Gino Andries
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2006, 10:12
Locatie: Denderhoutem(Oost-Vlaanderen)

lange stilstand amazone

Bericht door Gino Andries » 31 mei 2006, 10:30

3 jaar geleden heb ik mijn amazone gekocht en tegelijkertijd tevens aan het verbouwen van ons huisje begonnen. Nu 3 jaar later is verbouwing tot goed einde gebracht maar volvootje staat reeds 3 jaar stil.
Wat moet ik nu doen?Vervang ik alles (remolie/motorolie...)alvorens ermee te gaan toeren?

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Bericht door Volv_oholic » 01 jun 2006, 21:21

3 jaar is nog niet onoverkomelijk. Ik heb een 144 die 12 jaar had stilgestaan, daar heb ik indertijd 50 km mee gebold om thuis te raken.
Het is natuurlijk niet ideaal, maar echt veel kwaad kan dit niet.
Het is natuurlijk beter om alles wat vloeistoffen en filters betreft te vervangen door verse. Vergeet vooral niet te kijken of de remmen los zitten. De motor eerst eens met de hand rond zetten om zeker te zijn dat deze niet gegrippeerd zit (segmenten). Als je dan terug begint te rijden, tracht dan om na een 500 km de motorolie + filter terug te vervangen. Dan komen de laatste resten van de oude olie ook wel mee...
Je hoeft voor die eerste smeerbeurt natuurlijk geen dure olie te gebruiken, die goedkope van Macro of Hubo kan perfect.
Na de eerste 10 km zou ik toch eens alle mogelijke lekplaatsen controleren : carter, culas, kleppendeksel, vuldop, borage aan uitgaande as, boite, achterbrug, remleidingen (+ klauwen en pompjes),... door het lange stilstaan kunnen pakkingen en dichtingen hun werking verliezen...

Succes,

Volv

Plaats reactie