Combi krijgt ander blok

Hier kunnen lopende en opstartende projecten worden voorgesteld.

Moderator: Youk

Gebruikersavatar
Youk
Berichten: 206
Lid geworden op: 03 nov 2010, 21:19
Locatie: Sint-Amands

Re: Combi krijgt ander blok

Bericht door Youk » 21 sep 2013, 19:06

Kun je er geen quick-lock mechanisme tussen plaatsen? Dan kan je altijd snel wisselen van stuur. Dan hoef je niet te kiezen. :mrgreen:

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: Combi krijgt ander blok

Bericht door wurre » 23 sep 2013, 12:55

Voilakes, het felbegeerde groene formulier is weer binnen!

In eerste instantie afgekeurd op "het voeren van verschillende banden voor en achter"
Lange discussie gehad met het stationshoofd. Vriendelijk en correct en een paar telefoons later : GROEN gekregen.
Het besluit van de Regent heeft mijn vel gered :D

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Combi krijgt ander blok

Bericht door Rubicon » 25 sep 2013, 08:33

Wat bedoel je daarmee, welk besluit?
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: Combi krijgt ander blok

Bericht door wurre » 25 sep 2013, 11:30

Het Besluit van de Regent van 22 mei 1947 is de wettekst rond voertuigeisen en controlepunten die geldig was tot 14 juni 1969. Dat is toen vervangen door het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. Er staat in de tekst uit 1969 echter wel dat het regentenbesluit geldig blijft voor voertuigen die tot 14/06/1969 in dienst genomen waren.

Kort samengevat :
Besluit van de Regent is van toepassing op alles wat van voor het gelijkvormigheidsattest is.
En dat geeft in principe volledige vrijheid om wat dan ook te gaan veranderen - in de wet staat : op verantwoordelijkheid van de eigenaar
De wet vermeldt "in dienst genomen". Dat is niet de datum waarop het voertuig voor de eerste keer in België is ingeschreven/geïmporteerd. Het GLV attest wat je bij de import krijgt vermeldt NIET de datum eerste indienstname.

Maar...het schoentje gaat wringen bij Art. 26 van de wet van 69.
Art. 26 van het Technische reglement bepaalt dat geen voertuig op de openbare weg mag gebruikt worden indien het inzake onderhoud en werking in een staat verkeert waarbij de verkeersveiligheid in het gedrang komt.
De keuring interpreteert Art.26 dat alles wat NIET origineel is wordt afgekeurd - het staat iedereen vrij daarmee niet akkoord te gaan.

Auto is van voor '69, normale keuring : Besluit Regent EN Artikel 26. (plus alle keuringspunten) - voorbeeld : een V8 motor in de Ama wordt elk jaar een discussiepunt.
Auto is van voor '69, O-Keuring : alleen controle van chassisnummer, de bedrijfs- en parkeerrem, stuurinrichting en de gevaarsdriehoek - voorbeeld : een V8 motor mag.
Auto is van na '69 EN is ouder dan 25 jaar, normale keuring : Artikel 26 en keuring per gegevens gelijkvormigheidattest. (alle keuringspunten) - voorbeeld : V8 onherroepelijk afgekeurd.
Auto is van na '69 EN is ouder dan 25 jaar, O-Keuring : alleen controle van chassisnummer, de bedrijfs- en parkeerrem, stuurinrichting en de gevaarsdriehoek - voorbeeld : V8 mag.

Ja, ik ben blij dat ik bovenstaande wist (met een jurist op voorhand doorgenomen) en dat de chef van de keuring bereid was met mij en zijn directie in gesprek te gaan.
Via via wel gehoord dat de keuring vragende partij is voor meer keuringspunten/duidelijkheid voor O-keuring op auto's na '69.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Combi krijgt ander blok

Bericht door Rubicon » 25 sep 2013, 16:47

Aha, bedankt! :D
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: Combi krijgt ander blok

Bericht door lucas » 28 sep 2013, 12:24

wurre schreef:Het Besluit van de Regent van 22 mei 1947 is de wettekst rond voertuigeisen en controlepunten die geldig was tot 14 juni 1969. Dat is toen vervangen door het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. Er staat in de tekst uit 1969 echter wel dat het regentenbesluit geldig blijft voor voertuigen die tot 14/06/1969 in dienst genomen waren.
...
Ja, ik ben blij dat ik bovenstaande wist (met een jurist op voorhand doorgenomen) en dat de chef van de keuring bereid was met mij en zijn directie in gesprek te gaan.
Via via wel gehoord dat de keuring vragende partij is voor meer keuringspunten/duidelijkheid voor O-keuring op auto's na '69.
Hallo,

De keuring is één zaak, de verzekering een andere.
Is de verzekering op de hoogte van de veranderingen kwa vermogen? :?
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: Combi krijgt ander blok

Bericht door wurre » 28 sep 2013, 13:32

Mijn verzekeraar is officieel op de hoogte gebracht.
:D

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: Combi krijgt ander blok

Bericht door wurre » 06 okt 2013, 12:19

Lint van de snelheidsmeter is plots wiebel wiebel gaan doen en dan niets meer.

rarara?
1) tandwieltje in de versnellingsbak
2) kilometertellerkabel
3) snelheidsmeterunit

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Combi krijgt ander blok

Bericht door Rubicon » 06 okt 2013, 15:10

Misschien de kabel of veer van de rol die is losgeschoten?
Hier is wat interessante leesvoer over de kilometerteller van de Amazon! :D

http://www.volvokv.nl/forum/viewtopic.p ... f03ae55857
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: Combi krijgt ander blok

Bericht door wurre » 08 okt 2013, 19:20

Het zal voor volgend jaar zijn.
Alles gaat de garage in en een slotje erop.

Er zit een en ander goed fout in de onderrug en dat moet eerst aangepakt worden.
In auto-taal, de rubbers van mijn ophanging zijn versleten.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Combi krijgt ander blok

Bericht door Rubicon » 10 okt 2013, 16:39

Oei, dat is minder goed nieuws!
Veel beterschap!
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: Combi krijgt ander blok

Bericht door wurre » 10 okt 2013, 19:38

Thanks.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Combi krijgt ander blok

Bericht door DJ_Karinsky » 10 okt 2013, 22:47

Oei, das minder inderdaad ! PU steken ipv rubber ? :P gaat langer mee ... wel stuggere ophanging dan ...
Succes alvast ! De volvo loopt niet weg ;-)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: Combi krijgt ander blok

Bericht door wurre » 18 jan 2014, 21:54

Yes! Mijn Combi staat op een Amerikaanse calender van een Volvo onderdelen/afbraakbedrijf! :D

Met dank aan Simone!
Laatst gewijzigd door wurre op 21 aug 2014, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Cerberos
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 apr 2013, 23:46

Re: Combi krijgt ander blok

Bericht door Cerberos » 23 jan 2014, 21:42

wurre schreef:Het Besluit van de Regent van 22 mei 1947 is de wettekst rond voertuigeisen en controlepunten die geldig was tot 14 juni 1969. Dat is toen vervangen door het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. Er staat in de tekst uit 1969 echter wel dat het regentenbesluit geldig blijft voor voertuigen die tot 14/06/1969 in dienst genomen waren.
Voor zover mij bekend is het bedoelde KB van 15 maart 1968 :?
Mijn Amazon is van 30 Juni 68 en heeft geen gelijkvormigheidsattest. Bij navraag bij de dealer en de importeur is mij op papier bevestigd dat er GEEN g.v. attest kan afgeleverd worden omdat er van het jaar 68 geen PVG nummers beschikbaar zijn, pas vanaf 1969. Er zijn dus na het intreden van het K.B. nog wagens zonder g.v. attest afgeleverd, maar volgens dezelfde importeur vormt dit geen probleem om de wagen normaal te kunnen inschrijven (ik rijd nu nog als oldtimer).
Er is dus een grijze zone tussen 68 en 69.

Plaats reactie