Amazon 133 1968
Moderator: Youk
Amazon 133 1968
Sinds 2006 lid van de club, maar zonder rijdende Volvo.
Nu het probleem "plaats" is opgelost enkel nog de factor "tijd" die mij parten zal spelen om dit project tot een goed einde te brengen.
Het project: de Amazon waarin ik ben opgegroeid (°1973) van wijlen mijn vader, door hem aangekocht in februari 1968 bij Garage Guldensporen in Turnhout (het latere Volvo Antonis aan de Parklaan in Turnhout).
Originele factuur met uitgebreide garantie op boite, achteras en motor.
Pa heeft ook netjes taks betaald: 2010 frank, in die tijd, veel geld.
En zijn pronkstuk ingeschreven op 22 februari 1968. Luttele maanden voor de invoering van het gelijkvormigheidsattest, oef.
Wat muffe vinyl maar dat is te reinigen
B18B motor met dubbele SU 115 PK SAE
code 71
motornummer 2787 zoals het op de uitgebreide garantie vermeld staat
Kleur: 95-1 (Volvo noemt dit "lichtblauw" een normale mens "spierwit", de "-1" zou verwijzen naar de 2de fabrikant van de kleur, er bestond ook een kleur 95 (eveneens "lichtblauw") van een andere lakleverancier)
chassisplaatje
Interieurcode 417-515: zwart kunstleer
S-code: 5118,5250
Wat deze codes betekenen, weet ik niet. Het jubileumboek van de club zegt hierover:"dat eigenaars op elkaar zijn aangewezen om ze te ontcijferen; Bij deze een warme oproep: Wat betekent dit ?
Actuele kilometerstand; 13032 km, maar teller is wel een keertje rond geweest, gezien mijn ouders er dik 22 jaar mee gereden hebben.
De laatste servicebeurt was op 24 oktober 1990 en de volgende beurt ,voorzien na 2500km , heeft ie nooit meer gehaald.
Vader was intussen overleden, Amazon bij grootmoeder in de garage gereden, sleutels in de keukenschuif gelegd en er 22 jaar later, op 28 november 2012, weer uitgehaald. Wagen werd op aanhangwagen overgebracht naar zijn huidige stalplaats/werkplaats.
Motor is niet gegripeerd, startmotor draaide rond, maar ik neem geen risico's en zal hem nu volledig uitkleden.
Timing: haast en spoed is zelden goed, maar in mei 2013 wil ik hem volledig gestript hebben om de carrosserieschade (=roestduivel) op te nemen.
En dankzij Union BP gisteren halfautomaat en grote compressor gescoord op internet. Nogmaals bedankt voor die kapaza-tip, makker !
Grtz,
Amazoniac
Nu het probleem "plaats" is opgelost enkel nog de factor "tijd" die mij parten zal spelen om dit project tot een goed einde te brengen.
Het project: de Amazon waarin ik ben opgegroeid (°1973) van wijlen mijn vader, door hem aangekocht in februari 1968 bij Garage Guldensporen in Turnhout (het latere Volvo Antonis aan de Parklaan in Turnhout).
Originele factuur met uitgebreide garantie op boite, achteras en motor.
Pa heeft ook netjes taks betaald: 2010 frank, in die tijd, veel geld.
En zijn pronkstuk ingeschreven op 22 februari 1968. Luttele maanden voor de invoering van het gelijkvormigheidsattest, oef.
Wat muffe vinyl maar dat is te reinigen
B18B motor met dubbele SU 115 PK SAE
code 71
motornummer 2787 zoals het op de uitgebreide garantie vermeld staat
Kleur: 95-1 (Volvo noemt dit "lichtblauw" een normale mens "spierwit", de "-1" zou verwijzen naar de 2de fabrikant van de kleur, er bestond ook een kleur 95 (eveneens "lichtblauw") van een andere lakleverancier)
chassisplaatje
Interieurcode 417-515: zwart kunstleer
S-code: 5118,5250
Wat deze codes betekenen, weet ik niet. Het jubileumboek van de club zegt hierover:"dat eigenaars op elkaar zijn aangewezen om ze te ontcijferen; Bij deze een warme oproep: Wat betekent dit ?
Actuele kilometerstand; 13032 km, maar teller is wel een keertje rond geweest, gezien mijn ouders er dik 22 jaar mee gereden hebben.
De laatste servicebeurt was op 24 oktober 1990 en de volgende beurt ,voorzien na 2500km , heeft ie nooit meer gehaald.
Vader was intussen overleden, Amazon bij grootmoeder in de garage gereden, sleutels in de keukenschuif gelegd en er 22 jaar later, op 28 november 2012, weer uitgehaald. Wagen werd op aanhangwagen overgebracht naar zijn huidige stalplaats/werkplaats.
Motor is niet gegripeerd, startmotor draaide rond, maar ik neem geen risico's en zal hem nu volledig uitkleden.
Timing: haast en spoed is zelden goed, maar in mei 2013 wil ik hem volledig gestript hebben om de carrosserieschade (=roestduivel) op te nemen.
En dankzij Union BP gisteren halfautomaat en grote compressor gescoord op internet. Nogmaals bedankt voor die kapaza-tip, makker !
Grtz,
Amazoniac
Re: Amazon 133 1968
wat een verhaal , daar ga je zeker iets moois van maken !
Voor zover ik me herinner stonden s codes voor speciale opties / versies :
zie je veel terug bij politie of taxi versies , speciale interieuropties zoals hoofdsteunen , ... ( wel standaard in sommige jaren ! )
wat ik kan vinden voor uw s codes :
5250 Rear axis Hayes 4.1:1 1965 - 1969 132441E, 132461M, 132342M, 133342P, 133441P, 133461P, 133941P, 131941P, 131941S, 133342S
5118 ? 1967 - 1969 133351M, 131941P, 133941P, 131941S
robin
Voor zover ik me herinner stonden s codes voor speciale opties / versies :
zie je veel terug bij politie of taxi versies , speciale interieuropties zoals hoofdsteunen , ... ( wel standaard in sommige jaren ! )
wat ik kan vinden voor uw s codes :
5250 Rear axis Hayes 4.1:1 1965 - 1969 132441E, 132461M, 132342M, 133342P, 133441P, 133461P, 133941P, 131941P, 131941S, 133342S
5118 ? 1967 - 1969 133351M, 131941P, 133941P, 131941S
robin
volvo 480 1988 (knal)-rood
altijd intresse in een pre 50 pv ...
altijd intresse in een pre 50 pv ...
Re: Amazon 133 1968
Wat een dankbaar restauratieobject, de Amazon van je vader. Daar doe je altijd toch net wat meer je best voor, niet?
Prachtig te horen dat je deze Amazon een tweede leven geeft en dat hij in de familie mag blijven!
Hou ons graag op de hoogte van je ervaringen en evolutie, dat vinden we allemaal geweldig
En natuurlijk: als er vragen zijn, of je hulp nodig hebt, dan laat je dat ook maar weten!
Groeten,
Saskia
Prachtig te horen dat je deze Amazon een tweede leven geeft en dat hij in de familie mag blijven!
Hou ons graag op de hoogte van je ervaringen en evolutie, dat vinden we allemaal geweldig
En natuurlijk: als er vragen zijn, of je hulp nodig hebt, dan laat je dat ook maar weten!
Groeten,
Saskia
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
- L385 Viking
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
- Locatie: Denderleeuw
Re: Amazon 133 1968
Altijd bijzonder, auto's met een verhaal erachter. Goed dat hij een nieuw leven krijgt. Suc6 ermee.
S60 - 2017
240S - 1991
240S - 1991
Re: Amazon 133 1968
Knap verhaal met veel nostalgie.
Daar doe je het toch voor.
Hopelijk mogen we de vooruitgang blijven volgen.
Gr,
Koen
Daar doe je het toch voor.
Hopelijk mogen we de vooruitgang blijven volgen.
Gr,
Koen
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km
164E 1973 151000km
Re: Amazon 133 1968
Bedankt voor jullie enthousiasme.
@ robin , merci om al 50% van de mysterieuze codes op te lossen.
De eerste werkzaamheden van demontage zijn al stilletjes begonnen.
Amazoniac
@ robin , merci om al 50% van de mysterieuze codes op te lossen.
De eerste werkzaamheden van demontage zijn al stilletjes begonnen.
Amazoniac
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: Amazon 133 1968
mooi verhaal zo ! Altijd plezant om te lezen dat de auto in de familie blijft
Succes met de restauratiewerken
Succes met de restauratiewerken
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
-
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 11 dec 2005, 01:07
Re: Amazon 133 1968
Een zogenaamde "schuurvondst", het komt anno 2013 dus nog steeds voor! Originele auto waar nog niets werd aan geprutst, prachtig!
Je hebt trouwens een 133GT vermoed ik, behoorlijk zeldzaam beestje! Ik zie hier veel potentieel in voor een mooie reporatge in UITLAAT.
Laat maar weten als je dat ziet zitten!
Je hebt trouwens een 133GT vermoed ik, behoorlijk zeldzaam beestje! Ik zie hier veel potentieel in voor een mooie reporatge in UITLAAT.
Laat maar weten als je dat ziet zitten!
Re: Amazon 133 1968
duvellover schreef:Een zogenaamde "schuurvondst", het komt anno 2013 dus nog steeds voor! Originele auto waar nog niets werd aan geprutst, prachtig!
Je hebt trouwens een 133GT vermoed ik, behoorlijk zeldzaam beestje! Ik zie hier veel potentieel in voor een mooie reporatge in UITLAAT.
Laat maar weten als je dat ziet zitten!
Over het GT-verhaal heb ik me ook al krom gezocht, zo ben ik hier in 2006 op het forum en uiteindelijk in de club beland.
Een 123 GT is het zeker niet, daarvoor mankeer ik bakje in dashboard, lampje in kofferruimte , lampje onder motorkap, heb geen overdrive, geen 123 GTlogo op kofferdeksel, geen kantelende rugleuning op zetels.
Maar ik heb wel een B18B van 115 PK SAE en de smiths toerenteller, GT-logo en het GT-stuur hebben er bij mijn weten altijd ingezeten. Ooit zijn de linker- en rechter "gardebouts" vervangen en de logo's van 122S en sportspiegels die er op stonden niet meer teruggeplaatst.
"Stoffel (Mulier ?) zou er misschien meer over kunnen weten" schreef Volvoholic (Peter) in 2006 op het forum, maar ik heb Stoffel niet kunnen bereiken. Nochthans staat er ergens op internet nog een witte amazon met "GT" plaatje achteraan. Dat mysterie moet ik dus nog aanpakken. er zijn schijnt ook 122S'en geleverd met GT-features op.
En als ik wat gevorderd ben of het project af is , zie ik zo'n artikel in Uitlaat wel zitten.
Greetz,
Amazoniac
Re: Amazon 133 1968
Hoofdremcilinder Merk FAG uit elkaar gehaald en proper gespoeld. de binnenkant blinkt als een spiegel en voelt glad als was hij pas gehoond.
Terwijl ik er verder niks aan gedaan heb
Wel de vuldop geforceerd met tang. Had al nieuwe klaarliggen en ook inbussleutel in die maat gevonden om zulke brokken niet meer te maken.
Met een revisiekit(veren en joints, zuiger moet ik recupereren) kan dit er weer tegen, denk ik.
Een beetje corrosie van de remvloeistof rond de dop, maar dat is een volgend klusje.
Amazoniac
Laatst gewijzigd door Amazoniac op 25 mei 2013, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 11 dec 2005, 01:07
Re: Amazon 133 1968
Een Amazon 123GT werd enkel in 1967 geleverd. De mogelijke kleurenkeuze was wit, donkergroen en rood. In '68 en '69 (met de B 20 dan) was er de 133 GT. Deze was een eenvoudiger maar desalnietemin vandaag een zeldzame verschijning. Als ik het goed heb is uw wagen helemaal origineel, met het GT-stuur, toerenteller en GT-badge op de kofferklep. De 122 "S" plaatjes zijn nog wel te vinden (zelfs nieuw) Uiteraard zit er de sterkste motor van het moment in gemonteerd. Het lijkt me een prachtig restauratieobject!
Re: Amazon 133 1968
Dankzij tip van The _Saint kan mijn GT-stuur er af. Eén van de laatste stappen om het dashboard er uit te halen.
"Het is niet moeilijk,
achter de onderste (middelste) spaak zit een klein gaatje,
daar moet je iets lang en dun insteken (bv dunne schroevendraaier) en lichtjes duwen en het centrale gedeelte komt eruit.
Er zit maar 1 gaatje in het stuur, dus het kan eigenlijk niet verkeerd gaan...Zeker NIET langs de voorkant mbv een schroevendraaier het claxongedeelte eruit proberen te krijgen, want dit loopt gegarandeert verkeerd af.."
Hieronder foto's van de operatie:
James
"Het is niet moeilijk,
achter de onderste (middelste) spaak zit een klein gaatje,
daar moet je iets lang en dun insteken (bv dunne schroevendraaier) en lichtjes duwen en het centrale gedeelte komt eruit.
Er zit maar 1 gaatje in het stuur, dus het kan eigenlijk niet verkeerd gaan...Zeker NIET langs de voorkant mbv een schroevendraaier het claxongedeelte eruit proberen te krijgen, want dit loopt gegarandeert verkeerd af.."
Hieronder foto's van de operatie:
James
Re: Amazon 133 1968
De lange bout die de pedalen vasthoudt komt er langs rechts uit...tot hij tegen de carrosserie komt en niet meer verder kan.
Is dat normaal, want nu krijg ik er de pedalen niet afgeschoven ?
Amazoniac
Is dat normaal, want nu krijg ik er de pedalen niet afgeschoven ?
Amazoniac
Re: Amazon 122s GT
Hallo, Hallo,
Zo moeilijk ben ik toch niette vinden mannen!
Ik heb een witte 122S GT gehad, en ik heb daar toen foto's van gemaakt, omdat ik wist dat dit eens van pas ging komen. Omdat er té veel Volvo's waren in huis heb ik grote kuis moeten maken.
Ik heb spijt dat die 122S GT weg is, want die was nog helemaal origineel in zijn eerste verf, en die was toppie qua conditie.
maar ja, ik had er waarschijnlijk weinig mee gereden, en dat heeft ook geen zin.
Ik weet dat er in Tienen ook nog een is, met het typische korte GT plaatje. dat plaatje is NIET afgesneden of gezaagd, het was gewoon een kort GT plaatje.
ge kunt me mailen op amazon at mulier punt org
stoffel
Zo moeilijk ben ik toch niette vinden mannen!
Ik heb een witte 122S GT gehad, en ik heb daar toen foto's van gemaakt, omdat ik wist dat dit eens van pas ging komen. Omdat er té veel Volvo's waren in huis heb ik grote kuis moeten maken.
Ik heb spijt dat die 122S GT weg is, want die was nog helemaal origineel in zijn eerste verf, en die was toppie qua conditie.
maar ja, ik had er waarschijnlijk weinig mee gereden, en dat heeft ook geen zin.
Ik weet dat er in Tienen ook nog een is, met het typische korte GT plaatje. dat plaatje is NIET afgesneden of gezaagd, het was gewoon een kort GT plaatje.
ge kunt me mailen op amazon at mulier punt org
stoffel