Mijn Combi. Hij loopt!

Hier kunnen lopende en opstartende projecten worden voorgesteld.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Mijn Combi. Hij loopt!

Bericht door Pieter » 06 apr 2013, 17:18

Na een maand geleden mijn zoektocht naar een break gestart te zijn staat er nu een break voor de deur. Echter wel een volledig andere break dan gedacht. Geen rijklare en bedrijfszekere 145 of 245 maar een échte break. Een échte klassieker, een échte eyecatcher... Of toch minstens een eye-catcher in wording.

Een Amazon P221, oftewel, een Amazon Combi. En wel 1 van 1967.

Allereerst natuurlijk gaan kijken. Op zich zegt het mij niet zoveel maar ik had er nog steeds vertrouwen in. En Volvo.144 zijn uitleg was ook helder en geloofwaardig dus afspraak gemaakt met een goede vriend van mij om nog een keer te gaan kijken naar deze (ik noem hem maar zo, typt makkelijk) schuurvondst. Ook die vriend keurde hem goed dus maar meteen afspraak gemaakt (en geen voorschot betaald, aangezien ik blijkbaar mijn portefeuille vergeten was en al 700km gereden had zonder :roll: ).

Dan verder afgesproken en eerst en vooral thuis in de garage maar wat plek gemaakt. Want sinds mijn broer zijn spul en mijn zeilboot daar stond was die aardig vol... Maar goed, plek gemaakt en dat ziet er zo uit:
Afbeelding
en langs de andere kant
Afbeelding
Daar komt nu dus de Amazon te staan. En zodra mijn broer zijn keuken daar weg is, dan kan die opzij zodat er aan gewerkt kan worden. Maar goed, er is dus plek.

Wij (ik en papa) deze ochtend op tijd uit ons bed. Snel achter onze aanhangwagen die we voor een halve dag gehuurd hadden. Aangekomen bij het forumlid en vorige eigenaar van de Amazon snel de Amazon opgeladen en betaald en weer naar huis. Strak schema dus tsjah.
Afbeelding
en
Afbeelding
En op weg. Onderweg nog even gecheckt of alles vastzat en gestopt op een parking. Toen we weer vertrokken haalde een VW T2 ons in en stak hij al vriendelijk zijn handje op...

Maar de vraag is nu dus, welke kleur heeft dat ding eigenlijk? Ow ja, onderweg heeft papa amper een woord gezegd over de Combi... Hij was ook toen we aankwamen al heel koelbloedig :?:

En toen waren we thuis, snel de wagen van de aanhanger af en papa meteen de aanhangwagen terugbrengen...
Afbeelding
en
Afbeelding
En nog steeds niet helemaal duidelijke welke kleur het ding nu heeft... Blauw? Ook mama en mijn broer hadden weinig te zeggen. De voorbijgangers echter des te meer :lol:

Maar goed, eerst thuis eten en dan maar is een emmer water, om het ding te wassen, maken. Na de wasbeurt
Afbeelding
Ow ja, het tegenlicht doet hem wel degelijk deugd :D En verrassing, het is een groene. Ik weer gelukkig, want had liever een groene dan een blauwe.

Dan verder het interieur er uithalen en stofzuigen. Banken + stoelen + bekleding eruit (die verkruimelde :( ). Achteraan was het ding helemaal hard, maar vooraan is er toch wel wat laswerk. Op zich niets onoverkomelijk hoop ik maar toch wel het eerste werk voor we verder gaan.
Afbeelding
En wat close-ups
Afbeelding
en (minder erg)
Afbeelding

Wat is me voor de rest opgevallen,
-sleutel krijg ik niet uit het contact (hoe op te lossen? Sleutel is al gebogen dus wil hem niet afbreken)
-waarvoor dient dat hendeltje in het midden tussen de stoelen?
-ruit lekt vooraan dus die moet er uit en aangepakt worden

Ow ja, foto van de motorruimte
Afbeelding
en
Afbeelding

Voor de rest nog niets speciaals. En dus gaan we maar eens beginnen met geld sparen zodat ik de remmen kan vernieuwen.
-> over die remmen, kan iemand mij met zekerheid zeggen welk systeem ik heb? En als er tips zijn qua sites die qua remmen zeer goedkoop zijn, post maar. Ik ga ook al wat beginnen rondkijken. Ik heb sowieso nodig
- remklauwen
- remslang (flexibel)
- remcilinders (hoofd en bij)
- en ... ?

Maar goed, nu eerst de auto in de garage duwen. Wordt nog wat, aangezien eerst mijn boot en broers auto op straat moet, en de Volvo staat voor de poort ;D
Laatst gewijzigd door Pieter op 12 mei 2018, 14:30, 14 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
robin168
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 aug 2011, 17:40
Locatie: Heist op den berg

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door robin168 » 06 apr 2013, 18:20

ziet er zeker niet slecht uit , heb van veel slechter wagens heel mooie eindresultaten gezien .

Je hebt een enkelvoudig remsysteem .
ja zal dus je remklauwen moeten laten reviseren of nieuw , nieuwe remblokken en schijven indien ze slecht zijn , vanachter nieuwe remcilinders en remschoenen.
De kans is ook groot dat je een nieuwe hoofdremcilinder moet plaatsen zo te zien , bovendien zijn deze gekend om slecht te zijn .
Vergeet ook niet de remdrukbegrenzer na te kijken die ergens onder de wagen hoort te zitten .

De hendels tussen de voorste zetels is voor de gordels .

Deze wagen staat volgens mij al zeer lang stil ?
van welke streek ben je trouwens ?

robin
volvo 480 1988 (knal)-rood
altijd intresse in een pre 50 pv ...

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door Pieter » 06 apr 2013, 18:52

Nieuwe klauwen staan al op het programma, net als hoofdremcilinder (dat ding onder de motorkap). Een wagen die 30 jaar stilgestaan heeft verdient dat wel. En de wagen staat in een garage in Antwerpen, maar ben zelf van Gent :)

Moeten trommels ook vervangen worden? Komen die ook vast te zitten? En die remdrukbegrenzer is dat het ding tussen de achterwielen?

Qua roest valt die heel goed mee in elk geval, enkel het plaatwerk behoeft aandacht. Trouwens, eerste 'verbetering' is gemaakt.
Afbeelding
en langs de andere kant
Afbeelding
De bank ziet er nog heel goed uit. Dus dat valt al mee. Voorstoelen behoeven meer aandacht (hoe zeldzaam zijn modellen mét kopsteunen?)

Gebruikersavatar
robin168
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 aug 2011, 17:40
Locatie: Heist op den berg

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door robin168 » 06 apr 2013, 19:03

kopsteunen zijn pas in de late jaren gekomen ( ben het even kwijt welk jaar hoor )
Achterbank weet ik zo niet .
Het stuur dacht ik dat ook van een later model kwam .
De trommels zelf moet je even nakijken dat deze geen krassen of harde slijtage vertonen langs de binnenkant , je moet wel absoluut de remschoenen en remcilinders vervangen gezien de stilstand .
Had de indruk dat de wagen al lang stilstond aan de batterij te zien ( is nog zo'n leuk oud model)

Over de batterij gesproken zie ik dat de batterijmontage ontbreekt ( is vast nog wel aan te komen ;) )

robin
volvo 480 1988 (knal)-rood
altijd intresse in een pre 50 pv ...

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door Pieter » 06 apr 2013, 19:07

De remtrommels worden zeker geïnspecteerd hoor. Remmen zijn niet iets om op te bezuinigen of om mee te knoeien.

En owkej, dacht al wel dat de batterij niet zo moest vastzitten (is er trouwens uit nu) :lol: En dat de voorstoelen met kopsteunen enkel de laatste jaren gemaakt zijn wist ik, maar wil vooraan écht stoelen met kopsteunen (achteraan hoeft niet persé) en vroeg me dus af hoe moeilijk deze te krijgen zijn? Of zijn bestaande stoelen te 'modificeren'? Ja, ik heb nog veel te lezen en te zoeken, maar moet mijn spaarpot toch eerst aanvullen voor ik kan beginnen sleutelen. Dus tijd genoeg.

Gebruikersavatar
robin168
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 aug 2011, 17:40
Locatie: Heist op den berg

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door robin168 » 06 apr 2013, 19:16

De voorstoelen zijn dacht ik vanaf 1968 uitgerust met voorzieningen voor de kopsteunen , daarvoor moet er gelast worden aan de stoelen .
Ze zijn zeker wel te vinden hoor de stoelen met kopsteunen .

robin
volvo 480 1988 (knal)-rood
altijd intresse in een pre 50 pv ...

volvo.144
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 okt 2010, 22:57

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door volvo.144 » 06 apr 2013, 21:09

Pieter, de montage beugel van de batterij lag achter de bestuurders zetel.

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door Pieter » 06 apr 2013, 22:05

Dan heb ik die gevonden. Wist nog niet waar het voor diende :) Al hetgeen dat in de auto zelf lag heb ik gewoon propertjes in een doos gelegd en in de koffer van de Volvo gelegd.

Zal volgende week ook eens een foto maken van hoe het er nu bij staat in de garage, en niet schrikken dan :lol:

Maar morgen genieten van het weekend. Moet/mag/kan/wil mee naar de grootouders van de vriendin, dus is er geen tijd om te beginnen zoeken naar onderdelen. Enkel tijd om te denken over het hoe en wat. De bus WD-40 heeft in elk geval al gediend om het gros van de zichtbare bouten mee in te spuiten. Kwestie dat het zeker tijd heeft om in te werken 8)

Neenee, ben er nog steeds mee in mijn nopjes. Eerst gaat ze goed worden, en ooit gaat ze nog mooi worden ook :D

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door wurre » 07 apr 2013, 08:54

Gefeliciteerd! :D

Als ik het goed zie, is het contact er nog eentje wat in je dash zit.

Je moet de sleutel naar het eerste standje brengen. Daarna onder het dash gaan liggen (lampje derbij!). Aan de achterkant van het slot zie je een klein knopje. Als je dat nu indrukt komt het hele slot er aan de voorkant uit.

Werk met beleid...tijd en als nodig wat WD40. Want als de sleutel afkraakt wordt het een gevalletje slijpen en boren....

Mag ik je de "Haynes Volvo 120 & 130 Series Owners Workshop Manual" aanraden? Is volgens mij nog altijd een van de betere hulpbronnen.

Succes & plezier!

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door Pieter » 07 apr 2013, 11:00

Een Haynes komt er zeker en vast :) Ben alleen nog niet in de boekhandel geraakt.

Trouwens, is zo'n slot nog te reviseren/herstellen of is een nieuw de makkelijkste en beste oplossing? Zeker aangezien mijn linkerslot ook niet meer veel doet (en een keer geforceerd is, aan het slot te zien) zou een set nieuwe sloten misschien geen slechte idee zijn. Blijven meteen ook alle sleutels samen.
En dan meteen nu maar vragen, is het achterslot van een Combi iets speciaals?

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door wurre » 07 apr 2013, 11:02

je kan ze inderdaad per complete set kopen :-)

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door Rubicon » 07 apr 2013, 11:04

Op een combi van dit bouwjaar hoort sowieso een rembekrachtiger te zitten (standaard in de combi, vanaf bouwjaar 1965). Die ontbreekt kennelijk in je motorruimte. Er bestaan twee types, een dikke bolvormige, en een meer platte schijf. De exacte namen ken ik er helaas niet van.. Maar als je foto's van Amazon's vergelijkt, zal je de twee verschillende wel tegenkomen en duidelijk kunnen onderscheiden. Die 'bollere' zijn - dacht ik - nieuw sowieso niet meer te vinden en eigenlijk te vermijden. De plattere vind je wel nog nieuw en zijn te overwegen boven de bollere. Eigenlijk ken ik bij dit tweede type niet echt veel problemen hoor, dat is zeker geen slechte rembekrachtiger.

Zo te zien zijn de binnenspatborden van de Amazon ook helemaal weggeroest. Even de spatborden weghalen, dan zie je het wel. Er zit idd wel een hoop laswerk aan.. maar het kon altijd nog slechter :D Toch leuk dat er toch weer eentje voorlopig gered is :D

Het vlinderstuur op je Amazon werd geïntroduceerd in bouwjaar 1968, samen met een gedeelde stuurkolom. Het is een zg. veiligheidstuur. Welk modeljaar heeft je combi overigens, 1967 of 1968? Dus ofwel zit er al een gedeelde stuurkolom in, ofwel is enkel het stuur niet origineel.

Enne.. Zet alsjeblieft nooit meer zo'n auto gewoon langs de straat :shock:
Van de aanhanger weg en ONMIDDELLIJK naar een private parkeerplaats / stalling :shock: Je hebt een paar leuke boetes kunnen verwachten, gezien het verboden is een niet-ingeschreven, niet-verzekerd en niet gekeurd voertuig op de openbare weg te brengen. Die boetes behelzen makkelijk een paar duizend euro.. Hopelijk staat ie inmiddels veilig in een garage :wink:

Succes! Hou ons zeker op de hoogte van je vorderingen!
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

volvo.144
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 okt 2010, 22:57

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door volvo.144 » 07 apr 2013, 11:59

Rubicon, een rembekrachtiger werd nooit standaard geleverd op een amazon in Belgie, dit was altijd een optie. Vanaf 1969 stond er standaard een rembekrachtiger op een amazon met B20 motor.

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door Pieter » 07 apr 2013, 13:19

Dat boetes krijgen als zo'n auto op straat staat wordt altijd zwaar overschat. Ding heeft van 12 tot 17u op straat gestaan. De agenten die langskwamen gaven me een vriendelijke glimlach, de buurt was duidelijk opgezet met de verschijning, de mensen van de overkant (rusthuis) kwamen tijdens het roken van hun sigaret een babbeltje slaan, er was zelfs een Marokkaan die kwam zeggen 'ik kwam in 64 naar België en heb van 68 tot 71 met zo'n Amazon gereden ! ). Voor onze poort hebben echt al véél auto's zonder plaat gestaan en dat is in centrum Antwerpen.

Had wel een briefje onder de wisser waarop stond 'Komen bellen in nr X' om problemen te voorkomen. Maar komaan, wie niet snapte dat het ding eerst gewassen moest worden.... die was niet menselijk !

De Combi is van Mei 67, dus modeljaar 67 denk ik? Zal binnenkort eens een lijstje maken met wat ik nodig heb voor de remmen, kan het eventueel hier worden aangevuld of verbeterd, dat ik geen verkeerde dingen koop :)

Ow ja, de Combi staat nu mooi in de garage. Te wachten op plek om te werken, budget én tijd :)

duvellover
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 dec 2005, 01:07

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door duvellover » 07 apr 2013, 22:11

De stoelen van een Amazon zijn vanaf 1965 voorzien voor montage van hoofdsteunen.
Er staat een artikeltje op stapel om de montage hiervan uit te leggen in UITLAAT.

Ik denk dat ik nog een koppel steunen in de juiste kleur heb liggen!

Succes met de restauratie, er is nog een lange weg af te leggen :)

Plaats reactie