Amazon '65 B21 project

Hier kunnen lopende en opstartende projecten worden voorgesteld.

Moderator: Youk

Rob de sloper
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 jul 2015, 14:24

Amazon '65 B21 project

Bericht door Rob de sloper » 25 jul 2015, 09:03

Hallo, Ik ben Diether en ben sinds mei de trotse eigenaar van een donker blauwe Volvo Amazon 2deurs met B18 motor en bordeaux interieur van het bouwjaar '65.
Ik heb deze overgekocht van een collega die hem al 12 jaar in zijn bezit had en er bijna niet mee had gereden. Hij had hem destijds gerestaureerd gekocht.
Na 12 jaar stilstand deden er zich toch wel enige problemen voor.
Ik dacht dat hij na een groot onderhoud klaar ging zijn om naar de keuring te gaan... maar dat viel dik tegen!
Starten deed hij aan geen kanten, elektrisch werkte ook maar de helft en de helft die werkte deed niet wat hij hoorde te doen.

Dus grote revisie van bijna alle mechanische delen:
-nieuwe waterpomp,
-Carburator gereinigd en revisiekit erin,
-slijtdelen in delco en bougies + kabels vernieuwd,
-verse olie en filter,
-nieuwe ruitenwissers + revisie ruitenwissermotor,
-ruitensproeierpomp gereviseerd,
-alle lampen ontdaan van corrosie en vervangen indien nodig,
-nieuwe radiatordop
-koelvloeistof vervangen en leidingen gespoeld.

Daarna starte hij bijna direct en kon ik een eerste testrit maken. Resultaat: wiellagers vooraan versleten, uiltaat doorgerot, schokdempers zonder olie, hoog oplopende koelvloeistoftemperatuur, olie spuit van tussen kop en onderblok, na een tijdje valt de remdruk niet meer weg...
Dus weer een bestelling geplaatst:
-Kop gereviseerd en nieuwe koppakking geplaatst, dit heb ik 2 keer moeten doen wegens afbreken van kopbout tijdens het natrekken.
-nieuwe simons uitlaat,
-set koni classic schokdempers,
-nieuwe wiellagers,
-complete revisie van de remmen,
-rembooster lockheed geplaatst,
-nieuwe pakking kleppendeksel,
-revisie master en slave koppelingscilinders,
-verse remolie,
-alle remleidingen en benzineleiding gespoeld,
-nieuwe rubber rond vuldop benzinetank,
-nieuwe thermostaat in koelsysteem,
-flexibele benzineleidingen vervangen en filter geplaatst.

Tijdens deze werkzaamheden heb ik gemerkt dat de vorige restauratie niet zo goed was uitgevoerd, veel terugkerende roest en veel verstopt met nadenkit!
Dus bodem ontdaan van alle rommel en de kokerbalken vooraan (aan de krikpunten) vervangen. Alle roest heb ik dan met een staalborstel bewerkt, ingesmeerd met roestomvormer en dan ingespoten met rotex.
Tijdens de komende winter zal ik de bodem en alle roest volledig en goed aanpakken... nu wil ik nog wat van de zomer en mijn Amazon genieten!

Ik heb ook gemerkt dat er uit de karterontluchting een constante oliewalm komt. Niets extreem, maar het blok zal ondanks een goede compressie en koprevisie toch uit elkaar moeten voor een complete revisie en een opboring naar 2.0l

Straks plaats ik nog enkele foto's
Laatst gewijzigd door Rob de sloper op 25 jun 2016, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob de sloper
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 jul 2015, 14:24

Re: Amazon '65

Bericht door Rob de sloper » 25 jul 2015, 09:25

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Amazon '65

Bericht door Rubicon » 25 jul 2015, 09:58

Mooie Amazon, heb er ook eentje in dat kleur! Het blijven prachtige wagens en de aandacht / energie waard. Niet niks, de hoeveelheid werk die tot zover al is opgedoken! Maar ik lees dat je al aardig in gang bent geschoten en al stevig aan de slag bent gegaan. Op termijn zal het alleen maar lonen. Mooi dat je de Ama al rijdend hebt gekregen en al kan genieten van het rijden!
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Rob de sloper
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 jul 2015, 14:24

Re: Amazon '65

Bericht door Rob de sloper » 02 aug 2015, 09:57

Rijden deed hij niet echt meer, alleen zoals bij de flinstones misschien, gaten genoeg in de bodem!
Ik heb er 3 maand lang bijna iedere avond en weekend aan gewerkt en na iedere testrit kwam er een pak werk (en kosten) bij. Momenteel zit ik al over 3000 euro aan onderdelen.

Mijn collega heeft hem destijds gekocht, heeft er 10km mee gereden en daarna in de garage gezet. Aangezien hij gerestaureerd was leek het een koopje...
Tot ik er begon aan te werken, het laswerk is echt heel amateuristisch uitgevoerd en dan overstreken met nadenkit (nadenkit is voor NADEN!, niet voor vlakke stukken). Op de bekende plaatsen zijn stukken ingelast (geplakt en geschroefd), die zijn er na 12 jaar slechter aan toe dan de plaats waar ze op geplaatst zijn.

Momenteel staat hij mechanisch in orde en ziet de buitenkant er ok uit. Voor mij is dit voorlopig voldoende, maar deze winter ga ik hem eens deftig onder handen nemen.

nog enkele foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En een kort filmpje van de testrit:
https://www.youtube.com/watch?v=ou-IJALPcrg

Rob de sloper
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 jul 2015, 14:24

Re: Amazon '65

Bericht door Rob de sloper » 09 aug 2015, 09:04

Vrijdag ochtend naar de keuring geweest.
Geen chassisnummer te vinden en stuurgewrichten te veel speling.
De sturrgewrichten had ik over het hoofd gezien en de stukken zijn besteld.

Het chassisnummer vind ik nergens terug, behalve dan op de papieren en op het kentekenplaatje.
Er moet dus een nr ingeslagen worden.
Voor de rest alles ok, dus hopelijk tegen het eind van de week platen aanvragen :)

GaelVH
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 feb 2014, 23:48
Locatie: Rijmenam

Re: Amazon '65

Bericht door GaelVH » 09 aug 2015, 20:14

Chassisnummer moet normaal ergens binnen het rood vierkant zijn ingeslagen.

Afbeelding
1967 Volvo Amazon P1300 B18A
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio

Rob de sloper
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 jul 2015, 14:24

Re: Amazon '65

Bericht door Rob de sloper » 09 aug 2015, 21:50

GaelVH schreef:Chassisnummer moet normaal ergens binnen het rood vierkant zijn ingeslagen.

Afbeelding

Gevonden!
Ondertussen had ik er het nummer al ingeklopt... Nu staat het er 2 keer in.

Rob de sloper
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 jul 2015, 14:24

Re: Amazon '65

Bericht door Rob de sloper » 27 sep 2015, 21:30

Tijdje geleden dat ik nog eens in line kwam... Ondertussen is mijn zonnetje gekeurd en ingeschreven!
We hebben al een paar ritten kunnen rijden, buiten een paar kleine dingen rijd hij super.
Hij heeft wel een beetje last van olieverbruik, ongeveer 1l op 1000km. Je zou bijna denken dat het een 2takt is. Echt olie verbranden doet hij niet. Hij steekt het wel buiten langs zijn carterontluchting en olievuldop. Ik denk dat het aan de klepgeleiders ligt.
Deze winter gaat de neus eraf en ga ik hem ontroesten, ideaal dus om ook het blok eens compleet uit te bouwen en te reviseren. Ik twijfel wel erg tussen hem matching Numbers te houden en een b20 blok of meer.

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Amazon '65

Bericht door Pieter » 28 sep 2015, 18:14

Of dit blok laten uitboren?

Rob de sloper
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 jul 2015, 14:24

Re: Amazon '65

Bericht door Rob de sloper » 28 sep 2015, 21:21

Heb ik ook al aan gedacht, maar eerst ga ik wat meer informeren... Ik wil zeker zijn dat het een verbetering is en dat het nog altijd bedrijfszeker is.

Gebruikersavatar
pieter007
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 feb 2005, 14:35
Locatie: olv waver
Contacteer:

Re: Amazon '65

Bericht door pieter007 » 17 okt 2015, 00:23

b18 naar 2000cc boren mag normaal geen probleem zijn, wel een b20 cilinderkop monteren dan
amazon 1968 / v50 2007

www.volvo-forum.nl

Rob de sloper
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 jul 2015, 14:24

Re: Amazon '65

Bericht door Rob de sloper » 11 jun 2016, 06:23

deze winter (en lente) heb ik niet stilgezeten, de B18 ligt eruit en ik ben begonnen met het opkuisen van de motorruimte.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rob de sloper op 25 jun 2016, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob de sloper
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 jul 2015, 14:24

Re: Amazon '65

Bericht door Rob de sloper » 11 jun 2016, 06:26

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rob de sloper op 25 jun 2016, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob de sloper
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 jul 2015, 14:24

Re: Amazon '65

Bericht door Rob de sloper » 25 jun 2016, 09:59

De foto's zijn dus veeeel te groot!
Na het ontroesten heb ik alles een kleurtje gegeven.
Ergens in Nederland heb ik een b21 blok gekocht dat een revisie nodig had, later bleek het een b19 te zijn...
Blokje heb ik volledig uit elkaar gehaald en binnengestoken bij Meetjeslander Motorrevisie. Daar hebben ze bijna alles vernieuwd en het blok opgeboord naar een b21, de bedoeling was een b21 naar b23 opboren, maar wegens beperkt budget heb ik het hierbij gelaten.
Een goede 3000€ later kreeg ik een volledig gereviseerd blok terug.

De originele m40 bak past erop, het nadeel is dat je dan het blok rechtop moet plaatsen.
Dus een nieuwe oliepomp en Carter waren noodzakelijk.
De benzinepomp heb ik vervangen door een elektrische van Facet.

Doordat het een crossflowblok is zijn er verschillende dingen die een ander plaatsje nodig hebben. De remservo heb ik een stuk naar voor verplaatst en alle remleidingen op maat gemaakt.
De originele stromberg past niet dus die heb ik ook moeten verzetten... Mooi is het niet maar eens het blok ingelopen is heb ik er andere plannen mee...
Er ligt een setje cr40 flatsides van Keihin klaar...

Ik post later nog wat kleinere foto's.

Rob de sloper
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 jul 2015, 14:24

Re: Amazon '65

Bericht door Rob de sloper » 25 jun 2016, 13:26

Blokje open:
Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie