olieverlies

Hier kunnen lopende en opstartende projecten worden voorgesteld.

Moderator: Youk

Plaats reactie
VOLVORD
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 jul 2008, 09:19
Locatie: Erembodegem

olieverlies

Bericht door VOLVORD » 26 dec 2015, 12:32

Hallo,

Probleem : olieverlies
Ik heb (tamelijk veel) olieverlies via de afdichting van de krukas achteraan.De olie druipt lang het koppelingshuis naar beneden.
Ik heb de boïte en het vliegwiel gedemonteerd .Er werd reeds door de vorige eigenaar een krukasoliekeerring (met rubber lip) gemonteerd.Dus geen vilten ring meer.
Ik zie eigenlijk niks verkeerd.
Ik wil wel een nieuwe keerring monteren maar moet daarvoor de carterpan gedemonteerd worden en kan dat terwijl de motor in de auto blijft ?
Ik heb ook de oliekeering van de boîte vervangen om olieverlies via de boîte uit te sluiten
Ik weet echt niet hoe ik dit probleem moet aanpakken.
Help !!!

Oh ja het gaat hier over een Volvo P1800S van 1967

Gr.
Etienne N.

BertB
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:18

Re: olieverlies

Bericht door BertB » 26 dec 2015, 22:16

Hey Etienne,

Is het olieverlies plots gekomen of geleidelijk, was het er al misschien bij aankoop van de wagen?
Ik veronderstel dat het over een B20 motorblok gaat.

Ik denk momenteel vooral aan 2 mogelijkheden:
- Krukas is ingelopen waar de dichting zit, op te lossen door een nieuwe wat dieper of minder te plaatsen op een onbeschadigd stuk krukas (indien beperkt is ingelopen).
- Dichting is beschadigd geraakt bij plaatsing (gescheurd of veer aan achterkant losgekomen, ...).
Zonder dit de demonteren kan je niet de oorzaak van het probleem vinden.

Als ik het me goed herinner zit er ook nog een vriesplug achter het vliegwiel.
Dit lekt uiterst zelden, als dit lekt zal de krukasdichting ook vol olie hangen omdat het lek hoger is.
Is maar om uit te sluiten.

Mvg,

Bert

VOLVORD
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 jul 2008, 09:19
Locatie: Erembodegem

Re: olieverlies

Bericht door VOLVORD » 29 dec 2015, 14:05

Hallo,

bedankt voor Uw reactie.Het betrefd hier een B18 motor.Maandag 4jan. e.k.gaat de motor eruit en wij zullen dan zien (hopelijk) wat er misgelopen is met die motor.
Ik laat zeker nog iets weten.
Gr.
Etienne N.

VOLVORD
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 jul 2008, 09:19
Locatie: Erembodegem

Re: olieverlies

Bericht door VOLVORD » 15 jun 2016, 20:52

Hallo,

Op 4jan. mijn motor (B18) gereviseerd.Het olieverlies via de achterste krukasafdichting is nu in orde.
De M41 gangwissel met overdrive deze week eruitgehaald en alle lagers en dichtingen vervangen (+ torentandwiel en sec. as + naaldlagers).Reeds tweemaal op de autosnelweg gereden en tot nu geen (of nauwelijks) olieverlies.
Het reviseren van de gangwissel was nodig omdat er een vervelend "rotelend" geluid uitkwam in 1é,2é én 3" versnelling-in 4é geen abnormale geluiden.De naalden van de sec. as waren deels weg en gebroken.De sec. as en het torentandwiel waren ingelopen en werden dus vernieuwd.
Gr.
Etienne N.

Plaats reactie