Volvo 164 '72

Hier kunnen lopende en opstartende projecten worden voorgesteld.

Moderator: Youk

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Volvo 164 '72

Bericht door DJ_Karinsky » 26 apr 2018, 08:55

Heb je ergens een vacuumlek ? bvb inlaatpakking of aan uw carb ergens een pakking ? eens testen met remmenreiniger op vacuumslang-aansluitingen ed ? Als ie sneller begint te draaien op de remmenreiniger is je pakking lek. Heb je uw carbs al eens gereviseerd ?
Het probleem zit misschien in uw tank ? tussen opvoerpomp in tank en leiding naar voor (= aanvoer motor) zit er daar soms een rubber slangetje dat opgelost is ? Heb je een opvoerpomp in uw tank ? Geen idee hoe dat in elkaar zit bij een 164 ...
of ergens vuil of roest in de leidingen van uw tank naar de motor ?
De leiding die naar uw carbs gaat, is die nog goed ? Als uw filter leeg komt te staan moet die ergens lucht kunnen aanzuigen in uw benzinecircuit volgens mij zodat uw benzine terug loopt naar de tank ...
Het lijkt mij als de motor goed warm is (veel gas geven - hard optrekken) dat er een lek ontstaat, als ie koud is is er niets aan de hand vermoed ik (stationair) .
Succes met de zoektocht ! wie zoekt die vind :wink: :D :D :D
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Volvo 164 '72

Bericht door texaco » 26 apr 2018, 13:19

Leidingen vanaf de tank tot aan de carbs zijn allemaal in orde.
Nogmaals getest deze ochtend, als ik de leiding die naar de carbs gaat, in een lege pot hang en de motor laat draaien, moet ik mij haasten zodat de pot niet overstroomt.
Carbs gedemonteerd, vlotterkamers lag een bodemke aangekoekt vuil, en de vlotternaalden lieten haast niks dor omdat de zeefjes vol met aangekoekte vuiligheid hangen.

Heb ze laten weken in propere naft, uitgeblazen, remmenreiniger etc, nu laten ze goed door. De boel gemonteerd en ffe de vloeibare pakking die ik gebruikt heb laten uitharden nu.
Ondertussen bestelling geplaatst met nieuwe pakkingen voor vlotterbakjes en ineens ook nieuwe vlotternaalden.

Foto plaats ik er subiet bij.

Ook van geprofiteerd, na tips, de contactpuntjes gecontroleerd. Die zijn in orde. 'Dwell angle' stond op 20°, moet 42° zijn dus aangepast.
Nieuwe condensator gemonteerd.

Draaide toen al iets beter. Daarna dus al het carburatiewerk gedaan.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Volvo 164 '72

Bericht door DJ_Karinsky » 26 apr 2018, 13:29

Er bestaat iets op de markt dat je uw vis platiné eruit gooit en een elektronische ontsteking in de plaats kan zetten. (ipv de dure 123-ignition) . Start en draait dan ook veel beter naar het schijnt (maat van mij heeft dat op zijn B20 geplaatst) . Maar het fijne weet ik er niet echt van.
Volvodiesel heeft er meer ervaring mee, moet hem eens vragen evt.
edit : gevonden ! => hot spark dus ;-) http://www.hot-spark.eu/dutch/

Goed dat je het probleem al gevonden hebt ! Benzineprobleem in de carb zo blijkt :D (roest vanuit je tank ?)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Volvo 164 '72

Bericht door texaco » 26 apr 2018, 13:59

Ja, van 2 jaar geleden toen ik al eens dergelijke problematiek had, zie hier;
http://vccbfotos.be/forum/viewtopic.php ... est#p15860

Helaas toen dus niet besloot genomen de carbs eens te kuisen.
vandaag verlof kunnen regelen en ben ik op onderzoek gegaan.

Dat van die electronische puntjes ga ik onthouden, ziet er interessanter en goedkoper, en authentieker uit dan 123-ignition.
Als ik Kjell nog eens tegenkom vraag ik hem er eens naar. Is toch Kjell he? :P

Afbeelding
Afbeelding

Wat heb ik allemaal gedaan;

-Ontstekingspunten gecontroleerd, allemaal in orde.
-Condensator vernieuwd, ook in orde.
-"Dwelling angle" (ken Nederlandse beschrijving niet) gecontroleerd, deze stonden op 20°, moet 42° zijn.

Motor draaide gelijk iets fijner, maar nog steeds trok hij bijna geen brandstof nar zn carbs toe.
Dus, carbs eraf.
Aanblik in de vlotterkamer verklaarde enorm veel....
Ook de vlottersproeiers/naalden bevatten een zeefje, die zaten helemaal dicht..
Laten weken in verse benzine, uitgeblazen, met remmenreiniger gespoeld, wederom uitgeblazen met perslucht..
Getest, en doen het weer zoals het moet!

Afbeelding
Afbeelding

Viezigheid uit de vlotterkamers...
Een van de carbs was ook dichtgekit met zo'n pakkingspul.

Afbeelding

Ik heb ook vloeibare pakking gebruikt, deze ga ik laten uitharden tot morgen.
Daarna testen en hopen dat ik zondag mn ritje mee kan doen.

Ondertussen reeds 2 nieuwe vlotternaalden besteld, pakkingen voor de vlotterbakjes en nog wat klein grut.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Volvo 164 '72

Bericht door ababbel » 27 apr 2018, 10:15

Je hebt al prachtig werk verricht! :wink:
Toch even een bedenking en dat is de vloeibare pakking. Bij carbs gebruik ik die nooit. Dat spul doet heel goed zijn werk maar als je in de omgeving van benzine komt, zou ik dat niet vertrouwen! :o
Ga voor originele dichtingen, veel beter en zeker duurzaam. Trouwens jouw 164 is er toch ook al een tijdje (300K) met die oude onderweg, waarom zouden dan de nieuwe dat niet doen. Ze zijn nu beter van kwaliteit dan voorheen. Als je heel wat bezinksel in de vlotterkamer vindt, dan zou ik ook eens verder kijken naar de kanalen in de carbs. Mss even ultrasoon benutten. Het kleinste kanaaltje wordt netjes onderhanden genomen. Nadien (goed) naspoelen.
Ik ben benieuwd voor het vervolg. :)

Aja, "Dwelling angle" of Dwell angle is de contacthoek! De rotatiehoek dat de puntjes .............. gesloten zijn. 8)
Zie ook: https://www.collinsdictionary.com/dicti ... well-angle!

Grz, Ab
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Volvo 164 '72

Bericht door texaco » 27 apr 2018, 10:29

Thanks Ab!

Ultrasoon is in bespreking hier thuis, om zo'n reiniger aan te schaffen.
Ik volg je volledig met wat betreft die pakking, ben er ook geen fan van maar had momenteel even niks anders voorhanden.

2 nieuwe vlotternaalden en pakkingen zijn onderweg as we speak.

Deze ochtend stukje gereden, bij het aanslaan van de motor vulde de benzinefilter netjes tot bijna vol, stukje in de wijken gereden, motor doet het goed. Filtertje meer dan de helft vol.
Dan stukje verder en sneller gereden, 70 per uur, geen problemen, dan een kilometer of 3 op de N60, naar de 100-110 per uur, zonder inhouden, stotteren, niks.

Bij thuiskomst wel gezien dat het benzinefiltertje terug zo goed als leeg is, hoewel de wagen wel netjes blijft draaien.

Morgen nogmaals een ritje doen, iets meer dan de 8 km dat ik vandaag gedaan heb.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Volvo 164 '72

Bericht door ababbel » 28 apr 2018, 08:07

Als de pomp in orde is en je krijgt de filter niet vol, zoals het vroeger was, dan zou ik even kijken in de tank. Mss zit er wat bezinksel in of rond de tankfilter. Het is best wel een werkje, maar toch te doen. :?
Anders zal het voor morgen een rustig ritje worden en volgende week de tandpijn aanpakken. :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Volvo 164 '72

Bericht door texaco » 28 apr 2018, 09:26

Subiet ga ik nog eens een ferme tour rijden hier in de buurt (vlaamse ardennen) en zien wat het zegt.
Tank zit vrij vol dus om daar nu ffe die stop uit te draaien voor dat filterke te bekijken... :P

Of zou ik hem er langs boven in het vlottergat met wat geweld kunnen uittrekken?
Al goed dat ik maandag en dinsdag thuis ben..

*Zonet testrit gemaakt, voor ne goeie. kleine 40 km.
Allerhande baantjes, begonnen in de wijk, op de N60 richting Makro, E17 op richting Nazareth, via de binnenbanen naar Oudenaarde, N60 terug richting Gent, eerst es gestopt bij Reynaert (dealer) :P
Dan zo terug naar huis.
Vlotternaalden uitkuisen was al goed, nieuwe gaan waarschijnlijk het geheel in orde maken.
Wagen rijdt goed, maar als ik op't gemakske 70 rij en wil bijvoorbeeld bijduwen, is't maar op het gemakske, en ge hoort gelijk dat de boel ffe 'droog' staat voor een goeie seconde.

Zoals gezegd, morgen op't gemakske de rit doen, komt geen autostrade of dergelijke aan te pas.
Laatst gewijzigd door texaco op 28 apr 2018, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Volvo 164 '72

Bericht door DJ_Karinsky » 28 apr 2018, 15:25

Ik dacht bij mijn 240 is het filtertje ook niet altijd even vol gevuld (zal het eens in de gaten houden). Maar als het voordien goed vol zat bij u is misschien niet alles nog even dicht nu momenteel mss met de vloeibare pakking ?
Via vlotteropening moet je het ganse systeem er kunnen uithalen hé ;-) vlotter met in-tank-pomp, filter-in-tank enzo .
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Volvo 164 '72

Bericht door texaco » 28 apr 2018, 15:28

Bij de mijne hangt het in-tank-filterke en de aanzuigbuis niet aan de vlotter dinges.
Vlotter is apart vanboven, de filter is onderaan de tank uit te draaien.
Ook geen in-tank pomp, mechanische pomp op den moteurblok enkel.
t'is een oud model dat ik heb he, allee de laatste van de oude modellen ongeveer :P

Nr 7 is menne vlotter, nr 3 is de benzinefilter in de tank. die zit rond de aanzuigbuis gepositioneerd.

Afbeelding
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Volvo 164 '72

Bericht door ababbel » 28 apr 2018, 18:26

Het filtertje onderaan, daar heb ik het over. Naar ik vermoed zal daar het euvel zitten. Drap kan daar de toevoer afdichten.
Geen endoscoop om de situatie te overschouwen?
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Volvo 164 '72

Bericht door texaco » 28 apr 2018, 18:39

Endoscoop, ja. Of hij water (benzine) dicht is, weet ik niet. Is eentje uit den aldi.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Volvo 164 '72

Bericht door ababbel » 28 apr 2018, 21:04

texaco schreef:Endoscoop, ja. Of hij water (benzine) dicht is, weet ik niet. Is eentje uit den aldi.
Oei!!! Maar soms heeft den Aldi ook wel goed gereedschap! :D

Dan wordt het aftappen en kijken naar het filterke. Je kan ook in de vlotteropening eens met de zaklamp een licht(je) op de zaak werpen.
Allez, ge weet weer wat gedaan! :lol:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Volvo 164 '72

Bericht door texaco » 29 apr 2018, 22:18

Auto heeft zich prima gedragen tijdens de rit (100km) :D

Op de terugweg naar huis op de N60 een paar keer flink gas gegeven, wagen heeft er niet echt last mee.
Het filtertje bevat ook alweer wat meer benzine, ongeveer 1/3de in plaats van minder dan 1/4de.
Denk dat er een en ander nog vrij gekomen is nu er weer schone verse benzine door stroomt.

Maar sowieso wacht ik met smart af op mn nieuwe vlotternaalden. Ga dan ook ineens de vlotters zelf controleren en afstellen volgens het werkplaatshandboek.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Volvo 164 '72

Bericht door ababbel » 30 apr 2018, 11:38

Tja, met de nieuwe naalden zal het gemiddelde van 13,8 ook nog dalen. :D
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Plaats reactie