B18 motoraanpassing

Hier kunnen lopende en opstartende projecten worden voorgesteld.

Moderator: Youk

Plaats reactie
VOLVORD
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 jul 2008, 09:19
Locatie: Erembodegem

B18 motoraanpassing

Bericht door VOLVORD » 16 jul 2016, 18:31

Ik heb hier een cilinderkop van een B20A,dus met inlaatkleppen 42mm en uitlaatkleppen 35mm.Mijn originele B18 motor is voorzien van de normale kleppen (40 in en 35uit).
Kan ik (vermogen) winst doen met deze cilinderkop (ik zou ook de 0,8mm pakking gebruiken),verder is de motor voorzien van 2 SU6 carburatoren (nieuw gereviseerd).
Een andere vraag: de motor (gebroken vuurring v/d zuiger) waar ik die cilinderkop van recupereer heeft een H nokkenas (H staat ingeslagen op de kop v/d nokkenas). Kent er iemand de technische gegevens van deze nokkenas ? Ik vind alles van A,B,C,K en D nokkenas (deze D nokkenas is nu gemonteerd in mijn motor -die zeer goed functioneerd tot +/- 125 km/u en daarna snel afzwakt),maar niets van een H nokkenas.
Graag iemand die mij technisch wat raad kan geven en dat betaalbaar blijft-ik weet ook wel dat een totale revisie beter is ,maar de financien ontbreken momenteel.
Gr. Etienne N.

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: B18 motoraanpassing

Bericht door ababbel » 17 jul 2016, 22:03

Nokkenas H komt meestal voor bij de B2x(x)E motor en ook samen gebruikt met een injectie.
Specificaties:
Klepheffing inlaat: 12,0 millimeter
Klepheffing uitlaat: 11,5 millimeter

Deze nokkenas is een licht gewijzigde K. Scherper en meer te gebruiken in hogere toeren. Openingstijden zijn gewijzigd, dus ook instellingen van mengsel, ontsteking enz dien je aan te passen. Nieuwe nokkenas ====> ook stoters vernieuwen. Bij H een lager toerental levert meer zegelkes op aan de naftepomp. Om een zicht op het resultaat te hebben zou ik over een meetbank passeren. Daar zie je pas echt wat er verandert voor een vergelijk met jouw D- en H-nokkenas.
Met de (ver)nieuw(d)e carbs zal je met de D (openingsduur 280°; klepheffing 10,8mm) ook wel betere resultaten boeken en dan hoef je niet zo lang te wachten.
Grotere kop heeft een grotere verbrandingsruimte, dus lagere compressie. Op te lossen met dunnere dichting of af te slijpen kop, maar dan soms wel problemen met de gaten en zo. Hou ook rekening met de te gebruiken aantrekbouten. Bij oude bouten heb je geen juiste lengte meer.
Grotere kleppen is niet altijd hoger vermogen. Veel of meer mengsel in de cilinder is niet echt een betere en energieke verbranding. Soms gaat ook veel van het mengsel gewoon van in- naar uitlaat. Inlaat- en uitlaatspruitstuk ook aan te passen. Uitlaat met minder tegendruk heeft ook wat vermogenwinst. Met het differentieel op de achteras te wijzigen bekom je mss meer naar wat je nu wenst te bekomen dan met het experimenteren met de kop.
Er zijn ook nog F-, R-, S-, T-, U-nokkenassen gebruikt.

Het is maar een idee, maar heb je al eens gedacht om uw spruitstukken wrijvingsarmer te maken. Ik bedoel niet dat ze van binnen moet blinken, maar het mengsel en de afvoergassen beter laten vloeien kan ook al iets betekenen. Hier sta je soms van versteld wat dat oplevert!!!
Allez, succes met de onderneming en ik hoop voor jou op een succesvol resultaat. :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: B18 motoraanpassing

Bericht door ababbel » 17 jul 2016, 22:16

Aha ja! Kijk eens na of de zuiger niet tegen de kop stoot met die dichting van 0.8mm. Greez :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Plaats reactie