motorblok penta

Hier kunnen lopende en opstartende projecten worden voorgesteld.

Moderator: Youk

Plaats reactie
VOLVORD
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 jul 2008, 09:19
Locatie: Erembodegem

motorblok penta

Bericht door VOLVORD » 10 okt 2016, 17:39

Hallo,
Ik ben mij stilaan aan het voorbereiden voor de winter -werken aan mijn Volvo.
Deze week een motorblok afgehaald (gekregen) : een B20.
Bij thuiskomst en grondige reiniging blijkt dat een blok te zijn van een Penta (scheeps ?) motor.
In wat verschilt een B20 van een gewone auto-motor met de B20 motor van de penta ?
Kan ik die (na opboren naar een overmaat) gebruiken in een P1800S ?
Zijn er technisch (montage) verschillen ?
Ik heb de cilinderkop van die penta motor niet,maar ik heb wel een aparte cilinderkop van een gewone B18 met kleppen 35mm uit en 42mm in.Dus de inlaatkleppen zijn ook reeds vergroot.De hoogte van die kop is 86,2 mm.Als ik die laat vlakken (hoeveel ?) is die dan bruikbaar op die penta B20 ?

Ik weet : dit zijn veel (ambetante) vragen,maar ergens zal ik toch een beslissing moeten nemen.

Groeten

Etienne N.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: motorblok penta

Bericht door Rubicon » 11 okt 2016, 10:51

Goh.. ik weet dat het al gedaan is (een Penta in een auto), maar het is niet aan te bevelen. Zonder dat ik er zelf de details van ken, weet ik dat toch een en ander zal moeten worden aangepast en omgebouwd. Om te beginnen is het koelsysteem / koelwatertoevoer al heel anders! Een Penta heeft meer en andere openingen voor koeling en de thermostaat. Je zal zelf iets moeten fabriceren om de thermostaat te kunnen plaatsen. Ook zit bij een Penta de waterpomp aan het distributiedeksel. Je hebt dus een ander distributiedeksel nodig, alsook de grote moer van het distributietandwiel en zal zelf extra gaten moeten boren om een geschikte waterpomp te kunnen bevestigen. Verder is het carter, de spruitstukken en de motorsteunen anders.... Penta-motoren worden gekoeld met gewoon water, in het slechtste geval is dat zout water. Zelfs al bij zoet water kan je je voorstellen wat een troep en roest dat met zich meebrengt in het koelsysteem. Ik zou het niet doen en dit blok weer terugbrengen hoor..
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: motorblok penta

Bericht door Pieter » 11 okt 2016, 17:59

Of te koop zetten? Denk dat die gezochter zijn dan een gewone !

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: motorblok penta

Bericht door DJ_Karinsky » 15 okt 2016, 11:46

inderdaad, Penta motor verkopen, die zijn gewild door sommigen en ineens een ander blok zoeken :D
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Plaats reactie