Volvo 244 1987

Hier kunnen lopende en opstartende projecten worden voorgesteld.

Moderator: Youk

Andreas
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 feb 2017, 18:46

Volvo 244 1987

Bericht door Andreas » 04 mar 2017, 20:57

Hallo iedereen

Mijn naam is Andreas (18j) en ik ben nieuw hier op het forum. Een paar maand geleden ben ik in het bezit geraakt van een volvo 240 van 1987 met een 2.3l carbu motor van 1987. De wagen was van de moeder van onze vroegere buren. De moeder reed er nog dagelijks mee, en reed af en toe wel eens een paaltje omver en nam af en toe een stukje van een muur mee, maar zo een auto kan wel tegen een stootje. Een aantal jaar geleden viel ze plots in panne en werd gesleept tot voor de deur van onze vroegere buren. Na 2 jaar daar stil te hebben gestaan kregen ik telefoon dat ik de wagen mocht hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Een paar liters benzine in gegoten en het wagentje startte na een paar keer proberen. Het probleem was dat de wagen niet vooruit of achteruit mee reed. Ze dachten dat het iets was met de versnellingsbak. We hebben dan de volvo naar huis gesleept.

Afbeelding

De volgende ochtend werd de volvo beloond met een welverdiende poetsbeurt.

Afbeelding

Op de koer achter het huis heb ik de versnellingsbak gedemonteerd. Daar leek niets mis mee te zijn. Dan maar de koppeling gedemonteerd en het was al snel duidelijk wat er aan de hand was. De volledige voering was weggesleten.

Afbeelding

Nieuwe koppeling gemonteerd en alles was weer tip top.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Buiten hier en een daar is er een deukje en een of een schaafwonde is het een vrij nette wagen.


Toen ik eens een stukje gaan rijden was zag ik dat de km-teller niet meer de afstand optelde. Blijkbaar is het een gekend probleem dat het tandwieltje afbreekt binnenin de teller. Dit is ondertussen ook vervangen.

Nu zit ik nog met een probleem dat er water binnenkomt aan de kant van de chauffeur. Ik heb het tapijt gedemonteerd en het water moet ergens binnenkomen via het schutbord. Iemand enig idee van waar het zou kunnen komen?
Laatst gewijzigd door Andreas op 27 sep 2023, 21:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo 240 2.3K 1987

Gebruikersavatar
L385 Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
Locatie: Denderleeuw

Re: Volvo 244 B23K 1987

Bericht door L385 Viking » 04 mar 2017, 21:14

Welkom op het forum Andreas.
Ik heb het al gehad langs de kabel om de motorkap te openen. Maar het kan ook langs de voorruit zijn. Is dat al een gelijmde ruit of nog met een rubber? De kachelkraan al nagekeken? Die durven ook al eens lekken? Succes met de zoektocht :)
Bart
S60 - 2018
240S - 1991
240SE - 1991 R.I.P. " roest in peace"

Andreas
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 feb 2017, 18:46

Re: Volvo 244 B23K 1987

Bericht door Andreas » 05 mar 2017, 16:16

Bedankt! Ik zie inderdaad water binnenkomen via de kabel van de motorkap. Ik heb nog niet echt gezocht maar bestaat er voor volvo een online onderdelen catalogus? Waar kan je het best originele onderdelen bestellen?
Volvo 240 2.3K 1987

Gebruikersavatar
L385 Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
Locatie: Denderleeuw

Re: Volvo 244 B23K 1987

Bericht door L385 Viking » 05 mar 2017, 19:38

Ach wat heet" origineel"? Als er Volvo op staat is het origineel zeker? Niet van wakker liggen. Onderdelen kun je op vele plaatsen vinden.
T&P oldtimerchop, estateservice, nordicar .......
S60 - 2018
240S - 1991
240SE - 1991 R.I.P. " roest in peace"

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Volvo 244 B23K 1987

Bericht door DJ_Karinsky » 11 mar 2017, 09:38

Welkom hier !! Uw motor is een B230K , wellicht een B230KH (met Heron kop) . Ik zou ook de distributieriem vervangen, als die afspringt is het gedaan met rijden en motor moet gereviseerd worden ;-) (= grote kosten dus en kromme kleppen)
Ik heb dezelfde als dagelijkse (model 88) en rijdt echt goed met een open luchtfilter (Pipercross) en Simons uitlaat :-D
Typisch bij die oudere mensen, laten de koppeling vaak slippen, goed dat je deze kunnen redden hebt want er belanden er veel op de cross en de bangers. Zijn goede motoren mits olie en filter op tijd :D
Ook heb ik water binnen aan de chauffeurskant en dat kruipt dan onder de mat van de chauffeur. Ik denk dat het van de deurrubber komt die niet goed meer afsluit, bedoel de rubber die op je carosserie zit hé ter hoogte van de deur LV op de A-stijl ... Ook water binnen aan de passagierskant ter hoogte waar de ruitenwisser binnenkomt (achter het dashboard) , wel goed opletten daar want dat drupt dus op de computer ... en als die kapot is mag je het vergeten, ook gedaan met rijden :D Ik heb er een plasticsfolie opgelegd op de computer zodat het water op de sneeuwmat drupt. Controleer dat maar eens of je daar ook geen water binnenkrijgt. Is de rubber van de ruitenwisser dat uitgesleten is denk ik.
Ook heb ik water binnen soms via de rubber waar de kabels binnenkomen van de deur RV (passagierskant) . Die rubberkes zijn ook uitgesleten denk ik. Heb met silicone al afgedicht en is al veel beter maar af en toe nog een druppelke te zien bij lange tijd regen. Een nieuw rubberke brengt wellicht beter soelaas ;-)
edit : via kabel van motorkap moet ik eens nakijken, goeie tip ! :D
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Andreas
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 feb 2017, 18:46

Re: Volvo 244 B23K 1987

Bericht door Andreas » 11 mar 2017, 21:20

Het is precies wel een probleem met water bij 240's. Ik zal (nog) eens het tapijt en de panelen onder het dashboard losmaken om alles uit te pluizen.

De distributieriem stond al op mijn 'to do' lijstje, samen met eens een flink onderhoud (bougies, olie, filters,...). Ik ben er echter nog niet aan geraakt aangezien ik momenteel eerst mijn bmw e30 in orde aan het brengen ben. De volvo staat ook stil momenteel zonder nummerplaten.
Volvo 240 2.3K 1987

Andreas
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 feb 2017, 18:46

Re: Volvo 244 B23K 1987

Bericht door Andreas » 11 mar 2017, 21:22

Wat is er speciaal aan een Heron cilinderkop?
Volvo 240 2.3K 1987

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Volvo 244 B23K 1987

Bericht door DJ_Karinsky » 12 mar 2017, 09:46

Bij een Heron kop zit de verbrandingsruimte in de zuiger , ipv boven de zuiger. Dus wil zeggen dat de kop dichter bij de zuiger zit dan bij een andere redblock zonder Heron kop. Kan je herkenen door op de zijkant (kant uitlaat net boven de uitlaatcollector) van je motor te kijken, daar staan cijfertjes op de motorkop. Iets van 1000631 dacht ik. Als het eindigt op 631 is het een Heron.
De meeste niet-Heron worden ook wel "vrijloper" genoemd. Komt er op neer als de distributie afspringt bij een vrijloper dat het niet veel kwaad kan, de kleppen zijn niet beschadigd dan.
Hoeveel km heeft de uwe ?
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Andreas
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 feb 2017, 18:46

Re: Volvo 244 B23K 1987

Bericht door Andreas » 12 mar 2017, 20:27

Zeer interessant! Kzal bij gelegenheid eens kijken of het een Heron kop heeft.

Hij heeft 180 000km, wat verrassend weinig is voor dit soort auto's.
Volvo 240 2.3K 1987

Andreas
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 feb 2017, 18:46

Re: Volvo 244 B23K 1987

Bericht door Andreas » 13 mar 2017, 10:38

[quote="DJ_Karinsky"Kan je herkenen door op de zijkant (kant uitlaat net boven de uitlaatcollector) van je motor te kijken, daar staan cijfertjes op de motorkop. Iets van 1000631 dacht ik. Als het eindigt op 631 is het een Heron.
[/quote]

Er staat inderdaad 1000631 op de cilinderkop.
Volvo 240 2.3K 1987

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Volvo 244 B23K 1987

Bericht door DJ_Karinsky » 20 mar 2017, 23:47

180.000 km is inderdaad niet veel, net ingereden ;-)
Veel plezier ermee :D :D :D :D
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

DeKok
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2017, 14:49

Re: Volvo 244 B23K 1987

Bericht door DeKok » 31 mar 2017, 17:01

Inderdaad, daar valt nog vele jaren plezier uit te halen! Geniet ervan :)

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Volvo 244 B230K 1987

Bericht door DJ_Karinsky » 13 okt 2017, 14:00

update : het water kwam bij mij van een slecht geplaatste voorruit ! De kit onderaan links in de hoek was niet 100% dicht of onvoldoende kit, als het regende sijpelde het water gewoon naar binnen langs de voorruit .... :roll: matje nat enzzz . Gelukkig is het op tijd gevonden de bodem nog niet doorgeroest !
Kan ook via motorkapopening komen, wellicht een rubberke dat niet goed zit (of kapot is) in uw schutbord of dergelijke ?
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Andreas
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 feb 2017, 18:46

Re: Volvo 244 B230K 1987

Bericht door Andreas » 13 okt 2017, 20:46

Ja de voorruit is verdachte n°1. De vochtplekken doen dit al vermoeden. Er moet toch eens nieuwe voorruit in, aangezien de huidige gebarsten is. Er kwam ook een klein beetje water via een rubbertje in het schutbord, maar dit is inmiddels al opgelost.

AfbeeldingP1030928 by Andreas Monsieur, on Flickr
Volvo 240 2.3K 1987

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Volvo 244 B230K 1987

Bericht door DJ_Karinsky » 14 okt 2017, 08:04

Die witte "melkplekken" zijn niet echt vochtplekken ze. De voorruit is gelaagd en dat zijn de lagen die loskomen tov elkaar, tussen de 2 lagen zit een folie, dat is de folie die verkleurd.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Plaats reactie