Volvo 244 1987

Hier kunnen lopende en opstartende projecten worden voorgesteld.

Moderator: Youk

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Volvo 244 B230K 1987

Bericht door Rubicon » 31 jan 2018, 12:03

Goed bezig, deze 244 is het vast en zeker waard om de baan op te houden!
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Andreas
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 feb 2017, 18:46

Re: Volvo 244 B230K 1987

Bericht door Andreas » 16 mei 2018, 19:18

Hoog tijd voor een update. De wagen is al enige tijd terug van de carrosserie. Hierbij nog wat foto’s van de laatste gelaste delen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Nadat de roestplekken hersteld waren was het tijd om de oorzaak ervan aan te pakken, namelijk de lekkende voorruit. De rubbers van de sierlijst zijn ook meteen mee vervangen. Helaas had de ruiten firma de nieuwe ruit gebarsten bij het monteren van de sierlijst.

Afbeelding

Ze hebben dan op hun kosten wederom een nieuwe ruit geplaatst, maar dit keer zonder de sierlijst te monteren :? . Ik heb dan samen met mijn vader de lijst zelf gemonteerd. Het was een zeer zenuwslopend proces maar uiteindelijk is het toch gelukt en de ruit heeft het overleefd. 8)

Afbeelding
Ondertussen is de volvo ook door de keuring geraakt.

Afbeelding


Daarna was het tijd om de motor eens een groot onderhoud te geven. Dit heb ik toen allemaal gedaan:

- Olie + filter
- Luchtfilter
- Bougies + bougiekabels
- Stroomverdelerkap + rotor
- Distributieriem + spanrol
- Waterpomp
- V-riemen
- Thermostaat
- Verse koelvloeistof
- Dichting olievuldop
- Knipperlicht rechtervoorvleugel
- Ruitenwissers

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen heb ik er toch al wat km’s mee gedaan en ik moet zeggen dat deze 240 echt goed rijdt. De versnellingsbak heeft wel wat probleempjes. Soms springt deze uit 4de versnelling en de pook centreert zich niet in neutraal.
Verder zijn er nog wat dingetjes die vroeg of laat eens moeten gedaan worden maar voor nu is het gewoon zorgeloos rijplezier. :mrgreen:
Volvo 240 2.3K 1987

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Volvo 244 B230K 1987

Bericht door ababbel » 17 mei 2018, 15:17

Mss kan je even de motorsteunen controleren. Als die gegaan zijn ligt de versnellingsbak ook niet zo mooi meer op zijn plaats.
Uit 4e springen kan ook daardoor komen. :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Volvo 244 B230K 1987

Bericht door DJ_Karinsky » 17 mei 2018, 20:39

En de versnellingsbakrubber zal ook wel gaar zijn na 30jaar ;-) Ik had die vervangen bij mij en de pook was veel minder aan het dansen nadien ;-)

Heb je de sierlijst (rubber) van aan uw voorruit nog ergens kunnen krijgen ? De mijne begint ook te krimpen ... Ik dacht dat die rubber bij volvo niet meer te krijgen was ... ?
Leuke foto's :D goed om te zien dat je terug kan rondkarren :D :D :D :D Heb net dezelfde :p zijn heel goede auto's (en motoren) . :mrgreen:
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Andreas
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 feb 2017, 18:46

Re: Volvo 244 B230K 1987

Bericht door Andreas » 17 mei 2018, 21:48

Bedankt voor de reacties.

De motor en ophangingsrubbers zal ik zeker eens moeten vervangen. Dat zou misschien het uit versnelling springen kunnen oplossen, maar het probleem van het niet centreren van de versnellingspook in neutraal zal te wijten zijn aan een veer die ontbreekt aan het schakelsysteem binnenin de versnellingsbak. Ik had daarvoor al eens contact opgenomen met een volvo specialist en die ging nakijken of die veer nog beschikbaar is maar tot nu toe heb ik daarvan nog een antwoord gekregen.

Van sierlijst heb ik enkel de rubber vervangen. Deze schuift in een gleuf in de sierlijst (zie handleiding http://www.skandix.de/de/dokumente/einb ... e/3000012/). De carrossier had de rubber nieuw besteld bij volvo. Echter bleek deze niet 100% hetzelfde te zijn als de originele. De nieuwe staat hol terwijl de oude bol stond. We hebben sierlijst dan toch maar met die rubber gemonteerd. Het past wel, maar iemand met kennis van zaken zal wel zien dat het niet helemaal de juiste is. Op die website van skandix kan je nog verschillende rubbers nieuw kopen.
Volvo 240 2.3K 1987

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Volvo 244 B230K 1987

Bericht door DJ_Karinsky » 17 mei 2018, 22:29

Ik wist niet dat die sierlijst uit 2 delen bestond :shock: ... de rubber is bij mij helemaal hard geworden dan denk ik. Is aan de buitenkant van de sierlijst dat ik er 1 nodig heb, zal eens partnr moeten opzoeken en dan kijken op skandix :D Bedankt voor de tip !!
edit : wellicht had je de onderste nodig dan ? (maar heb je de bovenste) , volgens skandix is die onderste wel vanaf 1991+ (klopt iets niet ergens ... ?)
http://www.skandix.de/en/installationpi ... 3/2000558/

Als er een veer ontbreekt ... dan moet die toch nu in uw boite zelf zitten (los) ? Lijkt mij niet zo goed dat daar binnenin een veertje rondzwemt ... ? Wellicht "gewoon" het deksel eraf halen, veer zoeken en terug monteren, tenzij die al uit elkaar ligt nu de veer. Er zit daar indd een veer onder het deksel in zodat de pook in de versnelling blijft zitten. Heb onderdeelnummer gezocht maar is niet in de volvo onderdelen boek/programma terug te vinden. :( Mss in de groene boek over de M47 wel :-)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Plaats reactie