alternator volvo 240
Moderator: Youk
alternator volvo 240
Hallo, sinds kort brand het verklikkerlichtje van de alternator.
Ik neem aan dat deze zal moeten vervangen worden.
Kent iemand een adres in het Gentse waar ik mijn alternator kan binnenbrengen voor herstel?
dank,
johan
Ik neem aan dat deze zal moeten vervangen worden.
Kent iemand een adres in het Gentse waar ik mijn alternator kan binnenbrengen voor herstel?
dank,
johan
Re: alternator volvo 240
Hallo,
Vooraleer de alternator volledig te vernieuwen zou ik eerst de spanningsregelaar vervangen.
By the way, hebt U de spanning gemeten, met de motor op ralenti?
Want als het controlelicht flikkert zijn de gedeelten stator/rotor nog goed.
En de koolborsten maken deel uit van de regelaar. Koolborstels versleten, waarschijnlijk.
Nu, als U het advies vraagt aan een garagist, je weet wel, hé? Hij zal een nieuwe alternator voorstellen.
Vooraleer de alternator volledig te vernieuwen zou ik eerst de spanningsregelaar vervangen.
By the way, hebt U de spanning gemeten, met de motor op ralenti?
Want als het controlelicht flikkert zijn de gedeelten stator/rotor nog goed.
En de koolborsten maken deel uit van de regelaar. Koolborstels versleten, waarschijnlijk.
Nu, als U het advies vraagt aan een garagist, je weet wel, hé? Hij zal een nieuwe alternator voorstellen.
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.
Verkocht.
Re: alternator volvo 240
Dank voor de snelle respons, neen ik heb nog niets uitgemeten, zal beginnen met een multimeter te kopen . Het is wel zo dat het lampje constant brandt, dus niet flikkert. Ik vermoed dat de alternator moet verwijderd worden om de kooltjes te vervangen, dus dacht ik dat ik dan evengoed alles kan vervangen, maar je hebt gelijk, het heeft geen zin om zomaar alles ineens te vernieuwen.
Re: alternator volvo 240
Hallo,
U mag zeker een multimeter kopen, maar als het controlelampje brandt ben ik zeker dat de batterij niet laadt.
Een spanningsregelaar zit er zo uit op een 240.
2 vijzen, en hij komt los.
Gezien dat element het zwakste is van de alternator is het gemakkelijk bereikbaar.
Is het probleem in één keer opgekomen?
De symptomen van versleten koolborstels zijn: flikkeren, of zwak branden in het begin.
U mag zeker een multimeter kopen, maar als het controlelampje brandt ben ik zeker dat de batterij niet laadt.
Een spanningsregelaar zit er zo uit op een 240.
2 vijzen, en hij komt los.
Gezien dat element het zwakste is van de alternator is het gemakkelijk bereikbaar.
Is het probleem in één keer opgekomen?
De symptomen van versleten koolborstels zijn: flikkeren, of zwak branden in het begin.
Laatst gewijzigd door lucas op 21 feb 2018, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.
Verkocht.
Re: alternator volvo 240
hallo,
de wagen staat soms enkele weken stil alvorens er wordt met gereden,
het is na zo een 'stilstand' dat bij het opstarten het lampje bleef branden.
Is de spanningsregelaar te vervangen zonder de alternator uit te bouwen?
met dank en vriendelijke groet,
Johan
de wagen staat soms enkele weken stil alvorens er wordt met gereden,
het is na zo een 'stilstand' dat bij het opstarten het lampje bleef branden.
Is de spanningsregelaar te vervangen zonder de alternator uit te bouwen?
met dank en vriendelijke groet,
Johan
Re: alternator volvo 240
Ja, lees even mijn post?xk340 schreef:hallo,
Is de spanningsregelaar te vervangen zonder de alternator uit te bouwen?
Johan
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.
Verkocht.
Re: alternator volvo 240
ja sorry, maar omdat die van jou daar op een krant lag...
bedankt,
ga dat eerstdaags eens bekijken.
bedankt,
ga dat eerstdaags eens bekijken.
Re: alternator volvo 240
Foto via google...xk340 schreef:ja sorry, maar omdat die van jou daar op een krant lag...
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.
Verkocht.
Re: alternator volvo 240
Spanningsregelaar verwijderd, was inderdaad heel eenvoudig.
Is het normaal dat één van de diodes méér is ingesleten dan de andere, in dit geval is de buitenste +/-2mm korter dan ?
Mijn alternator vermeld 14V 31 80A. Ik neem aan dat bij vervanging deze twee gegevens V & A moeten gerespecteerd worden...?
Is het normaal dat één van de diodes méér is ingesleten dan de andere, in dit geval is de buitenste +/-2mm korter dan ?
Mijn alternator vermeld 14V 31 80A. Ik neem aan dat bij vervanging deze twee gegevens V & A moeten gerespecteerd worden...?
Re: alternator volvo 240
Heb me slecht uitgedrukt..., hebben deze beide gegevenss (V & A) belang bij aankoop van de nieuwe spanningsregelaar?
Re: alternator volvo 240
Hallo,
Ik ben niet mee...
Dat is niet normaal, en wijst naar de oorzaak van het probleem.
Ik ben niet mee...
Diode of koolborstel?één van de diodes méér is ingesleten dan de andere
Dat is niet normaal, en wijst naar de oorzaak van het probleem.
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.
Verkocht.
Re: alternator volvo 240
sorry, koolborstel.
Re: alternator volvo 240
Nieuwe spanningsregelaar geplaatst, probleem blijft.
Zal toch maar de alternator vervangen.
Zal toch maar de alternator vervangen.
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: alternator volvo 240
Dus als ik het goed begrijp heb je het alleen maar als uw auto bvb 1 maand stil staat en daarna gestart wordt ?
Is oxidatie van de alternator van sleepringen met koolborstels. Verdwijnt na een tijd rijden / draaien dan ofzo ? Alternator eens uitblazen, zit wellicht vuil en roest vanbinnen.
Ofwel oxidatie aan uw zekeringen of ergens anders vermoed ik.
Alternator kan je binnenbrengen bij Autop in Eeklo. Kunnen ze reviseren daar ze dacht ik.
Is oxidatie van de alternator van sleepringen met koolborstels. Verdwijnt na een tijd rijden / draaien dan ofzo ? Alternator eens uitblazen, zit wellicht vuil en roest vanbinnen.
Ofwel oxidatie aan uw zekeringen of ergens anders vermoed ik.
Alternator kan je binnenbrengen bij Autop in Eeklo. Kunnen ze reviseren daar ze dacht ik.
Laatst gewijzigd door DJ_Karinsky op 09 mar 2018, 22:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: alternator volvo 240
Heb je al gecontroleerd of de V-riem niet slipt of dat die niet te veel versleten is. Als je te veel slip hebt, dan kent de alternator een te laag toerental en laadt die ook wat minder bij!
Als je op de V-riem drukt, mag die niet te veel doorbuigen (max 10mm). De V-riem mag trouwens niet te diep in de poulie liggen, maar moet er een beetje bovenuit steken.
Zeker dat er nergens "sluikverbruikers" in dienst blijven die de batterij snel(ler) ontladen?
Hoe is het gesteld met de tellerbaklampjes. Zijn er nergens lampjes die defect zijn? En dan bedoel ik speciaal parkeerremlampje, batterijlampje, "failure" lampje, "defecte lamp" lampje of voorgloeilampje (diesel)? De voornoemde lampjes zijn dat nog gloeilampjes of zijn die gemoderniseerd naar leds?
Doe even deze kleine controles vooraleer je begint met te demonteren.
Succes met het speurwerk.
Als je op de V-riem drukt, mag die niet te veel doorbuigen (max 10mm). De V-riem mag trouwens niet te diep in de poulie liggen, maar moet er een beetje bovenuit steken.
Zeker dat er nergens "sluikverbruikers" in dienst blijven die de batterij snel(ler) ontladen?
Hoe is het gesteld met de tellerbaklampjes. Zijn er nergens lampjes die defect zijn? En dan bedoel ik speciaal parkeerremlampje, batterijlampje, "failure" lampje, "defecte lamp" lampje of voorgloeilampje (diesel)? De voornoemde lampjes zijn dat nog gloeilampjes of zijn die gemoderniseerd naar leds?
Doe even deze kleine controles vooraleer je begint met te demonteren.
Succes met het speurwerk.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.