alternator volvo 240

Hier kunnen lopende en opstartende projecten worden voorgesteld.

Moderator: Youk

xk340
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 nov 2012, 19:26

alternator volvo 240

Bericht door xk340 » 20 feb 2018, 21:44

Hallo, sinds kort brand het verklikkerlichtje van de alternator.
Ik neem aan dat deze zal moeten vervangen worden.
Kent iemand een adres in het Gentse waar ik mijn alternator kan binnenbrengen voor herstel?
dank,
johan

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: alternator volvo 240

Bericht door lucas » 20 feb 2018, 22:01

Hallo,

Vooraleer de alternator volledig te vernieuwen zou ik eerst de spanningsregelaar vervangen.
By the way, hebt U de spanning gemeten, met de motor op ralenti?

Want als het controlelicht flikkert zijn de gedeelten stator/rotor nog goed.
En de koolborsten maken deel uit van de regelaar. Koolborstels versleten, waarschijnlijk.

Nu, als U het advies vraagt aan een garagist, je weet wel, hé? Hij zal een nieuwe alternator voorstellen. :roll:
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

xk340
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 nov 2012, 19:26

Re: alternator volvo 240

Bericht door xk340 » 20 feb 2018, 22:44

Dank voor de snelle respons, neen ik heb nog niets uitgemeten, zal beginnen met een multimeter te kopen . Het is wel zo dat het lampje constant brandt, dus niet flikkert. Ik vermoed dat de alternator moet verwijderd worden om de kooltjes te vervangen, dus dacht ik dat ik dan evengoed alles kan vervangen, maar je hebt gelijk, het heeft geen zin om zomaar alles ineens te vernieuwen.

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: alternator volvo 240

Bericht door lucas » 21 feb 2018, 09:23

Hallo,

U mag zeker een multimeter kopen, maar als het controlelampje brandt ben ik zeker dat de batterij niet laadt.

Een spanningsregelaar zit er zo uit op een 240.

Afbeelding

2 vijzen, en hij komt los.
Gezien dat element het zwakste is van de alternator is het gemakkelijk bereikbaar.

Is het probleem in één keer opgekomen?
De symptomen van versleten koolborstels zijn: flikkeren, of zwak branden in het begin.
Laatst gewijzigd door lucas op 21 feb 2018, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

xk340
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 nov 2012, 19:26

Re: alternator volvo 240

Bericht door xk340 » 21 feb 2018, 13:44

hallo,
de wagen staat soms enkele weken stil alvorens er wordt met gereden,
het is na zo een 'stilstand' dat bij het opstarten het lampje bleef branden.
Is de spanningsregelaar te vervangen zonder de alternator uit te bouwen?
met dank en vriendelijke groet,
Johan

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: alternator volvo 240

Bericht door lucas » 21 feb 2018, 14:10

xk340 schreef:hallo,

Is de spanningsregelaar te vervangen zonder de alternator uit te bouwen?

Johan
Ja, lees even mijn post?
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

xk340
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 nov 2012, 19:26

Re: alternator volvo 240

Bericht door xk340 » 21 feb 2018, 21:11

ja sorry, maar omdat die van jou daar op een krant lag... :wink:
bedankt,
ga dat eerstdaags eens bekijken.

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: alternator volvo 240

Bericht door lucas » 24 feb 2018, 18:29

xk340 schreef:ja sorry, maar omdat die van jou daar op een krant lag... :wink:
Foto via google... :)
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

xk340
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 nov 2012, 19:26

Re: alternator volvo 240

Bericht door xk340 » 01 mar 2018, 16:13

Spanningsregelaar verwijderd, was inderdaad heel eenvoudig.
Is het normaal dat één van de diodes méér is ingesleten dan de andere, in dit geval is de buitenste +/-2mm korter dan ?
Mijn alternator vermeld 14V 31 80A. Ik neem aan dat bij vervanging deze twee gegevens V & A moeten gerespecteerd worden...?

xk340
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 nov 2012, 19:26

Re: alternator volvo 240

Bericht door xk340 » 01 mar 2018, 17:40

Heb me slecht uitgedrukt..., hebben deze beide gegevenss (V & A) belang bij aankoop van de nieuwe spanningsregelaar?

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: alternator volvo 240

Bericht door lucas » 01 mar 2018, 19:57

Hallo,

Ik ben niet mee...
één van de diodes méér is ingesleten dan de andere
Diode of koolborstel?
Dat is niet normaal, en wijst naar de oorzaak van het probleem.
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

xk340
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 nov 2012, 19:26

Re: alternator volvo 240

Bericht door xk340 » 01 mar 2018, 21:05

sorry, koolborstel.

xk340
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 nov 2012, 19:26

Re: alternator volvo 240

Bericht door xk340 » 07 mar 2018, 19:46

Nieuwe spanningsregelaar geplaatst, probleem blijft.
Zal toch maar de alternator vervangen.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: alternator volvo 240

Bericht door DJ_Karinsky » 08 mar 2018, 09:00

Dus als ik het goed begrijp heb je het alleen maar als uw auto bvb 1 maand stil staat en daarna gestart wordt ?
Is oxidatie van de alternator van sleepringen met koolborstels. Verdwijnt na een tijd rijden / draaien dan ofzo ? Alternator eens uitblazen, zit wellicht vuil en roest vanbinnen.
Ofwel oxidatie aan uw zekeringen of ergens anders vermoed ik.
Alternator kan je binnenbrengen bij Autop in Eeklo. Kunnen ze reviseren daar ze dacht ik.
Laatst gewijzigd door DJ_Karinsky op 09 mar 2018, 22:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: alternator volvo 240

Bericht door ababbel » 08 mar 2018, 12:49

Heb je al gecontroleerd of de V-riem niet slipt of dat die niet te veel versleten is. Als je te veel slip hebt, dan kent de alternator een te laag toerental en laadt die ook wat minder bij!
Als je op de V-riem drukt, mag die niet te veel doorbuigen (max 10mm). De V-riem mag trouwens niet te diep in de poulie liggen, maar moet er een beetje bovenuit steken.
Zeker dat er nergens "sluikverbruikers" in dienst blijven die de batterij snel(ler) ontladen?
Hoe is het gesteld met de tellerbaklampjes. Zijn er nergens lampjes die defect zijn? En dan bedoel ik speciaal parkeerremlampje, batterijlampje, "failure" lampje, "defecte lamp" lampje of voorgloeilampje (diesel)? De voornoemde lampjes zijn dat nog gloeilampjes of zijn die gemoderniseerd naar leds?
Doe even deze kleine controles vooraleer je begint met te demonteren. :wink:
Succes met het speurwerk.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Plaats reactie