nieuw oldtimerstatuut sinds juli 2013(versoepeling)

Geef hier technische tips en ervaringen over Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
bobdelaplage
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 dec 2013, 21:54

nieuw oldtimerstatuut sinds juli 2013(versoepeling)

Bericht door bobdelaplage » 11 nov 2014, 17:44

Dit is dankzij Wathelet die gelukkig zelf met een oldtimer porsche rijdt( nvdr ;-) ) trakteer hem een pint!!!!

Brussel, 26 juni 2013
KABINET VAN DE STAATSSECRETARIS VOOR LEEFMILIEU, ENERGIE, MOBILITEIT EN STAATSHERVORMING
Persbericht
Melchior Wathelet voert nieuw oldtimerstatuut in vanaf 1 juli 2013
De Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet voert in samenwerking met de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen het nieuwe oldtimerstatuut in. Ingevolge de publicatie in het Belgisch Staatsblad dd 26 juni 2013 treedt dit nieuwe oldtimerstatuut in voege op 1 juli 2013 en zullen liefhebbers veel vrijer kunnen genieten van hun oldtimer.
Dit oldtimerstatuut geldt voor voertuigen die staan ingeschreven met een O-plaat, niet voor klassieke voertuigen van 25 jaar en ouder met een gewoon kenteken. Voor hen blijft alles uiteraard bij het oude.
Wat verandert er allemaal?
a) Leeftijd van de oldtimer
Vroeger werden auto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen na 25 jaar als oldtimer beschouwd, terwijl militaire- en bedrijfsvoertuigen minimaal 30 jaar oud moesten zijn. Dat onderscheid valt weg. In het nieuwe oldtimerstatuut is de minimum leeftijd voor alle categorieën van voertuigen vastgelegd op 25 jaar.
b) Gebruik oldtimer
Vroeger bleef het gebruik van een oldtimer met O-platen verplicht beperkt tot proefritten binnen een straal van 25 kilometer, tussen zonsopgang en –ondergang, in het kader van een behoorlijk toegelaten manifestatie, of om zich naar de behoorlijk toegelaten manifestatie te begeven.
Onder het nieuwe statuut mogen oldtimers dag en nacht rijden. Dit dient niet langer binnen de context van een behoorlijk toegelaten manifestatie te zijn.
Toch zijn er beperkingen. Zo mogen oldtimers nog steeds niet gebruikt worden voor commerciële en professionele doeleinden en mag er geen woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer mee worden verricht.
Melchior Wathelet : “ Ik had dit beloofd, het is er. De zomer staat voor de deur en dankzij dit nieuwe KB zullen amateurs van oldtimers volop kunnen genieten van hun voertuigen. Dag en nacht.”

Contact :
Isabel Casteleyn: 0476/94.13.37 Sophie Van de Woestyne: 0478/ 74 38 10


geoffrey.vl
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2014, 15:00

Re: nieuw oldtimerstatuut sinds juli 2013(versoepeling)

Bericht door geoffrey.vl » 12 nov 2014, 00:22

Niet te snel juigen. De keuring versoepelt er echter niet op voor ieder die wel nog moeten laten keuren. Ministriële instructies zijn hier te vinden: http://www.bfov.be/images/dossiers/NL/4 ... 4.03nl.pdf

Ik heb momenteel ook de discussie met SBAT ofdat mistlichten nu al dan niet wel verplicht zijn. Hier de info die ik via mail heb ontvangen van SBAT (staat ook op hun website vermeld):
De oldtimerkeuring is sinds 01 april 2014 gewijzigd: deze keuring is nu identiek aan een periodieke controle voor voertuigen vanaf datum 1e indienststelling 15 juni 68 (uitgezonderd de controle en werking van grootlichten, het niet uitvoeren van de ophangingstest en milieutest).

Voor Oost-Vlaanderen is enkel het keuringscentrum van Nazareth bevoegd voor het keuren van geïmporteerde oldtimers. Men kan zich daar aanbieden in de voormiddag op lijn 1 of 2 voor personenvoertuigen tot 2.5ton en op lijn 6 voor bedrijfsvoertuigen.


De regelgeving i.v.m. de nummerplaat waaronder een oldtimerkeuring kan plaatsvinden:
• hetzij de Belgische kentekenplaat waaronder het voertuig ingeschreven is of laatst ingeschreven was;
• hetzij de - al dan niet tijdelijke - buitenlandse kentekenplaat die vermeld staat op het buitenlandse kentekenbewijs van het ingevoerde voertuig;
(De instructie V3/43.12/2007-12 – “ keuring van ingevoerde voertuigen voorzien van een Duitse kortetermijn-transitkenteken “ blijft echter onverkort van toepassing.)
• hetzij een Belgische commerciële kentekenplaat (handelaars- of proefrittenplaat);
• hetzij een door een andere EU-Lidstaat uitgereikte commerciële kentekenplaat voor zover dit kenteken overeenstemt met een bijhorend administratief officieel document (kentekenbewijs, rittenblad, enz…) [interpretatieve mededeling over de procedures voor de registratie van een uit een andere lidstaat afkomstig voertuig];
• hetzij een andere kentekenplaat op voorwaarde dat de titularis van deze kentekenplaat en het bijhorende kentekenbewijs, vermeld wordt op de aanvraag tot inschrijving van het voorgereden voertuig.

De oldtimers dienen in originele toestand voorgereden te worden (uitgezonderd plaatsen van een sportophanging met een bodemvrijheid van 11cm en vervangen van originele flexibele remleidingen door remleidingen van het luchtvaarttype op alle remmen zijn toegestaan)

Indien er twijfel zou bestaan over een onderdeel van de oldtimer of dit origineel is of niet, dient dit aangetoond te worden door de klant door instructieboekje, werkplaatshandboek, technische fiche of een andere betrouwbare bron.

• enkel laad- en snelheidsindex van de banden moet voldoende zijn, vier dezelfde afmetingen indien zo origineel

• Verplicht werkend mistlicht dient aanwezig te zijn voor oldtimers vanaf 15/06/68

• Correct werkende originele remmen met een max. toegestaan remverschil van 30%.

Tevens staat er bij ‘Keuringscentra FAQ’:


Oldtimers

WELKE VOERTUIGEN KOMEN IN AANMERKING OM INGESCHREVEN TE WORDEN ONDER O-PLAAT?
Voertuigen die sedert meer dan 25 jaar in gebruik zijn genomen, komen in aanmerking voor een inschrijving als oldtimer onder een verplichte O-plaat.


WELKE PROCEDURE DIENT MEN TE VOLGEN VOOR EEN INSCHRIJVING ONDER O-PLAAT?
Bij een keuring met het oog op een inschrijving onder een O-plaat dienen volgende documenten te worden voorgelegd:
- het inschrijvingsbewijs ofwel het attest van verlies van het inschrijvingsbewijs
- voor een ingevoerd voertuig is dit het douanevignet 705 en het buitenlands inschrijvingsbewijs.
- een gelijkvormigheidsattest is niet noodzakelijk
Art 26 van het Technische reglement bepaalt bovendien dat geen voertuig op de openbare weg mag gebruikt worden indien het inzake onderhoud en werking in een staat verkeert waarbij de verkeersveiligheid in het gedrang komt.

De procedure kan gedownload worden via de site.


WAT ZIJN DE BEPERKINGEN OPGELEGD AAN VOERTUIGEN INGESCHREVEN ONDER O-PLAAT?

Deze voertuigen zijn uitgesloten van volgend gebruik :
- commercieel en professioneel gebruik;
- woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
- bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
- gebruik als werktuig of werkmiddel alsook voor interventieopdrachten.
- Voor voertuigen uitgerust met rupsbanden wordt het gebruik beperkt tot :
- oldtimermanifestaties;
- proefritten binnen een straal van 3 km vanaf de stallingsplaats van het voertuig.





Misschien nog een specifiek antwoord op uw vraag:
Het document ‘aanvraag tot inschrijving’ dient pas bij de DIV binnengegeven te worden dit gevalideerd wordt door de autokeuring en bij uw verzekeringsmakelaar bent langs geweest.
De autokeuring valideert dit document enkel als uw voertuig volledig in orde is.

Met vriendelijke groeten,
In mijn vraag ofdat mistlichten voor en achter dan echt verplicht zijn, want immers wordt volgens ministriële instructie een wagen niet afgekeurd indien mistlicht origineel niet aanwezig, kreeg ik volgend antwoord:
Beste,

Het derde stoplicht is pas van toepassing voor voertuigen ingeschreven vanaf 01/05/2003.
Een mistlicht achteraan is verplicht vanaf 16/06/68. Voorheen is dit enkel verplicht indien origineel aanwezig.

Met vriendelijke groeten,
M'n Amazon heeft allesinds geen mistlichten origineel, al zou het volgens de wetgeving van '68 hij die wel moeten gehad hebben. Mistlichten achter bestaan niet eens denk ik origineel voor een Amazon.

geoffrey.vl
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2014, 15:00

Re: nieuw oldtimerstatuut sinds juli 2013(versoepeling)

Bericht door geoffrey.vl » 12 nov 2014, 00:30

Ok... bij het herbezoeken van de SBAT website zie ik nu wel dat ze de vernoeming van "verplichte mistlichten" verwijderd hebben:
De oldtimerkeuring is sinds 01 april 2014 gewijzigd: deze keuring is nu identiek aan een periodieke controle voor voertuigen vanaf datum 1e indienststelling 15 juni 68 (uitgezonderd de controle en werking van grootlichten, het niet uitvoeren van de ophangingstest en milieutest).Lees de Ministriële Instructie.

Voor Oost-Vlaanderen is enkel het keuringscentrum van Nazareth bevoegd voor het keuren van geïmporteerde oldtimers. Men kan zich daar aanbieden in de voormiddag op lijn 1 of 2 voor personenvoertuigen tot 2.5ton en op lijn 6 voor bedrijfsvoertuigen.


De regelgeving i.v.m. de nummerplaat waaronder een oldtimerkeuring kan plaatsvinden:

hetzij de Belgische kentekenplaat waaronder het voertuig ingeschreven is of laatst ingeschreven was;
hetzij de - al dan niet tijdelijke - buitenlandse kentekenplaat die vermeld staat op het buitenlandse kentekenbewijs van het ingevoerde voertuig;
(De instructie V3/43.12/2007-12 – “ keuring van ingevoerde voertuigen voorzien van een Duitse kortetermijn-transitkenteken “ blijft echter onverkort van toepassing.)
hetzij een Belgische commerciële kentekenplaat (handelaars- of proefrittenplaat);
hetzij een door een andere EU-Lidstaat uitgereikte commerciële kentekenplaat voor zover dit kenteken overeenstemt met een bijhorend administratief officieel document (kentekenbewijs, rittenblad, enz…) [interpretatieve mededeling over de procedures voor de registratie van een uit een andere lidstaat afkomstig voertuig];
hetzij een andere kentekenplaat op voorwaarde dat de titularis van deze kentekenplaat en het bijhorende kentekenbewijs, vermeld wordt op de aanvraag tot inschrijving van het voorgereden voertuig.
De oldtimers dienen in originele toestand voorgereden te worden (uitgezonderd plaatsen van een sportophanging met een bodemvrijheid van 11cm en vervangen van originele flexibele remleidingen door remleidingen van het luchtvaarttype op alle remmen zijn toegestaan)

Indien er twijfel zou bestaan over een onderdeel van de oldtimer of dit origineel is of niet, dient dit aangetoond te worden door de klant door instructieboekje, werkplaatshandboek, technische fiche of een andere betrouwbare bron.

• Info in verband met de bandenmaat (enkel laad- en snelheidsindex moet voldoende zijn, vier dezelfde afmetingen indien zo origineel)

• Correct werkende originele remmen met een max. toegestaan remverschil van 30%.
Zeer verwarrend dit alles... :?

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: nieuw oldtimerstatuut sinds juli 2013(versoepeling)

Bericht door Rubicon » 12 nov 2014, 13:37

Ongeacht welke mening SBAT er op nahoudt; het is wettelijk verplicht om achteraan een mistlicht te voeren in volgende omstandigheden:
  • - bij mist, als de zichtbaarheid minder dan ongeveer 100 meter bedraagt
    - bij sneeuwval, als de zichtbaarheid minder dan ongeveer 100 meter bedraagt,
    - bij hevige regen (geen verder onderscheid. Let op: verplicht in België, maar verboden in Nederland)
Anders dan het vallen van duisternis, kunnen de voornoemde omstandigheden niet altijd op voorhand worden voorspeld en je dus met andere woorden steeds overvallen.

In die omstandigheden is het voeren van een mistlicht achteraan dus WETTELIJK VERPLICHT.
En dus een kwestie van gezond verstand om toch een mistlicht op de oldtimer te voeren. :wink:

Voorste mistlichten zijn niet vereist en mogen (enkel) in de voorschreven omstandigheden gebruikt worden.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: nieuw oldtimerstatuut sinds juli 2013(versoepeling)

Bericht door stef25042504 » 15 nov 2014, 14:33

In België is een achter-mistlicht verplicht sinds jaren 60 of 70.
Zie de bijgeplaatste mislichten in allerlei vormen.
In Nederland is het achteruitrijlicht verplicht.
Heel grappig in Nederland geen achter-mistlicht.
En in België geen achteruitrijlicht.
Dit op de oldtimers.
Voor bijvoorbeeld een M40 versnellingsbak kun je schakelaar laten bijzetten om een achteruitrijlicht bij te plaatsen.
Op praktisch geen PV of Amazon uit België vind je dat, op Nederlandse zie je het allemaal op zitten.
Zo zie je maar, hoe idioot elk land apart bezig is met wetten.

Plaats reactie