dringend raad ivm aankoop

Alles wat je elders niet kwijt kan

Moderators: Youk, robin168

Plaats reactie
sireentje
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2013, 11:52

dringend raad ivm aankoop

Bericht door sireentje » 26 sep 2013, 20:02

Ten eerste, heb nog nooit met een volvoe gereden, ondanks mijn gezegende leeftijd van 48 jaar.
Nu is mijn huidige Ford Mondeo zo goed als op.
Ik heb niet het budget voor een nieuwe wagen, alle centen gaan naar ons huisje.
Dus beperkt budget.
Nu zag ik te koop staan, een tweedehands 460, type 460 2.0 GL SR van 1993, met nog geen 90dznd km op de teller.
Het is een automaat, foto's zien er goed uit, en vraag prijs is 1000€.

Nu, ik vermoed dat die prijs wat te hoog gegrepen zal zijn, wat denken jullie dat een aanvaardbare prijs zou zijn?
Waar moet ik specifiek op letten als ik ga kijken?
Is het sowieso een te overwegen koop, of beter vanaf houden?
Is deze al als oldtimer in te schrijven?
Is dan alles voordeliger, rijtaks, verzekering?
Het is een 2 liter, en automatic, dus hij zal wel een aardig stukje drinken?

Graag jullie bevinding.

Bedankt.

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 426
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: dringend raad ivm aankoop

Bericht door Volvodiesel » 26 sep 2013, 22:28

Hoi

De 460 op zich is geen slechte auto. Zeker niet de latere benzine modellen. De 2 liter motor is vinnig en soepel. Het verbruik durf ik zo geen cijfer op plakken. Reken erop dat de motor 20 jaar oud is en dus niet de zuinigste zal zijn. De automaat bakken heb ik al minder goede dingen over gehoord. Die zijn naar ik weet niet zo duurzaam. Beter een manueel dan. Reken ook dat een automaat altijd wat dorstiger is dan een manueel. Verder goed opletten voor roest aan de achterste wielkasten, daar zijn deze auto's nogal gevoelig voor. Ook uitlaatdelen, banden, remmen en ophanging brengen snel kosten mee. Kijk deze dus zeker na. Ik denk dat duizend euro niet zo heel veel is voor een auto met die kilometers. Uiteraard kan je er altijd nog wat vanaf pingelen. 750 euro zou heel mooi zijn denk ik zo. ;)

Om een auto als oldtimer in te schrijven moet hij ten minste 25 jaar oud zijn. Wat bij deze dus nog niet het geval is. Je betaald dus nog volle pot op zowel verzekering als taksen. Sowieso moet je om een oldtimer goedkoop te verzekeren, een andere auto als dagelijks voertuig hebben. De taksen komen op een bedrag van rond de 38 euro vanaf 25 jaar. Ongeacht inschrijving als oldtimer of als dagelijkse wagen.

Kort gezegd. Deze auto's kunnen heel lang mee als ze goed onderhouden zijn (zoals elke auto trouwens). Van zodra je echter twijfels hebt gewoon laten staan en verder zoeken.
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

Plaats reactie