voorstelrondje

Alles wat je elders niet kwijt kan

Moderators: Youk, robin168

Plaats reactie
stijnv
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 feb 2011, 21:28

voorstelrondje

Bericht door stijnv » 14 okt 2013, 19:40

Beste forummers,

Ik ben Stijn en lees al een tijdje passief mee op dit forum. Maar ik vond dat het tijd werd om uit de anonimiteit te treden en mezelf even kort voor te stellen.
Sommige ken of herken ik wel van op andere fora zoals volvolvo.nl en het 850forum, als was ik op die laatste twee de laatste tijd ook niet meer zo actief.

Ik ben van het gezegende jaar '84 en woon in Antwerpen stad. Voor de kost vaar ik met containerschepen de wereld rond en in mijn vrije tijd probeer ik dan wat aan oude wagens te klommelen. Met een aantal vrienden hebben we een amateur vw luchtgekoeld race-clubje, maar zelf val ik meer voor Zweedse schonen.

Zo zijn er in het afgelopen decenium een aantal de revue gepasseerd, waaronder een 850 2.5 tienklepper, een '87 240 sedan, een '69 amazon en de laatste was een specialleke, een 850 awd estate. Volgens mij de enige van het land.

Inmiddels is die laatste ook van de hand gedaan en ben ik bijgevolg autoloos. Zolang ik aan boord zit, is dat natuurlijk geen erg, maar de voor komende winter zoek ik toch terug een plezante Zweed.
Ik wil terug oldtimer gaan rijden als daily, dus ga ik weer op zoek naar een amazon. Hoewel ik zelf een 69er een jaar gehad heb, heb ik daar toen nooit een meter in gereden. Die is uiteindelijk in de verkoop gegaan voor een deel van de studiekosten te financieren.
Af en toe moet de ratio het eenmaal tegen de emoties halen.

In ieder geval denk ik dat een amazon voldoende modern rijdt om als daily te gebruiken. Ik ben een rustige chauffeur, maar rijd op die 6 maanden dat ik dan thuis ben best wel wat kilometers bijeen.
Zijn er nog mensen hier op het forum die een amazon als dagelijks vervoersmiddel gebruiken?

Ik ben terug in het land de 8ste december, dus de zoektocht kan stilaan beginnen :)
Er moeten met de verstrenging van de oldtimerregeling in Nederland toch koopjes te doen zijn dezer dagen, niet?

groeten,
Stijn

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: voorstelrondje

Bericht door wurre » 15 okt 2013, 17:18

Heb verleden jaar 7300Km met een Ama uit '69 gereden. Het kan perfect :-)

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: voorstelrondje

Bericht door Rubicon » 16 okt 2013, 09:38

Aangenaam, en welkom hier!

Ik heb momenteel een 242DL uit 1979 als "daily", hoewel ik met die wagen jaarlijks maximaal 3000 km bij elkaar rij.
Maar het is de bedoeling dat er een Amazon komt om die taak over te nemen. Ik heb recent kort een Amazon gehad en hoewel die geen tijd heeft gehad zichzelf all round te bewijzen, reed die heerlijk. De b20 kon vlotjes mee met het dagelijks verkeer en reed onze slome corsa met gemak los. Rembekrachtiging erop en je hebt al de helft van wat je nodig hebt om met het huidige, normale verkeer mee te kunnen.

Overigens staat de 242DL om voornoemde reden te koop. Mocht je je dus bedenken :wink:
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

stijnv
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 feb 2011, 21:28

Re: voorstelrondje

Bericht door stijnv » 16 okt 2013, 10:02

Bedankt, Rubicon!

Ik ken jouw 242 vanuit de verschillende uitgebreid beschreven en goed gedocumenteerde blogs. :wink:
Altijd al een mooi exemplaar gevonden.
Hij staat nu toch al een tijdje te koop?

Ik heb zelf een hele poos met een '87 240 dl rond gesnord, een b200k weliswaar, maar die reed voor een wagen van die leeftijd heel modern. Hoewel er ook geen servo opzat, was het rijgevoel van schakelen, sturen, bouwkwaliteit veel moderner en degelijker dan menig nieuwere auto.

Maar tussen een amazon en een 240 zit toch nog eens 20 jaar technologische ontwikkeling, vandaar dat ik het mij afvroeg.

Zijn de exemplaren met overdrive veel verkocht of zijn die eerder zeldzaam?

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: voorstelrondje

Bericht door Rubicon » 17 okt 2013, 14:06

De 242 staat inderdaad nog steeds te koop. Ik heb er geen haast mee, want eigenlijk wil ik de wagen ook niet echt kwijt.. maar het moet wel. Om die reden heb ik ook geen zin om er een bodemprijs voor te vragen. Hoewel ik voor de Volvoliefhebbers hier altijd wel wat moeite wil doen :wink:

Als ik het me goed herinner, was een overdrive enkel op een Amazon 123 GT geleverd. De 122 S had ze ook, maar enkel als optie. Ze komen dus wel voor, maar niet talrijk. Bij veel Amazons die vandaag de dag met een overdrive worden aangeboden, is de overdrive er later opgezet.

Er is inderdaad een grote technische kloof tussen een 24O en een Amazon, maar gelukkig waren die oude Volvo's naar de toenmalige maatstaven altijd heel compleet en "veilig" uitgerust, vergeleken met hun tijdgenoten. Dat maakt dat ze doorgaans ook vandaag nog wel goed mee kunnen in het huidige verkeer, hoewel het altijd een oude auto blijft en veel veiligheidselementen wel verouderd zijn. Dat is iets waar je steeds rekening mee zal moeten houden. Amazons vanaf bouwjaar 1968 en 1969 zijn wat dat betreft wel iets completer: standaard rembekrachtiging, deelbare stuurkolom, vanaf 1969 een gescheiden remsysteem, vaker hoofdsteunen voorin, soms gordels achteraan ... Sowieso vanaf modeljaar 1965 vooraan remschijven ipv trommels, wat ook al een heel verschil maakt.

En natuurlijk zal een Amazon ook net wat meer aandacht en liefde moeten krijgen dan de modernere Volvo's, op vlak van roestpreventie, onderhoudsbeurten etc. Laat je alleszins niet afschrikken :-)

Het grootste nadeel bij een Amazon vond ik echter dat de kleine ruitenwissers niet goed opgewassen zijn tegen stevige regenval EN dat in dergelijke klamme omstandigheden de ontwaseming een ramp is. (Maar op dat vlak zijn we bij een 240 wel wat verwend, die ontwasemen nog steeds veel sneller dan veel recente wagens)
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: voorstelrondje

Bericht door DJ_Karinsky » 17 okt 2013, 22:14

Een 850 AWD :o inderdaad een zeldzaamheid. Was een laatste modeljaar dan ? Origineel Belgische wagen ? Ik dacht dat deze maar voor "beperkte" markten werden geleverd :D
Welkom op het forum !
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

stijnv
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 feb 2011, 21:28

Re: voorstelrondje

Bericht door stijnv » 18 okt 2013, 02:33

Ja een origineel Belgische wagen, hoewel de awd inderdaad nooit in België of Nederland verkrijgbaar is geweest.
Deze estate heeft eerst als testwagen voor het awd-onderstel op de site van Volvo Gent gereden en is daarna naar één van de directeurs gegaan.
Hij is werkelijk full option uitgerust, inclusief de houtinleg die enkel op de t5-r verkrijgbaar was; op dat vlak was het werkelijk een unieke auto. (in hoeverre een 850 uniek kan zijn voor volvisten natuurlijk, voor de niet liefhebber blijft dat een oude stationwagon :wink: )

Hij is ondertussen verkocht, voorschot ontvangen maar staat na 2,5 maand nog altijd bij mij. Van de koper hoor ik niet veel meer. :roll:
Ik heb hem een ultimatum gegeven voor het eind van deze maand, anders gaat hij terug de markt op.

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: voorstelrondje

Bericht door wurre » 18 okt 2013, 15:46

Daar zie ik mezelf nog wel mee rondrijden :D
aanhangertje achter met Ama erop!

stijnv
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 feb 2011, 21:28

Re: voorstelrondje

Bericht door stijnv » 18 okt 2013, 18:12

Kom maar halen op het eind van de maand voor een spotprijsje, staat serieus in de weg! :wink:
Klein beetje sleutelplezier aan voor de fans :mrgreen:

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: voorstelrondje

Bericht door wurre » 18 okt 2013, 20:48

wat is er fout aan?

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: voorstelrondje

Bericht door wurre » 18 okt 2013, 20:54

Stijn, je hebt een PB.

stijnv
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 feb 2011, 21:28

Re: voorstelrondje

Bericht door stijnv » 18 okt 2013, 22:01

Pb beantwoord :wink:

Ik wil het forum niet verder bezoedelen met zo'n moderne bak natuurlijk. :mrgreen:

arnodoomen
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 nov 2011, 17:18
Locatie: Ham 3945

Re: voorstelrondje

Bericht door arnodoomen » 27 okt 2013, 05:40

Hallo, De gedachte dat de Amazon in Nederland goedkoper is is verkeerd .Deze zijn ouder dan 40 jaar en vallen nog steeds in de ongewijzigde regel.De auto's tussen 25 en 40 jaar hebben een andere regel gekregen.Als je nog zoekt Ik heb hier nog een Nederlandse Amazon hier in Belgie staan die net gekeurd is in Nederland voor dagelijks verkeer. Groetjes Arnold.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: voorstelrondje

Bericht door Rubicon » 27 okt 2013, 16:13

Amazon's in België zijn inderdaad vaak net ietsje goedkoper. Die kult-Volvo-gekte zoals je ze in Nederland vindt, leeft hier een stuk minder. Nu enkel auto's vanaf 40 jaar of ouder volledig belastingvrij worden, valt tevens te verwachten dat de prijzen voor deze auto's stijgen ten aanzien van de niet belastingvrije.

Daar staat echter tegenover dat de keuze in Nederland een stuk groter is. Ook al is de Amazon (nog) geen zeldzame wagen, in België vind je er slechts een handvol te koop. De kans dat je in Nederland net die Amazon vindt, waarvan het bouwjaar, uitvoering, kleur.. helemaal is wat je zoekt, is dus ook groter. En in die zin de meerprijs soms wel waard. Maar let op: in Nederland is meer toegelaten op de keuring. Ingrijpende wijzigingen zoals een andere dan originele versnellingsbak, zelfs ombouw handbak - manueel, ombouw van benzine naar diesel en omgekeerd.. vormen daar geen enkel probleem en krijg je hier NIMMER door de keuring. In Nederland malen ze ook niet zo erg om bandenmaten, versterkte veren, PU-rubbers en dergelijke meer. Dat is wel weer aan te passen, maar het kost toch ook weer allemaal tijd, geld en moeite. In België geldt: niet origineel = afgekeurd. Hou daar dus rekening mee!
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Plaats reactie