NIEUWE HOBBY

wie heeft wat in zijn of haar garage staan ?

Moderator: Youk

Plaats reactie
swedishpride
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mar 2016, 16:59
Locatie: Laarne

NIEUWE HOBBY

Bericht door swedishpride » 21 aug 2022, 20:41

Hallo allemaal,

na jarenlang besmet geweest te zijn met het Citroën virus :roll: ben ik op de goeie weg om er van te genezen :)
We rijden hier voorlopig nog wel met een Xantia en C15 maar komend weekend komt er eindelijk eens een Volvo op het erf.

Ik ben al jaren autoliefhebber en ik vind veel mooi en ben voor zeer uiteenlopende merken en types van auto's wel te vinden.
Maar ik heb al jaren een boontje voor Volvo (144,240,740,940,850) en Saab (900,9000) en plots komt er dan deze Volvo 740 GLE 16 VALVE automaat op LPG mijn pad gekruist.
Afbeelding

Afbeelding

als alles goed gaat kan ik hem komend weekend ophalen en mijn eerste rit mee doen.
De wagen staat in redelijke goede technische staat want hij is gekeurd voor verkoop, roest heb ik er niet direct kunnen aan vinden.
Uiteraard heeft hij met zijn 350000km ervaring wel wat gebruikerssporen die zich vertalen in bulten en krassen in de carrosserie, een dakhemel die er al deels niet meer is, een flinke scheur in de voorruit de km-teller en snelheidsmeter die het niet meer doen en waarschijnlijk ook een defecte benzinedrukregelaar.
Het interieur ziet er verrassend goed uit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dus via deze weg veel goede tips te vinden en toffe Volvo Liefhebbers te mogen leren kennen. :wink:

Tot binnenkort groetjes uit de buurt van Gent.

jo
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 dec 2004, 12:07
Locatie: geraardsbergen

Re: NIEUWE HOBBY

Bericht door jo » 23 aug 2022, 11:18

succes ermee,...en er zitten hier wel wat mensen met technische kennis....dus dat komt goed!
altijd weer volvo

swedishpride
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mar 2016, 16:59
Locatie: Laarne

Re: NIEUWE HOBBY

Bericht door swedishpride » 23 aug 2022, 17:42

Dankjewel Jo komt zeker goed...!

Kan bijna niet wachten om de 740 op te halen...
Helaas is wachten op de DIV en Bpost.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: NIEUWE HOBBY

Bericht door DJ_Karinsky » 27 nov 2022, 11:44

Leuk een 740 16V estate, die zijn niet zo courant :D :D

Met een defecte benzinedrukregelaar kan je niet of slecht rijden... ik zou dat eerst vervangen dan indien defect ipv uw motor kapot te rijden (te rijk / te arm ... ??) . Vacuumslang eraf halen en als er benzine uit komt is die regelaar zeker defect.

Km teller defect dus kan meer kms hebben dan 350.000 ? Meestal is het het tandwiel binnenin, kan ook de electronica zijn dat defect is. Valt allemaal te herstellen meestal. bvb opsturen naar www.ETS1.nl of eerst zelf eens kijken.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

swedishpride
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mar 2016, 16:59
Locatie: Laarne

Re: NIEUWE HOBBY

Bericht door swedishpride » 27 nov 2022, 12:03

@ Karinski ondertussen is er al heel wat gebeurt met de 740 16v.

Tijdens het ophalen en naar huis rijden werd duidelijk dat er wel wat schorte aan de auto.
Zoals eerder vermeld deed de km teller noch de snelheidsmeter het en ook de brandstofmeter deed het meer niet dan wel... na een paar dagen zelfs helemaal niks meer.
De auto viel ook geregeld stil tijdens het rijden en starte dan moeilijk of helemaal niet.
De eerste 14 dagen wat met de 740 gereden om nog andere gebreken en defecten op te sporen.
Nieuwe brandstofpomp relais geplaatst, want die was de oorzaak van het stilvallen en niet meer willen starten.
Na de eerste 14 dagen reed ik met de Volvo naar zijn 1e grote oldtimermeeting in Denderhoutem.
Bij het terug naar huis rijden sloeg het noodlot toe.
De 740 viel terug stil.
Na de 1e poging om terug te starten wist ik al bijna direct dat er serieuze motorschade zou zijn.
De motor en de starter draaiende veel sneller rond dan normaal... oliedop eraf en daar werd mijn vermoeden bevestiging.
Distributieriem gebroken.
Een tijdje later dan maar aan de demontage van de cilinderkop begonnen en het verdict was 8 kleppen krom van de 16.
We zijn nu vollop bezig met terug demonteren na het vlakken van de kop uitfrezen van de klepzittingen monteren van nieuwe kleppen en het slijpen van de oude nog goede kleppen.
Het is wel een hele opdracht en zenuwslopend gegeven om aan de juiste onderdelen te raken zoals distributieset balansasset...
Maat het komt goed. Met tijd en boterhammen 😉

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: NIEUWE HOBBY

Bericht door DJ_Karinsky » 05 dec 2022, 22:38

Ahh heb ook eens zo 1 gehad een 16V met kromme kleppen, veel mee geleerd ! Rustig blijven, alleen kalmte kan u redden ;-)
Balansriem heb je niet nodig beweren velen... motor kan goed zonder die balansriem draaien, heeft maar effect vanaf het hogere toerentalbereik.
Wellicht is uw balansriem afgesprongen ofzo en in de distributieriem terecht gekomen (veel voorkomend probleem).
Het tandwiel van de oliepomp moet je ook vervangen, soms zijn die tamelijk zacht en breken gemakkelijk, de bout van de oliepomp... die durft naar het schijnt wel eens afbreken. Er bestaat een nieuwe versterkte versie van die bout normaal, bestellen bij volvo dealer of in speciaalzaak. Ik meen standaard is 8,0 ofzo maar je moet de sterkere hebben: 10,... ?
De juiste riemspanning afstellen is heel belangrijk, moet met een speciale tool gebeuren ! (of je hebt nadien weer problemen)
Distributieset kan je nog wel vinden van Gates ofzo. Riem + rollen enz.
Balansset heb ik apart gekocht als ik mij goed herinner, dus riem apart, rollen apart, spanner apart, ...

Eens kijken op estateservices.nl, of autodoc.be of skandix.de , bij autodoc ga je best wel eerst goed de partnummers moeten weten eer je besteld want dat kan wel eens verkeerd zijn anders !
De volvo dealer kan u wellicht ook nog wel helpen :D
skandix en Estate kan je op model gaan kijken en parts vinden.
Wel opletten, ik meen dat je 2 soorten distributieriemen had, nl deze met handmatige spanrol en deze met automatische spanner. (verschillen een aantal tanden - maar ben niet zeker - 't is te lang geleden)

Succes !
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

swedishpride
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mar 2016, 16:59
Locatie: Laarne

Re: NIEUWE HOBBY

Bericht door swedishpride » 15 dec 2022, 11:37

@ Karlinsky

De motor zit ondertussen terug in elkaar alles is vervangen wat moest vervangen worden….
Er moet nu enkel nog een kick down kabel gescoord worden, carterpan uitgeblust worden, een stuurchappe vervangen worden en uitkijken voor een nieuwe dakhemel.

Grijs

Plaats reactie