De driedeurs drie-reeks.
Moderator: Youk
De driedeurs drie-reeks.
Third time 's the charm. Bij deze wens ik jullie voor te stellen aan mijn derde Volvo, een 343 DL uit 1982!
Gekocht in Ternat, van de kleinzoon van de (inmiddels) overleden eerste eigenaar en afgelopen zondag 23/02/2014 opgehaald. Voor het eerst ingeschreven in november 1982, dus een exemplaar van het modeljaar 1983. Het merendeel van zijn leven heeft hij in de garage doorgebracht, wat ook de kilometerstand van nét geen 74.000 km aantoont (inmiddels 73.907)! De Volvo is er gekomen na de verkoop van mijn Volvo 242 DL uit 1979, om te vermijden dat ik in een Volvoloos zwart gat zou terechtkomen . Plots zat ik zonder auto en met het idee dat er best nog een pak sneeuw tevoorschijn kon komen, wilde ik zo snel mogelijk een - al dan niet tijdelijk - alternatief, gezien woonwerk-verkeer op een Vespa uit 1986 niet echt aan te raden is in echt winterse omstandigheden. Dus ik moest zo snel mogelijk op zoek naar iets anders. Uiteraard - het liefst van al een Volvo, een 340 of een 480. Of een Saab 99 of 900 Classic, maar het bleek dat het huidige aanbod op de tweedehandsmarkt niet zo denderend. Het werd dus een Volvo 340. Ik heb de 340 altijd al als een ondergewaardeerde auto beschouwd. Persoonlijk vind ik het niet de mooiste Volvo die gemaakt is, maar dat kan je wel van meer Volvo's zeggen, natuurlijk . Maar het is wel een karakterbak, en dat maakt alles goed. En ik heb inmiddels al reacties gehad van mensen die de 340 een mooier model vinden dan de 240.
En hij rijdt super.
Om eerlijk te zijn, vind ik dat de 343 DL comfortabeler en beter rijdt dan de 242. Hij voelt minder "log" aan, iets meer "responsive", strakker op de weg. De starre "de Dion" achteras met bladveren, en de plaatsing van de versnellingsbak achteraan vertalen zich in een duidelijk beter weggedrag dan de 242. Een zeer aangename verrassing! De 343 is werkelijk spartaans uitgerust, maar dat gold ook voor de 242. Aan de comfortabele zit en de uitstekende kachel merk je weer dat de ongeëvenaarde pluspunten van het Volvo-rijden ook weer hier in ere zijn gehouden. De 343 bezit een handgeschakelde vier-versnellingsbak, een M45, dus dezelfde als zijn tijdgenoten van de 200-reeks. De énige echte optie die ik heb kunnen ontdekken aan de 343, moet wel de afsluitbare tankdop zijn. Verder niets; geen toerenteller (waar hij zelfs de 242 naar de kroon steekt), radio, kofferbakverlichting, geen kaartenbakken, zelfs geen gordels achterin... Wat er niet op zit, kan niet stuk gaan natuurlijk.
De Volvo 343 heeft de tand des tijds best goed overleefd en is behoorlijk hard en strak te noemen. OP 14/02/2014 werd hij zelfs blanco gekeurd.
Maar er zitten wel schoonheidfoutjes, plekjes en mankementjes aan. Zo trekt de auto tijdens het rijden naar rechts en tijdens het remmen naar links. De banden zijn stilaan aan vernieuwing toe. Een paar roestplekjes: de achterklep is van binnenuit doorgeroest onder de achterruit, ook onder de voorruit zit een plekje - wellicht ook doorgeroest, de onderrand van het spatbord rechtsvooraan. En een hoop krassen en deukjes (vooral op het rechterportier). De onderste chroomlijst van de voorruit is zeer lelijk uitgeslagen, alsook het voorste deel van de chroomlijst op de regengoot boven de portieren. Poetsen zal hier geen redding meer kunnen geven, vrees ik. Dan nog kleine dingen zoals een kapot bakje in de armleuning van het linkerportier, een slecht werkende gordelvanger linksvoor (het veertje in de rode drukknop lijkt te ontbreken?) en raamhendels waarvan de draaidop losgekomen is. Ook een gaatje in het knipperlicht rechtsachteraan, maar een nieuwe lichtbehuizing ligt al klaar en gaat er vanmiddag nog in! Een afspraak voor een groot onderhoud werd ook al gemaakt en ik ben inmiddels op zoek gegaan naar een gordelset voor achterin, raamhendels, chroomlijst enzovoort. Het komt wel goed.
In de tussentijd blijf ik verder uitkijken naar een nette Amazon die volledig aan mijn eisen beantwoordt (...). Of wie weet, ooit weer een 240 station zoals mijn eerste Volvo, als ook de meest recente bouwjaren ervan ooit belastingvrij mogen worden. Maar inmiddels kan ik me weer met "stijl in een Volvo" verplaatsen, en heeft dat alles zeker geen haast.
Foto's:
Gekocht in Ternat, van de kleinzoon van de (inmiddels) overleden eerste eigenaar en afgelopen zondag 23/02/2014 opgehaald. Voor het eerst ingeschreven in november 1982, dus een exemplaar van het modeljaar 1983. Het merendeel van zijn leven heeft hij in de garage doorgebracht, wat ook de kilometerstand van nét geen 74.000 km aantoont (inmiddels 73.907)! De Volvo is er gekomen na de verkoop van mijn Volvo 242 DL uit 1979, om te vermijden dat ik in een Volvoloos zwart gat zou terechtkomen . Plots zat ik zonder auto en met het idee dat er best nog een pak sneeuw tevoorschijn kon komen, wilde ik zo snel mogelijk een - al dan niet tijdelijk - alternatief, gezien woonwerk-verkeer op een Vespa uit 1986 niet echt aan te raden is in echt winterse omstandigheden. Dus ik moest zo snel mogelijk op zoek naar iets anders. Uiteraard - het liefst van al een Volvo, een 340 of een 480. Of een Saab 99 of 900 Classic, maar het bleek dat het huidige aanbod op de tweedehandsmarkt niet zo denderend. Het werd dus een Volvo 340. Ik heb de 340 altijd al als een ondergewaardeerde auto beschouwd. Persoonlijk vind ik het niet de mooiste Volvo die gemaakt is, maar dat kan je wel van meer Volvo's zeggen, natuurlijk . Maar het is wel een karakterbak, en dat maakt alles goed. En ik heb inmiddels al reacties gehad van mensen die de 340 een mooier model vinden dan de 240.
En hij rijdt super.
Om eerlijk te zijn, vind ik dat de 343 DL comfortabeler en beter rijdt dan de 242. Hij voelt minder "log" aan, iets meer "responsive", strakker op de weg. De starre "de Dion" achteras met bladveren, en de plaatsing van de versnellingsbak achteraan vertalen zich in een duidelijk beter weggedrag dan de 242. Een zeer aangename verrassing! De 343 is werkelijk spartaans uitgerust, maar dat gold ook voor de 242. Aan de comfortabele zit en de uitstekende kachel merk je weer dat de ongeëvenaarde pluspunten van het Volvo-rijden ook weer hier in ere zijn gehouden. De 343 bezit een handgeschakelde vier-versnellingsbak, een M45, dus dezelfde als zijn tijdgenoten van de 200-reeks. De énige echte optie die ik heb kunnen ontdekken aan de 343, moet wel de afsluitbare tankdop zijn. Verder niets; geen toerenteller (waar hij zelfs de 242 naar de kroon steekt), radio, kofferbakverlichting, geen kaartenbakken, zelfs geen gordels achterin... Wat er niet op zit, kan niet stuk gaan natuurlijk.
De Volvo 343 heeft de tand des tijds best goed overleefd en is behoorlijk hard en strak te noemen. OP 14/02/2014 werd hij zelfs blanco gekeurd.
Maar er zitten wel schoonheidfoutjes, plekjes en mankementjes aan. Zo trekt de auto tijdens het rijden naar rechts en tijdens het remmen naar links. De banden zijn stilaan aan vernieuwing toe. Een paar roestplekjes: de achterklep is van binnenuit doorgeroest onder de achterruit, ook onder de voorruit zit een plekje - wellicht ook doorgeroest, de onderrand van het spatbord rechtsvooraan. En een hoop krassen en deukjes (vooral op het rechterportier). De onderste chroomlijst van de voorruit is zeer lelijk uitgeslagen, alsook het voorste deel van de chroomlijst op de regengoot boven de portieren. Poetsen zal hier geen redding meer kunnen geven, vrees ik. Dan nog kleine dingen zoals een kapot bakje in de armleuning van het linkerportier, een slecht werkende gordelvanger linksvoor (het veertje in de rode drukknop lijkt te ontbreken?) en raamhendels waarvan de draaidop losgekomen is. Ook een gaatje in het knipperlicht rechtsachteraan, maar een nieuwe lichtbehuizing ligt al klaar en gaat er vanmiddag nog in! Een afspraak voor een groot onderhoud werd ook al gemaakt en ik ben inmiddels op zoek gegaan naar een gordelset voor achterin, raamhendels, chroomlijst enzovoort. Het komt wel goed.
In de tussentijd blijf ik verder uitkijken naar een nette Amazon die volledig aan mijn eisen beantwoordt (...). Of wie weet, ooit weer een 240 station zoals mijn eerste Volvo, als ook de meest recente bouwjaren ervan ooit belastingvrij mogen worden. Maar inmiddels kan ik me weer met "stijl in een Volvo" verplaatsen, en heeft dat alles zeker geen haast.
Foto's:
Laatst gewijzigd door Rubicon op 25 feb 2014, 15:46, 3 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
- stef25042504
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
- Locatie: Bilzen
Re: De driedeurs drie-reeks.
In dezelfde kleur rij ik met een 4-deurs CVT van 1988.
Re: De driedeurs drie-reeks.
Leuke wagentjes, toch. Fijn dat ze toch nog op een paar liefhebbers kunnen rekenen! Heb je toevallig nog losse onderdelen ervan, Stef?
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
Re: De driedeurs drie-reeks.
Knap bakske Saskia. Idd veel te veel ondergewaardeerd maar dat worden later meestal de meest gekoesterden!!!!!
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km
164E 1973 151000km
- Volvodiesel
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
- Locatie: Oordegem
Re: De driedeurs drie-reeks.
Ik blijf erbij. Voor zijn leeftijd ziet die kar er fantastisch uit!!! Veel plezier ermee!!!
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010
Re: De driedeurs drie-reeks.
Die heb ik nog ingepakt ieder onderdeeltje voor naar Indonesië en Maleisia bij de afdeling CKD
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: De driedeurs drie-reeks.
Mooi wagen, en kan je gerust in't droog op je werk aankomen :p
Ineens een lijstje maken voor de VKB :p moest je daar stukken kunnen scoren
Ineens een lijstje maken voor de VKB :p moest je daar stukken kunnen scoren
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
- stef25042504
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
- Locatie: Bilzen
Re: De driedeurs drie-reeks.
Momenteel heb ik niets liggen in overschot.
Re: De driedeurs drie-reeks.
Bedankt Stef, geen probleem.
Ik maak zeker een lijstje voor op de VKB, zeker weten!
Ik heb de Volvo weer terug na een grote onderhoudsbeurt. Ik heb 'm ruim een week moeten missen omdat de garage het druk had (en ik ook had gemeld dat het niet dringend was, daar ik kan beroepen op een Vespa als daily ), maar ik ben blij dat ie sinds gisteren weer op zijn plek in de garage staat.
De kleppen werden gesteld - dat bleek wel nodig, ze stonden toch al redelijk ruim, nieuwe sapjes en filters, nieuwe ruitenwissers.. Hij kan er weer even tegenaan! Diezelfde dag zat ook een instructieboekje voor de Volvo 343 / 345 1982 in de bus vanuit Nederland, dus de dag kon al niet meer stuk. Ik betrap mezelf er toch telkens weer op dat ik met een grijns achter het stuur zit. Wat rijdt dat ding toch lekker.
De week ervoor de lelijke stickers op de achterruit verwijderd, dus hij is toch weer een heel, heel klein beetje mooier geworden.
Ik maak zeker een lijstje voor op de VKB, zeker weten!
Ik heb de Volvo weer terug na een grote onderhoudsbeurt. Ik heb 'm ruim een week moeten missen omdat de garage het druk had (en ik ook had gemeld dat het niet dringend was, daar ik kan beroepen op een Vespa als daily ), maar ik ben blij dat ie sinds gisteren weer op zijn plek in de garage staat.
De kleppen werden gesteld - dat bleek wel nodig, ze stonden toch al redelijk ruim, nieuwe sapjes en filters, nieuwe ruitenwissers.. Hij kan er weer even tegenaan! Diezelfde dag zat ook een instructieboekje voor de Volvo 343 / 345 1982 in de bus vanuit Nederland, dus de dag kon al niet meer stuk. Ik betrap mezelf er toch telkens weer op dat ik met een grijns achter het stuur zit. Wat rijdt dat ding toch lekker.
De week ervoor de lelijke stickers op de achterruit verwijderd, dus hij is toch weer een heel, heel klein beetje mooier geworden.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
Re: De driedeurs drie-reeks.
Hoi Saskia,Rubicon schreef:Bedankt Stef, geen probleem.
Ik maak zeker een lijstje voor op de VKB, zeker weten!
Ik heb de Volvo weer terug na een grote onderhoudsbeurt. Ik heb 'm ruim een week moeten missen omdat de garage het druk had (en ik ook had gemeld dat het niet dringend was, daar ik kan beroepen op een Vespa als daily ), maar ik ben blij dat ie sinds gisteren weer op zijn plek in de garage staat.
De kleppen werden gesteld - dat bleek wel nodig, ze stonden toch al redelijk ruim, nieuwe sapjes en filters, nieuwe ruitenwissers.. Hij kan er weer even tegenaan! Diezelfde dag zat ook een instructieboekje voor de Volvo 343 / 345 1982 in de bus vanuit Nederland, dus de dag kon al niet meer stuk. Ik betrap mezelf er toch telkens weer op dat ik met een grijns achter het stuur zit. Wat rijdt dat ding toch lekker.
De week ervoor de lelijke stickers op de achterruit verwijderd, dus hij is toch weer een heel, heel klein beetje mooier geworden.
Blij dat ge content zijt met uwe nieuwe tuut.
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km
164E 1973 151000km
Re: De driedeurs drie-reeks.
Prachtige auto!
Ik heb er twee zulke gehad, een 343 DL van 1979, heel roestgevoelig, en een 345 GL van 1988.
Ik heb nog de Revue technique automobile Volvo 343, 345, novembre 1981, moteur, transmission, carrosserie etc.
Interesse?
Ik ben er niets mee, en de meeste Volvo garages hebben hun documentatie weggesmeten.
Ik heb er twee zulke gehad, een 343 DL van 1979, heel roestgevoelig, en een 345 GL van 1988.
Ik heb nog de Revue technique automobile Volvo 343, 345, novembre 1981, moteur, transmission, carrosserie etc.
Interesse?
Ik ben er niets mee, en de meeste Volvo garages hebben hun documentatie weggesmeten.
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.
Verkocht.
Re: De driedeurs drie-reeks.
Dat zou interessant zijn, Lucas!
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
- Volvodiesel
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
- Locatie: Oordegem
Re: De driedeurs drie-reeks.
Ik heb in de Volvo-bibliotheek een heleboel originele 300 serie greenbooks in het Nederlands staan. Als je iets nodig hebt mag je het altijd uitlenen hoor.
Ik zal het lijstje eens doormailen van wat ik heb.
Ik zal het lijstje eens doormailen van wat ik heb.
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010
Re: De driedeurs drie-reeks.
Bedankt Kjell, dat kan wel eens zeer handig zijn!
Een Vraagbaak is inmiddels ook al besteld en hopelijk al onderweg. Een Haynes heb ik nog niet, maar die komt er zeker ook wel aan.
En dan kunnen we hopelijk weer een tijdje voort
Ik heb alvast wel weer iets om voor naar uit te kijken op de VolvoKlassiekerBeurs, ook leuk.
Een Vraagbaak is inmiddels ook al besteld en hopelijk al onderweg. Een Haynes heb ik nog niet, maar die komt er zeker ook wel aan.
En dan kunnen we hopelijk weer een tijdje voort
Ik heb alvast wel weer iets om voor naar uit te kijken op de VolvoKlassiekerBeurs, ook leuk.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
Re: De driedeurs drie-reeks.
Gisteren mocht ik deze twee uit de bus halen:
Een Vraagbaak uit Nederland en de RTA van Lucas. Bedankt!
Een Vraagbaak uit Nederland en de RTA van Lucas. Bedankt!
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..