Volvo virus

wie heeft wat in zijn of haar garage staan ?

Moderator: Youk

Plaats reactie
dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Volvo virus

Bericht door dedeclaeys » 26 nov 2014, 11:40

Hey iedereen!

HET Volvo virus is begonnen bij mijn vader, hij heeft zo goed als heel zijn leven Volvo gereden en heeft dit doorgegeven aan mij door de jaren heen.
Zijn auto's in volgorde dat hij ze heeft gehad: 144, 244, 145, 245, 745, 945.
Nu rijd deze arme man met een Toyota van het werk :lol: Hier heeft hij wel wat commentaar op gekregen vanuit het thuisfront!
Mijn eerste Volvo was een 944 van 1994, een B234f (16valve dus) met net geen 80.000km. Na een aantal maanden werd me dit iets te duur daar ik 50.000km per jaar doe en hier geen LPG op zat.
Heb hem toen voor een appel en een ei verkocht aan buitelanders... Nu zou ik een moord doen om een B234f terug in handen te krijgen.

Afbeelding

Daarna heb ik mezelf een Volvo V50 aangekocht, zalige wagen! Is niet met de charme als de oude Volvo's maar was lekker zuinig! Na een aantal maanden begaf de Turbo het op regelmatige basis (verdraaibare schoepen) Volgens tubo's Hoet een bekend probleem bij deze motoren. Snel buitengesmeten voor het een constant probleem werd, zonde van de wagen.

Afbeelding

Volgende wagen was een Volvo V70 Classic 2.5TDI met de Audi motor in, wat een machien was me dat... Was misschien geen Volvo motor maar koppel en vermogen aan de vleet.
Enorm zuinige wagen waar ik heel graag mee reed en vele KM's mee heb gedaan zonder ooit een probleem te hebben gehad.
Stond geparkeerd over mijn huis en is een oudere dame in de zij gereden...

Afbeelding

Met het geld dat ik terug trok heb ik me gelijk een 245 van 1991 gekocht bij de Raf in Kontich, ik kende raf al van de 2 140's die we nog aan het restaureren zijn en kwam zo tot bij hem.
Kon bij hem een witte 240 break kopen met 368.xxx km's, misschien wel wat km's maar volgens volvo normen net ingereden. En zo reed hij ook! Het ding starte telkens direct zonder problemen, vermogen en koppel was er zeker ook nog,... En aan het uiterlijk zou je ook niet zeggen dat het zoveel km's had gedaan hoor. De wagen heeft me naar de mooiste plekken in Zweden gebracht en heb er mijn genot zeker aan gehad! Maar het verbuik werd weer een probleem daar ik geen firma wagen meer had en terug 50.000km per jaar zelf moest betalen, geld voor een LPG instalatie had ik niet dus wagen verkocht, is nu van iemand hier op het forum als ik mij niet vergis.
Hier heb ik nog lang spijt van gehad en mijn vader heeft zelfs een paar dagen niet tegen mij gesproken omdat ik deze had weggedaan, denk dat hij er nog meer van hield dan ik deed!
De misschien op het forum bekende 'Le Break'

Afbeelding

Hierna heb ik een Volvo 940 break gehad met de TIC motor van Volkswagen, mijn vader zijn laatste wagen had dezelfde motor dus wist hoe ik er aan moest werken.
Gekocht van een oud vrouwtje aan de kanten van Leuven, net geen 200.000km.
Met deze wagen ben ik naar Denemarken gereden, Kopenhagen. Net zoals ik gewoon was van bij mijn vader een zalige wagen die lekker schommeld over de baan.
Week voor mijn vertrek naar Denemarken was de verwarmingkachel van binnen lek gegaan.
Met spoed een andere gezocht en alles vervangen en terug gestoken in net geen 5u tijd donderdag na mijn werk de dag voor ik vertrok...
Zoiets doe ik nooit niet meer, wat een rot job en wat een vuil dat dit achterlaat. Mijn interieur heeft nog maanden naar de anti-gel GESTONKEN.
Alle rubbers vooraan waren uitgesleten, maar écht alle rubbers en distributieriem begon er aan te komen samen met 10 andere mankementen.
Deze is naar Nederland verhuisd om als donorwagen te dienen bij een liefhebber.

Afbeelding

Afbeelding

Dan heb ik even kort de overstap gemaakt naar een V40 break Phase 2 van 2002, leuke wagen maar niet helemaal Volvo naar mijn mening.
Was meer een tijdelijke oplossing tot ik echt mijn 'goesting' vond. En die heb ik gevonden in mijn 740!
V40 staat nog steeds op mijn oprit moesten er geïnteresseerde zijn haha.

Afbeelding

En nu heb ik een prachtige 740 van 1984! B230E motor met nog geen 200.000 op de teller, gemaakt in Gent en werd gebruikt in Zwitserland al die jaren.
Is 2 jaar terug naar Nederland gegaan, is een LPG installatie ingestoken maar daarna naar Belgie gekomen vanwegen de aankomende wetsverandering in Nederland.
Heb al een hele hoop mogen vervangen zoals de distributieriem, waterpomp, remmen en klauwen,...
Komende zijn het interieur, radiator, dakrubber, rubbers vooraan,...
Nog wel een klein waslijstje maar de wagen is prachtig, een kleur die ikzelf nog niet veel heb gezien en standaard een beige interieur.
Verbruikt enorm veel met de automaat (snelweg 13l) maar met de LPG voel ik dit niet en kan ik lekker blijven doorrijden!
Naargelang de vorderingen gebeuren zal ik regelmatig wel eens iets posten op het forum en binnenkort rij ik hoogstwaarschijnlijk een ritje mee.

Afbeelding

Afbeelding

Ben zelf 22 jaar, doe alles zelf aan mijn auto's. Heb nog 2 140'ers die te restaureren staan maar ik de tijd niet vind (zeker niet nu ik volop met de 740 bezig ben).
Nu hebben jullie ongeveer een gedacht wie er sinds kort nieuw op het forum zit! :wink:
Hopelijk tot op een meeting/rondrit en verder vind je me wel terug onder mijn 740 te Mortsel.
Laatst gewijzigd door dedeclaeys op 26 nov 2014, 11:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Volvo virus

Bericht door DJ_Karinsky » 26 nov 2014, 20:10

Wat een leuk verhaal ! Het volvovirus heeft ook goed toegeslagen dat is duidelijk :D
Als het een troost mag zijn, ik heb uw 940 16V nog weten te koop staan, en ik twijfelde of ik hem zou kopen :P Maar dan toch niet gedaan...
Die Le Break is hier al eens gepasseerd inderdaad, maar is al een tijdje geleden ondertussen.
Have funn en tot op een meeting ergens ;-)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Volvo virus

Bericht door Rubicon » 26 nov 2014, 21:52

Dat is een hele mond vol, wat een wagenpark! Leuk verhaal, welkom hier!
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: Volvo virus

Bericht door dedeclaeys » 27 nov 2014, 09:55

Karinsky: Enorm! Een andere maat ook al besmet (wijnrode V70) Nog aan het denken een 2de 740 te kopen gwewoon voor het plezier van het sleutelen of een 340...
Als je hem had gekocht had ik hem nu proberen terug te kopen. Was van een ouder ventje en echt helemaal als nieuw.
Straks nog wat sleutelen aan de LPG en dan loopt hij hopelijk terug als een trein.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Volvo virus

Bericht door DJ_Karinsky » 27 nov 2014, 21:39

80.000 km is niets hé voor een dijk van een motor :D Nog een 740 ... waarom niet ;-) Is een en al fun die bakken ... :mrgreen:
Vroeg of laat kom je er nog wel eens tegen een 16V ;-)
Anderen heb ik nog niet direct besmet denk ik :D
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: Volvo virus

Bericht door dedeclaeys » 28 nov 2014, 10:15

Nee zeker niet! Zat gisteren nog bij een aantal garagisten uit de kanten van Aalst, allemaal deden ze verschillende merken en allemaal waren ze vol lof over de volvo's en hun motoren van toen.
Ja maar liefst een half stuk schroot ofzo, heb er misschien 1 gevonden aan de kanten van Leuven voor 450 euro dus kijken altijd waard. Absoluut!
Ik denk meer in Nederland te moeten gaan zoeken, al hoor ik dat ik ze in Duitsland ook wel makkelijk zou kunnen vinden, hebben jullie daar ervaring mee?
Hahaha, de andere maten zijn honda en audi fan dus daar ligt het moeilijker

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Volvo virus

Bericht door DJ_Karinsky » 29 nov 2014, 10:24

Voor 1000 vind je al wat meer exemplaren, en zelfs diesels met nog niet extreem veel km. Staan er een paar te koop momenteel. Ttz wat je zoekt, een benzine of een diesel, sedan, estate, turbo, 16V, ... :P ?
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: Volvo virus

Bericht door dedeclaeys » 01 dec 2014, 13:33

Liefst zou ik voor de benzine versie gaan, zou maar las fun project moeten dienen en moest den daily in pan staan dat ik gelijk een reserve stuk heb liggen/rijden.
Ik dacht zelf aan een turbo of 16v, als ik écht mag kiezen een break maar dan ga ik betalen vrees ik... We zien wel! is niet dringend dus moest er iets mooi passeren zal ik wel eens gaan kijken haha.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Volvo virus

Bericht door DJ_Karinsky » 01 dec 2014, 21:11

Als je stukken zoekt voor interieur - deuren - ruiten, is elke 740 goed, maar als je motorruimte stukken wil op reserve ga je voor hetzelfde moeten gaan. Nl een 740 GLE met B230E ...
Misschien is deze iets ? met wat geluk ook een B230E en niet veel : http://www.kapaza.be/nl/volvo/volvo-740-90059348.htm
Als je 700's wil lassen, ik heb nog wel wat projecten staan ze, daar kan je u volledig in uitleven :D :D :o

16V in break is moeilijk te vinden denk ik, turbo nog wel te vinden maar misschien meer in NL. Turbo heeft wellicht ook andere achteras enzo. Staat er hier 1 op het forum ook , wel carburator ;-)
viewtopic.php?f=8&t=2380
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

volvo.144
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 okt 2010, 22:57

Re: Volvo virus

Bericht door volvo.144 » 02 dec 2014, 01:54

Misschien is deze iets ? met wat geluk ook een B230E en niet veel

Die witte Volvo 740 die op kapaza staat heb ik gezien, het is een B 230E motor die er zit. Bouwjaar is, 3/9/1987 . Het is een auto met werk aan om hem door de keuring te krijgen.
Laswerk aan het chassis en vloerplaat onder de voeten van de bestuurder, laswerk aan de reservewielbak, laswerk bovenaan op het dak juist voor het schuifdak(gat in dak geroest). Schuifdak is ook bijna doorgeroest. Dak bekleding is volledig stuk, kilometerteller werkt niet ,benzineklep ontbreekt, silentblokken voorophanging zijn aan vervanging toe, motor verbruikt of verliest water, oliepeilstok staat volledig droog bij controle van oliepeil ,benzinepomp maakt enorm veel lawaai. De keuring is verlopen op 19/11/2014.De KM stand is 310.000 .
Ik heb 57 foto's genomen van de auto, zowel van onderaan ,bovenaan, en binnen.

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: Volvo virus

Bericht door dedeclaeys » 02 dec 2014, 09:41

Ik heb een interieur gevonden in Nederland, ik ga er dit weekend om normaal.
Volledig lederen interieur, beige... Heb nu zelf ook beige interieur maar stof en de deur panelen zien op sommige plekken helemaal zwart door de zon.
Zou maar een slordige 250 euro zijn voor stoelen, bank, deurpanelen, vloermatten,... mijn stoelen de verkoop in en dan heb ik een stuk terug van mijn kost.
Hmmm, als ik het verhaal hoor moet ik het ook al niet doen voor de motor haha :D
Ik heb een paar keer in Nederland een break geweten met 16v, zoals je zegt heeeel moeilijk!
Turbo is makkelijker te vinden maar ben meestal beetje van het gedacht dat motoren met een turbo kostelijker kunnen uitvallen...
We zien wel! morge komen ze de V40 halen dus is er weer een plekje vrij voor een project haha :D
Alvast bedankt voor de info!

GaelVH
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 feb 2014, 23:48
Locatie: Rijmenam

Re: Volvo virus

Bericht door GaelVH » 02 dec 2014, 18:20

dedeclaeys schreef:Ik dacht zelf aan een turbo of 16v, als ik écht mag kiezen een break maar dan ga ik betalen vrees ik... We zien wel! is niet dringend dus moest er iets mooi passeren zal ik wel eens gaan kijken haha.
Zoiets?

http://nl.ww3.autoscout24.be/classified ... asrc=st|as
1967 Volvo Amazon P1300 B18A
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio

Plaats reactie