Donkerblauwe Amazon uit 1967

wie heeft wat in zijn of haar garage staan ?

Moderator: Youk

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 15 jun 2017, 11:09

Rubicon schreef:Bij het uitruimen van de garage nog een leuke ontdekking gedaan:

Een (ouderwets model van) Hella Interval schakelaar voor de ruitenwissers. Geen idee of het nog werkt, maar dat is het proberen wel waard. Helaas mist de knop, maar dat is met wat creativiteit vast wel op te lossen. :D

Afbeelding

Afbeelding
Een tijdje geleden postte ik dit bovenstaande bericht. Ik heb inmiddels, via de VKV-noorderburen, een bruikbaar schema kunnen bemachtigen. Aansluiting bleek heel simpel, want de helft van de draden wordt blijkbaar niet gebruikt bij een Amazon. Eén draad naar massa, één op de plus-voeding op de ruitenwisserschakelaar en de andere op de draad die van de schakelaar naar de ruitenwissermotor gaat:

+49 (rood): doorverbinding naar 30/31 (maakt een lus)
+49 (rood): naar 12V (klem P)
31 (bruin): naar massa
31b1: wordt niet gebruikt
31b2: wordt niet gebruikt
53 (geel): naar klem F op de ruitenwisserschakelaar

Ik heb een korte test-opstelling gemaakt en het ding blijkt nog te werken ook! Ik moet eerst nog plaats maken op het dash en e.e.a. herschikken voor ie erin kan, maar dat staat dus wel op de to-do lijst. En een knop vinden. Een experimentje met een aangepaste originele zwarte dashboardknop leek wel te werken.
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 21:08, 2 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door DJ_Karinsky » 16 jun 2017, 23:04

allez, terug een knutselprojectje, laat u gaan :D :D
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 21 jun 2017, 09:34

Ik heb helaas wel wat meer te 'knutselen' nu. Ik heb zondag deelgenomen aan de Juni-Retrorit van de Gentsche Retro Wielen, Gent-Geraardsbergen-Gent. Ik diende te concluderen dat vermoedelijk de remklauw linksvooraan wat blijft hangen. De auto trok scheef naar rechts tijdens het remmen, en tijdens het remmen hoorde ik een rinkelend geluid als de auto op dat ogenblik op oneffen wegdek reed. Dat hoorde ik enkel bij het remmen, en enkel als de wagen in beweging was over bv kasseien of een verkeersdrempel. Op het einde van de rit remde de auto weer normaal, maar het geluid bleef.

Maar erger: op het einde van de dag bleek dat het koelvloeistof reservoir helemaal leeg was! Nu, de koelvloeistof is nog maar recent vervangen, dus in eerste instantie dacht ik dat er toch nog lucht was achtergebleven, waardoor het peil weer was gezakt. Maar zoveel? Ik heb er een 6 à 7 liter verse koelvloeistof ingedaan en zorgvuldig ontlucht (expansievat hoog gehouden, knijpen in de darm, motor warm rijden etc. Hierbij zakte het peil en vulde ik steeds bij. Bij de eerstvolgende rit was het peil weer flink gezakt tot de bodem van het reservoir (resterende lucht ontsnapt) en heb ik het weer gevuld. Het leek me dat alles nu wel in orde was. Ik zag geen geborrel meer in het expansievat. Ik heb de oude koelvloeistof afgelaten via zowel het kraantje op het blok, als via de onderste slang van de radiator. Ik ging er vanuit dat er toch nog altijd koelvloeistof in het systeem achterblijft, of valt dat eigenlijk mee?

Ik hoop er nog even op dat het te wijten is aan lucht in het systeem, maar naar mijn idee had ik er dus al voldoende koelvloeistof ingedaan. Bij mijn vorige Amazon ging ik op dezelfde manier te werk en bleef het peil sneller stabiel. Ik hoop dat er dus niet meer aan de hand is. Ik zie geen sporen van uitwendige lekkage en heb ook niet onmiddellijk andere symptomen die op een lekke koppakking kunnen wijzen (sludge, witte rook,...). De wijzer van de temperatuurmeter bleef tijdens de hele rit heel mooi stabiel, precies in het midden. Zelfs in dit warme weer. De Volvo start vlot, al durft hij in het begin wel even rommelig te lopen, alsof hij maar op drie cilinders loopt.

Ik ga sowieso een afspraak maken bij Jan Troch om de remmen flink na te kijken en gelijk ook de motor goed af te stellen. Er zit teveel speling op het gaspedaal, wat ik er niet uit krijg door de stangetjes beter af te stellen. Tegen dan hoop ik een beter idee te hebben over wat gebeurt met de koelvloeistof.

Wordt vervolgd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door DJ_Karinsky » 21 jun 2017, 10:04

Het kan zijn dat er nog lucht in je systeem zat, je verwarming ook volledig opengedraaid bij aflaten en vullen / ontluchten ? (niet dat je die nodig had zondag allicht :p)
Toch geen lek in je interieurkachel of darmen binnenin, dat daar de vloeistof verdwijnt onder je matten en opgeslorpt wordt door die ?
Je kraantje blijft toch niet open staan (kraantje mbt aflaten KVL op het motorblok) . Onlangs had ik het ook, een kleine druppel per minuut, bleek dat ik het niet goed had aangedraaid. Om goed te zijn zou ik het er eens moeten uitdraaien en kijken hoe & wat (mss zit er wat vuil achter ?) , maar dan moet alle KVL er weer af en kan ik terug gaan ontluchten :p :lol: momenteel geen zin in :P
Een uitwendig lek ergens aan darmen of aansluitingen ? Als je motor warm is ga je het lek niet zien indien klein, water verdampt ineens dan. Geen plekken onder je auto bij langere stilstand ? (bvb een nacht ofzo)
Lek rond de waterpomp (dichtingen, rubbers, as van de waterpomp zelf) , moet je normaal kunnen zien, iets met "witte" spatten of druppels in je motorruimte of op andere onderdelen witte spatten.
Als dat allemaal ok is, zal het intern liggen wss.... (koppakking) - kan ook getest worden vooraleer je de motor gaat opengooien - , maar voordien heb je geen problemen gehad hiermee, dus zal wel te maken hebben met het verversen van de KVL op 1e zicht volgens mij :-)

Remklauw kan gereviseerd worden, best alle 2 eens doen dan vooraan... :D of je koopt u nieuwe en brengt de oude terug binnen . Is al met schijven hé vooraan bij u ?
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 21 jun 2017, 11:04

Klopt Andy, heb ontlucht met de kachel vol open.

Ik zie geen druppels onder de auto, behalve dan de gebruikelijke van het zweten aan de diff etc. Inderdaad, als het een druppel per minuut is, die gelijk wordt weggeblazen door de rijwind, wordt het wel lastig zoeken. Had de tapijten nog maar net deels weggeslagen om de middenconsole te plaatsen, maar niets opgemerkt. Ik ga alles nog eens goed nalopen alleszins, binnen en buiten.

De remmen moeten alleszins worden aangepakt, dat probleem moet van de baan. De remklauwen zijn nochtans vernieuwd geweest bij de vorige eigenaar, maar de Volvo heeft ook niet zo erg veel gelopen sinds dan. Er kan wel wat aanslag of corrosie gevormd zijn op de zuigers. Maar dat gerammel is wel iets raars. Ik heb veel goede dingen gehoord over Jan Troch, dus als ik de koeling weer een beetje kan vertrouwen, ga ik eens langs.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 06 jul 2017, 18:35

Toen ik een paar dagen na de Juni-retrorit onder de matten aan passagierszijde voelde, bleken deze enigszins vochtig. Verdacht natuurlijk. Dat deed vermoeden dat de kachelkraan de geest had gegeven en daar dus koelvloeistof lekte.

Op 1 juli ben ik met de Volvo naar Jan Troch gereden in Serskamp, om daar op zijn minst de remmen na te kijken. Bij aankomst bleek het reservoir weer leeg en was de vloer aan passagierszijde echt kletsnat van de koelvloeistof. Bummer. :cry:

Jan heeft druk gezet op het koelsysteem en hierbij was goed te zien dat de koelvloeistof langs de kachelkraan het interieur in liep. Nieuwe kachelkraan kost 172 euro, tikt flink aan..

Maar goed; eerst de remmen nagekeken. De flexibels vooraan zagen er niet al te geweldig meer uit, dus deze sowieso vervangen. En omdat één van de aansluitnippels van de remleidingen muurvast bleek, gelijk ook maar de voorste remleidingen helemaal vervangen. Op de remklauw rechtsvoor brak helaas de ontluchtingsnippel af. Omdat de dag al bijna om was, besloten om zo goed mogelijk te ontluchten via de aansluiting van de remleiding. Dat ging redelijk en ik kon toch goed remmend weer naar huis. Weliswaar in een sauna, want als tijdelijke maatregel de kachelslangen met elkaar doorverbonden buiten de defecte kachelkraan om. Had ik toch geen lekkage meer, maar dat betekende dat de hete koelvloeistof ongehinderd langs de kachel kon. Raampjes open dus! :lol:

Twee dagen later mij opnieuw in Serskamp aangemeld. Jan kon de afgebroken ontluchtingsnippel met succes uitboren en vervangen door nieuw. Toch maar de linker remklauw ook eens gedemonteerd, waaruit bleek dat de zuigertjes toch een roestig randje hadden en maar weinig zin hadden in beweging. Revisiesetje dus! Ook de trommels achteraan er eens afgehaald en daar bleek dat inmiddels de rechter remcilinder ook geen zin meer had. Niet zo heel lang geleden de linker vervangen, en nu was het blijkbaar de beurt aan de rechter. Hopelijk houden ze het nu even vol.

Oja, dat rinkelend geluid dat ik hoorde tijdens het remmen, bleek geen kwaad te kunnen. Tussen de remschoenen zit een soort platte staaf geklemd, een afstandhouder. Die ligt redelijk los, ook al kan ie nergens heen. Jan lost dat gewoon op door er tie-wrap omheen te doen waardoor de staaf niet meer kan liggen rammelen. 'Probleem' opgelost.

Tenslotte de nieuwe kachelkraan vervangen en de gelegenheid genomen om alle lelijke blauwe slangen die door de vorige eigenaar met koperen elleboogjes aan elkaar verbonden had, te vervangen door originele, in zwarte kleur Staat toch beter onder de kap. Ik had de moed niet om de sensor van de kachelkraan op zijn juiste plek te monteren, omdat dat betekent dat de hele kachelbehuizing moet worden verwijderd en opengemaakt... Eerst maar eens zien wat het nu geeft Eventueel stop ik de sensor in één van de luchtinlaten in het interieur, heeft hij daar toch wat voeling met de temperatuur We zien wel. Hopelijk kunnen we nu lekvrij rijden!

Jan is overigens een topkerel! :wink:

Sfeerbeelden:
Afbeelding

Mooi uitzicht!
Afbeelding

En de nieuwe slangen:
Afbeelding

Beter dan de vorige warboel:
Afbeelding

Na verwijderen LPG-installatie door de vorige eigenaar, zo achtergelaten:
Afbeelding

Oude kachelkraan:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 21:10, 3 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 426
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Volvodiesel » 06 jul 2017, 20:09

Blijkbaar geven alle kachelkranen het na verloop van tijd dan toch op. Ik heb het ook al gehad in mijn 740 turbo. Wel even schrikken als je bij het stofzuigen alles kletsnat aantreft onder je rubber mat!!

Gelukkig was mijn kachelkraan maar 1/5de van de prijs van de jouwe!!
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 06 jul 2017, 20:57

Ja, inderdaad! Bij de 240 was dat ook al een berucht probleem!

En blijkbaar ook bij de Amazon. Jan Troch zei ook dat hij eigenlijk geen enkele Amazon kende die op die leeftijd geen problemen kreeg met de kachelkraan. Nouja, als dat maar voorkomt om de 50 jaar mag ik ook niet klagen :P
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door texaco » 06 jul 2017, 22:28

Haha ik zit ook nog te wachten op een verse kachelkraan van een Hollands maatje, en mn schoonvader zijn Amazon had het ook zitten :P
Schijnt dat een kraan van de 200 reeks veel beter is, in plastic uitgevoerd.
Oh en dat koperen voelertje, schijnt niet echt zo van belang te zijn.

Die kameraad die ik heb in Nederland zn vader rijd ook een 164, die heeft dat ding gewoon afgeknipt, in de winter is het ook warm in zn wagen.
Zodoende heb ik de mijne ook gewoon afgeknipt. Mss dat ik van de nieuwe kraan de leiding eraan soldeer, aan het deeltje dat nu los uit verwarmingshuis bengelt.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door ababbel » 06 jul 2017, 23:07

texaco schreef: Oh en dat koperen voelertje, schijnt niet echt zo van belang te zijn.
Naar ik vermoed bedoel je het capillair. Dat dingske heeft wel zin! :oops:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door DJ_Karinsky » 07 jul 2017, 10:17

Mijn 740 heeft er ook last van (druppel), kost een 100 euro dacht ik voor een nieuwe. Zal er ook eens werk moeten van maken .... maar dan moet de kVL er terug af etc :)
bij de 245 blijft die open staan, regeling is kapot of kabel af? , dus constant verwarming :mrgreen:
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 08 jul 2017, 16:08

Amai, blijkbaar is de kachelkraan toch wel de achillespees voor (bijna?) al onze Volvo's :D

Ai Texaco, het koperdraadje afknippen is echt geen goed idee. Het is inderdaad een capillair; een dun buisje gevuld met (ik dacht?) ether. Afhankelijk van de omgevingstemperatuur zet het gas uit, of krimpt het, en regelt op die manier de fijnafstelling van de kraan. Je hebt dus eigenlijk een goede kachelkraan gemold :wink:

Nuja, over de (goede) werking van het capillair verschilt men nogal van mening. Blijkbaar werd vroeger al eens onderzoek gedaan naar de goede werking van de kachelkraan van Volvo. Bij de helft werkte deze feiloos en precies, maar bij de andere helft dan weer helemaal niet...... :roll:

In het kort zou het er op neer komen dat het voelerbuisje, indien correct gemonteerd tussen de koelribben van de kachelmotor IN de kachelbehuizing (volledig demonteren dus), in staat stelt de temperatuur van de kachel (en dus interieurtemperatuur) heel precies te regelen. Bij oncorrecte montage en - vooral: defect (breuk) valt die fijnafstelling weg. De kraan zal nog werken, maar het zal ofwel héél warm zijn, ofwel koud en bijna niets tussenin. Bovendien zal de temperatuuraanpassing ook veel later/vertraagd reageren.

Hoewel ik het (nu) echt niet zie zitten om de kachel te demonteren en open te maken (buitenkant werd door de vorige eigenaar in zwarte lak gespoten), ga ik het buisje zeker niet afknippen. Er bestaat een soort tussenoplossing, waarbij je het buisje bijvoorbeeld rond een potlood kan rollen en zo ofwel tussen de ruimte van de kachelbuis en de firewall wegstopt, of - en dat lijkt mij persoonlijk het beste alternatief - het uiteinde ervan in de luchtinlaat/kachelbuis steekt. Zodat hij toch nog iet of wat regelt. Persoonlijk vind ik het eigenlijk ook wel lgischer dat hij de 'omgevingstemperatuur' registreert, in plaats van de warmte van de kachelmotor zelf.. En wie weet.. als de kachel dan toch ooit eens open moet, kan ik het alsnog aanpassen.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door texaco » 08 jul 2017, 16:47

Van mn goede kachelkraan heb ik nog niks afgesneden hoor, die moet nog toekomen.
Die heeft mn maat deze week terug gekregen, 'adres onvindbaar'. Iets met autocorrect enzo :P
Gaat deze week opnieuw op de post ginder.

Van mn oude defecte heb ik hem gewoon afgeknipt.
Tip van oprollen rond potlood hou ik in gedachte, kan die spiraal dan netjes in de blaasmond van de voetventilatie steken.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 08 jul 2017, 18:39

Gelukkig! :D

De oude heb ik ook afgeknipt, is waardeloos geworden.

Bij mij maakt de fijnregeling niet zo heel veel uit. Normaliter rijd ik met de Volvo niet in de winter, tenzij misschien uitzonderlijk. En dan zal de kachel wel goed werken. Elders in het jaar heb ik de kachel wellicht vooral nodig als ik op een regenachtige dag de ruiten wil ontwasemen.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 14 aug 2017, 18:37

Donderdag gaat de Volvo naar Barneveld om een paar (vooral optische) klussen te laten uitvoeren. De voorruit wordt verwijderd, de sponning geïnspecteerd en waar nodig ontdaan van roest (duimen dat het meevalt..!) en vervolgens - hopelijk - ditmaal lekvrij teruggeplaatst. En met sierlijst, want die ontbreekt nu. Verder ook de rubbers van de beide klapraampjes voorin vervangen en het portier links stellen. Hopelijk zijn de scharnieren niet versleten en is stellen voldoende!

Inmiddels heb ik twee goede rugleuningen en een ander zitkussen gekocht. Eén van de voorstoelen in de Volvo is van een jonger model, dus zonder de dubbele (weliswaar fake) siernaad. Niet dat het erg opvalt. De 'nieuwe' rugleuningen hebben bovendien ook hoofdsteunen en blijken in mooiere staat dan de huidige. Ook blijkt het schuimrubber en de banden nog niet zo lang geleden vervangen, een meevaller!

Afbeelding

Bij elke leuning zat plaatselijk een losgekomen naadje, maar niets wat niet kon opgelost met een (kromme) naald en draad.

Afbeelding

Afbeelding

Eén van de hoofdsteunen had een scheurtje, wat wel al eens was gelijmd. Met acrylaatpasta heb ik dit wat opgevuld, waardoor de scheur niet meer opvalt. Wel nog even schuren, maar na verven zal je er vermoedelijk nog maar weinig van zien. Want natuurlijk worden de stoelen nog geverfd in hetzelfde bordeauxrode kleur als de rest van het interieur.

Afbeelding

Tussendoor ook de claxonschakeling opgeknapt van het pré-1968 stuur dat ik twee jaar geleden op de VKB had gekocht. Dit stuur hoort nl. origineel in de Volvo en zal er dus terug in komen. Na vijftig jaar was de het rubber tussen de twee contactschijfjes van de claxon volledig verstorven en verworden tot een soort vastgekoekte smurrie. Tip: een nachtje in Dasty laten weken en het is zo weg te spoelen! Nieuw rubber erin en het contact werkt weer zoals het hoort! Ik dien nu nog wel een andere claxondraad te kopen, want de aansluiting op dit oude model stuur is anders dan deze op het latere '68 stuur.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Plaats reactie