Zo, inmiddels weer enkele maanden verder.
De Amazon werd inmiddels - op zaterdag 18/03/2017 - getaxeerd in "Wim's Garage" aan de Koopvaardijlaan te Gent. De taxatie werd georganiseerd door de Gentsche Retro Wielen (GRW) en lokte kennelijk wel heel wat kandidaten. Het was inmiddels ook al de tweede taxatieronde, door het grote succes van een eerste taxatiedag. Ik moet zeggen dat ik wel redelijk tevreden ben, al viel het mij wel op dat de taxateurs weinig kennis hebben van onze Volvo-oldtimers. Je kan uiteraard niet verwachten dat zo'n taxatie-expert het fijne weet van élke oldtimer die er rondrijdt, maar toch kan een beetje (voor)kennis een slok op de borrel schelen. Zo hebben ze dus ook weinig of geen benul van wat bijvoorbeeld net bijzonder is aan je wagen (zeldzame accessoires, verbeteringen etc) dan wel niet. Maar goed.
Toen ik na de taxatie naar huis reed merkte ik 1. dat mijn dashcam het niet meer deed en 2. dat het dimlicht ergens halverwege plots uitviel. Standlichten deden het wel. Twee toevalligheden die niets met elkaar te maken hadden. Zo kan het bijvoorbeeld al erg helpen om de draad van de dashcam niet te dicht bij het portier aan passagierszijde te leiden. Bleek dat ik die net iets te ijverig had 'weggemoffeld' en dus op een gegeven moment tussen de portierscharnieren moet terechtgekomen zijn. Draad door. Oeps.
Het dimlicht-probleem leverde iets meer hoofdbrekens op. Ik was er al snel uit dat de vermoedelijke boosdoener de grootlichtschakelaar was (voetschakelaar). Ik had al eerder eens gelezen dat een defect, of corrosie aan deze schakelaar of contacten ervan, bepaalde storingen kon geven zoals het uitvallen van de dimlichten. En inderdaad, toen ik de voetschakelaar eens een keertje aan- en uitklikte, deden de dimlichten het plots weer. Gezien ik enkele maanden daarvoor ook al eens zo'n storing gehad had (en nog niet wist waar het aan kon liggen) was het kennelijk toch tijd om er iets aan te doen. Dus de voetschakelaar gedemonteerd. Die bleek niet honderd procent fris meer. De contacten waren gecorrodeerd (er viel een hoopje stof uit ook) en van één van de (drie) schroefverbindingen bleek het schroefje in het verleden al eens afgebroken, waardoor dit niet goed meer kon worden vastgezet. Better safe than sorry, dus een nieuwe besteld via Nordicar. De geleverde schakelaar was redelijk snel in huis, maar bleek na enkele pogingen (vier kliks!) er de brui aan te geven. Bij elke volgende poging werd het gedrag van de schakelaar vager en vager, maakte steeds minder een duidelijke 'klik' en had ik om de duur helemaal geen groot- of dimlichten meer. Eén en ander doorgemeten en de boosdoener bleek wel degelijk - opnieuw - de schakelaar. Uiteindelijk via Nordicar kosteloos een nieuwe bekomen. Hopelijk gaat deze dan toch iets langer mee...
Helaas blijkt, bij geen van de bekende en minder bekende leveranciers nog de 'originele' voetschakelaar te koop. De nieuwe hebben allemaal een andere vorm of andere afwijkingen. Ze zijn compatibel, maar ik vond het wel een beetje jammer dat de 'originaliteit' er niet meer is (hoewel je door het tapijt weinig ziet van de schakelaar). Als ik ooit een goede tweedehandse tegenkom, zal ik die wel aanschaffen. Al was het maar als reserve.
Tenslotte enkele dagen geleden nog de radiator doorgespoeld en de koelvloeistof ververst. Het niveau stond nogal laag en in het expansievat zag het er maar troebel uit. Expansievat zo goed mogelijk schoongemaakt binnenin en de koelvloeistof afgelaten. Uiteindelijk bleek het best mee te vallen; de koelvloeistof zag er eigenlijk nog best helder uit. Ook bij het doorspoelen van de radiator had ik al snel weer helder water. Gevuld met leidingwater, laten warmdraaien en ontluchten. Vervolgens opnieuw afgelaten en gevuld met verse koelvloeistof. We kunnen er weer wat tegen!
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..