Volvo 144 B20 draait ruw
Moderator: Youk
Volvo 144 B20 draait ruw
Ik kom er niet meer uit.
Ik heb een volvo 144 met een b20a motor op gas.
Ik hel de ontsteking, voorontsteking statisch en de kleppen gesteld.
De punten en de condensator zijn onlangs vervangen.
Maar de motor draait heel ruw en als je een stukje rijdt, trilt heel de auto.
Met een losse toerenteller heb ik het volgende cecontontroleerd.
- rpm op hoofdkabel van bogie naar delco is constant
- rpm op alle andere kabels fluctueren tussen de correcte waarde en 4 a 5 keer te hoog.
Is dit een geval van wederom een slechte condensator? dan kan ik mischien beter kijken voor Espark of een 123?
Met 123 hel al ervaring in mijn Dyane, en vroeger in mijn DS. espark ken ik enkel van internet.
Of zit het wellicht ergens anders in?
Ik heb een volvo 144 met een b20a motor op gas.
Ik hel de ontsteking, voorontsteking statisch en de kleppen gesteld.
De punten en de condensator zijn onlangs vervangen.
Maar de motor draait heel ruw en als je een stukje rijdt, trilt heel de auto.
Met een losse toerenteller heb ik het volgende cecontontroleerd.
- rpm op hoofdkabel van bogie naar delco is constant
- rpm op alle andere kabels fluctueren tussen de correcte waarde en 4 a 5 keer te hoog.
Is dit een geval van wederom een slechte condensator? dan kan ik mischien beter kijken voor Espark of een 123?
Met 123 hel al ervaring in mijn Dyane, en vroeger in mijn DS. espark ken ik enkel van internet.
Of zit het wellicht ergens anders in?
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: Volvo 144 B20 draait ruw
Zit er nergens een lek in je vacuumslagen of aansluitingen van de LPG leidingen en daar ergens valse lucht trekt?
inlaatpakking of carburateurpakking dat valse lucht trekt ?
valse lucht kan je testen ... neem een bus remmenreiniger en spuit dat op de pakkingen en vacuumaansluitingen , als toerental stijgt bij het spuiten zit je met een vacuumlek
Bougies nog ok ? bougiekabels ? rotor ? stroomkap ? spoel ?
Carburator goed afgesteld (naald ed goed afgesteld) ?
Moet eerst goed draaien op benzine, dan het LPG deel bekijken (best)
condensator kan je uitmeten met een multimeter of die in kortsluiting ligt of niet. Echte capaciteit kan je meten met een capaciteitsmeter. Beide condensatoren eens meten en vergelijken of er verschillen zijn tussen beide
succes !
inlaatpakking of carburateurpakking dat valse lucht trekt ?
valse lucht kan je testen ... neem een bus remmenreiniger en spuit dat op de pakkingen en vacuumaansluitingen , als toerental stijgt bij het spuiten zit je met een vacuumlek
Bougies nog ok ? bougiekabels ? rotor ? stroomkap ? spoel ?
Carburator goed afgesteld (naald ed goed afgesteld) ?
Moet eerst goed draaien op benzine, dan het LPG deel bekijken (best)
condensator kan je uitmeten met een multimeter of die in kortsluiting ligt of niet. Echte capaciteit kan je meten met een capaciteitsmeter. Beide condensatoren eens meten en vergelijken of er verschillen zijn tussen beide
succes !
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: Volvo 144 B20 draait ruw
Tim, van waar ben je ergens? Mss kunnen we met raad en daad eens komen helpen als je in onze omgeving woont, natuurlijk!
Zoals DJ vermeldt moet de motor eerst op benzine goed lopen, daarna kijk je verder. Liep die voor dat je de ontsteking hebt vernieuwd goed of heb je die vernieuwd pas na vaststelling van enig foutje?
Zoals DJ vermeldt moet de motor eerst op benzine goed lopen, daarna kijk je verder. Liep die voor dat je de ontsteking hebt vernieuwd goed of heb je die vernieuwd pas na vaststelling van enig foutje?
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
Re: Volvo 144 B20 draait ruw
De auto heeft nog een kleine maand goed gelopen met de nieuwe ontsteking.
De bougies zijn gecontroleerd en goed, de stroomverdelerkap en rotor zijn nog ok. de kabels zijn nog in goede staat en 2 a 3 jaar oud.
Ik kan straks wel even kijken of de wagen ergens valse lucht neemt (ken het trukje met remmenreiniger al van mijn 2cv)
De lpg instalatie is 2 jaar oud, dus ik verwacht dat dit nog allemaal goed is.
De reden dat ik de ontsteking verdenk is dat het toerental zo fluctueert als ik het toerental op losse kabels meet.
Ik heb dit gemeten met een analoge versie van onderstaande afbeelding
Ik ben van de regio Noord-Limburg
De bougies zijn gecontroleerd en goed, de stroomverdelerkap en rotor zijn nog ok. de kabels zijn nog in goede staat en 2 a 3 jaar oud.
Ik kan straks wel even kijken of de wagen ergens valse lucht neemt (ken het trukje met remmenreiniger al van mijn 2cv)
De lpg instalatie is 2 jaar oud, dus ik verwacht dat dit nog allemaal goed is.
De reden dat ik de ontsteking verdenk is dat het toerental zo fluctueert als ik het toerental op losse kabels meet.
Ik heb dit gemeten met een analoge versie van onderstaande afbeelding
Ik ben van de regio Noord-Limburg
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: Volvo 144 B20 draait ruw
Zeker dat de bougiekabels goed zijn ? Kan zijn dat die inwendig onderbroken liggen en soms eens contact doorgeven ... Best je bougiekabels 1 voor 1 eens uitmeten met een multimeter om te kijken of ze goed zijn en / of geen onderbrekingen vertonen (uitmeten op weerstand - piep stand) . Terwijl ze aan de meter hangen ze eens bewegen mbt al dan niet contact.
Bij de bobine kan je ook de weerstandswaarden meten. (primair & secundair)
Condensator uitmeten of een andere steken zou ik ook nog eens doen evt.
Vis-platiné (contactpuntje) goed afgesteld ?
Mooie streek Limburg
Bij de bobine kan je ook de weerstandswaarden meten. (primair & secundair)
Condensator uitmeten of een andere steken zou ik ook nog eens doen evt.
Vis-platiné (contactpuntje) goed afgesteld ?
Mooie streek Limburg
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: Volvo 144 B20 draait ruw
Tim, ik zou beginnen met de compressie te meten van de motor .
Re: Volvo 144 B20 draait ruw
Ik heb een compressiemeter gehaald, en zal dit na het weekend eens controleren.
Re: Volvo 144 B20 draait ruw
Eerst even zien hoe hij het doet op benzine.TimVS schreef:De lpg instalatie is 2 jaar oud, dus ik verwacht dat dit nog allemaal goed is.
Bij het vonken moet je mooie sterke blauwe overslagen zien aan de bougies. Geel is niet goed en te zwak.TimVS schreef: De reden dat ik de ontsteking verdenk is dat het toerental zo fluctueert als ik het toerental op losse kabels meet.
Heb je ook aandacht geschonken aan het mechanische deel van de delco bij de vernieuwing van de ontsteking (vlieggewichtjes en zo)?
In welke omstandigheden heb je dit voor het eerst vastgesteld? Plots tijdens het rijden, 's morgens bij koude start of na een langere stilstand.
Distributie nog ok? Goed van een compressietest te doen. De waarden kunnen ook al veel verklaren!
Is voor mij een beetje te ver, maar inderdaad, een heel mooie streek.TimVS schreef: Ik ben van Limburg
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
Re: Volvo 144 B20 draait ruw
Gisteren een uurtje tijd gevonden.
Ik heb de compressie gemeten, deze is iets lager dan zou moeten maar hetzelfde als twee jaar geleden.
Bij inspecie van de verdeelkap zag ik dat de punten redelijk in gesleten zijn, hier is een nieuwe voor besteld.
Toen heb ik de weerstand van de rotor, messing plaatje tot uiteinde gemeten en deze was zeer hoog. Zit er bij dit type een weerstand in? of moet er gewoon nagenoeg geeen weerstand zijn?
In ieder geval heb ik hier ook een nieuwe voor besteld.
De levering wordt volgende week verwacht. Dus ik houd jullie op de hoogte.
Ik heb de compressie gemeten, deze is iets lager dan zou moeten maar hetzelfde als twee jaar geleden.
Bij inspecie van de verdeelkap zag ik dat de punten redelijk in gesleten zijn, hier is een nieuwe voor besteld.
Toen heb ik de weerstand van de rotor, messing plaatje tot uiteinde gemeten en deze was zeer hoog. Zit er bij dit type een weerstand in? of moet er gewoon nagenoeg geeen weerstand zijn?
In ieder geval heb ik hier ook een nieuwe voor besteld.
De levering wordt volgende week verwacht. Dus ik houd jullie op de hoogte.
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: Volvo 144 B20 draait ruw
Geen idee hoeveel de weerstandswaarde moet zijn van de rotor, er zijn versies bij van 1k Ohm (bvb volvo 240). Gewoon een nieuwe steken, kost 10-15 euro ofzo en terug goed voor 10.000 km of meer.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: Volvo 144 B20 draait ruw
De weerstandswaarde heb ik niet direct in het hoofd, maar het kan wel zijn zoals DJ aanhaalt. Een feit is dat je zeker een bepaalde waarde moet kunnen meten. Oneindig is zeker niet goed.TimVS schreef:Bij inspecie van de verdeelkap zag ik dat de punten redelijk in gesleten zijn, hier is een nieuwe voor besteld.
Toen heb ik de weerstand van de rotor, messing plaatje tot uiteinde gemeten en deze was zeer hoog.
Als je met die "slechte rotor" in de verdelerkap de ontstekingsvonk bekijkt aan de bougie, dan moet die zeker geel zijn. Als je al een vonk krijgt.
Ik hou mij voor om om de 20k km de kap, rotor en bougies te vernieuwen.
Benieuwd of de auto het beter doet na de levering en plaatsing van het materiaal. Vast wel! Suc6.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
Re: Volvo 144 B20 draait ruw
Weerstandwaarde va de rotor is plus minus 5 k ohm.
Re: Volvo 144 B20 draait ruw
Nieuwe rotor en verdelerkap geplaatst.
Hij loopt een pak rustiger, maar slaat af en toe een slag over. Dus nog niet helemaat wat het moet zijn.
Morgen ook even een stuk op benzine rijden.
Hij loopt een pak rustiger, maar slaat af en toe een slag over. Dus nog niet helemaat wat het moet zijn.
Morgen ook even een stuk op benzine rijden.
Re: Volvo 144 B20 draait ruw
Als het al een tijdje geleden is dat je op benzine hebt gereden dan kan die best nog wat problemen hebben door stilstandsvervuiling in het benzinecircuit.TimVS schreef:Morgen ook even een stuk op benzine rijden.
Laat de motor eens nazien met een viergastester in de garage! Nieuwe afstelling dringt zich mss op.
Controleer ook de (voor)ontsteking nog eens met de flitslamp nu je een goede rotor hebt!
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.