Met alle vertrouwen dus terug aan de meet en auto afgegeven. Na de controle de wagen mooi terug. Draait goed, uitstoot zoals altijd mooi en ruim binnen de grenzen, remmen puik ok, vering, verlichting en banden niets op aan te merken. Resultaat: rode kaart! Auto moet dringend hersteld worden binnen de 14 dagen of hij moet van de straat. Zijn eerste roodje in al die tijd.
Nu, wat is de reden waarom deze auto een gevaar voor de bestuurder als voor de weggebruikers is: een verstopte ruitensproeier. De oorzaak ligt bij het weinig gebruik. De auto is dit jaar nauwelijks de garage uit geweest. Het zeepproduct in het slangetje is opgedroogd en ja, dat is verstopt. Met een naaldje dat terug vrij gemaakt en zie daar is het water terug. Opnieuw onder weg naar de controle en ja hoor nu was het ok of toch niet? Neen, hij spuit nu tot op het kofferdeksel. Doordat het reeds de tweede aanbieding was vandaag kan je dit dan toch door de vingers zien. Gelukkig moet ik mij niet meer terug aanbieden met een goed gerichte straal. Ik begrijp het niet de ruit was nog even droog als bij de eerste aanbieding. Wat is nu het verschil?
Als de auto in onwezenlijke staat is of er zijn opmerkingen over het technische, de veiligheid en zo, dan mag je daar zeker geen oog voor dicht doen, maar voor een ruitensproeier die slecht of niet druppelt .............. Wat is de essentie van zo een autokeuring, ik weet het niet. Ik twijfel steeds meer aan die instelling en stel mij grote vragen. Mij lijkt het er op dat oudjes erg geviseerd worden. Neen, ik heb geen goede ervaring met de controles alhoewel dat ik steeds (tot vandaag) een groene stempel heb gehad.
Dus mensen, wees aandachtig als je naar de autokeuring gaat en maak dat jouw autootje in perfekte staat is, want ze kijken of er een plek op het vloertapijt is.
Het boliedeke kan terug de garage in en op naar de volgende controle. Wie weet wat er dan zal zijn! Oude banden die te zwart zijn?