Een roestbruine Volvo 242 DL

wie heeft wat in zijn of haar garage staan ?

Moderator: Youk

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: Een roestbruine Volvo 242 DL

Bericht door imker » 14 feb 2011, 20:58

Gezond bakske hé Saskia..... :D
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Een roestbruine Volvo 242 DL

Bericht door Rubicon » 03 apr 2011, 12:48

Onlangs van Carlo het bericht gehad dat de door hem gemonteerde (maar door Scantech geleverde) spanrol een fabricagefout vertonen. Meer bepaald klappen de lagers er uit, loopt het vet er uit met als gevolg warm- en vastlopen van de rol. Geschokt Hij bood aan de rol onder garantie te vervangen door een beter exemplaar. Keurig!

Betekende voor mij opnieuw een rit naar Dordrecht, maar liever dan zelf de rol te vervangen (angsthaas als ik ben :wink: ). Afgelopen zondag werd de rol vervangen. Met dank aan Carlo voor de snelle en correcte probleemoplossing :)

Helaas was in de tussentijd een ander probleem aan het licht gekomen. Meer bepaald vergaarde zich in de opvangbak onder de motor een dikke plas olie. De olie bleek onderaan, uit de voorzijde van het blok te komen, in de buurt van het vliegwiel. Tussen de twee ritten naar Dordrecht de Volvo eigenlijk niet gebruikt en geen idee vanwaar dit dus ineens kwam. Het laatste wat gebeurd was, was o.m. het vervangen van de distributieriem, met nieuwe distributiedekselpakking, krukas- en nokkenaskeerring.

Nu de distributiekap er bij Carlo een tweede maal af moest, was dit natuurlijk de gelegenheid om de bron van het lek op te sporen. Het was niet goed te zien, maar het leek uit een onderhoekje van de distributiedekselpakking en/of carterpakking te komen (als ik het goed heb begrepen). Ook zat er olie onder dat deel van de carterpakking. De distributiedekselpakking werd door Carlo opnieuw vervangen en ie heeft tevens het daar uitstekende deel van de carterpakking afgesneden en vervangen door vloeibare pakking. Zag er degelijk uit na montage en bij proefdraaien leek alles te houden.

Helaas... bij thuiskomst in Gent vergeten kijken, maar toen ik enkele dagen later de Volvo weer van stal trok.. bleek het lek niet opgelost. Bedroefd Opnieuw een fikse plas olie onderin de bak! Met de distributiekap op zijn plek, kan ik nauwelijks zien vanwaar het komt. Als ik ga voelen, is de onderste voorzijde van het blok - achter het vliegwiel - drijfnat. Ik voel ook olie bóven de carterrand zitten, aan de krukaspoelie. Maar het is duidelijk dat nog eens goed zal moeten worden gekeken waar dit lek zit. Hiervoor zal ik de distributiekap weer moeten verwijderen en wellicht ook de afdekplaat onderaan de motor. Nu nog een goede krik scoren/kopen (en vooral: een auto, waarmee ik dat ding kan halen :wink: ) voor we hiermee verder kunnen!

Samen met dit lek, kwam er tevens een vreemd bijgeluid in de motor tevoorschijn. Het klinkt als een soort metalig gereutel, alsof er een draaiend onderdeel af en toe ergens tegen komt. Het is enkel hoorbaar bij warme motor en doet zich ook voor als de V-snaren los zijn (dus ventilator en waterpomp kunnen al worden geëlimineerd), idem als de distributiekap los is (dus die sleept nergens). De bouten van het vliegwiel konden wel iets strakker, maar na aandraaien ervan, verdween het geluid niet. Andere optie: krukaslagers?

Dus, to be continued - jammer genoeg!
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: Een roestbruine Volvo 242 DL

Bericht door imker » 03 apr 2011, 12:55

Laten we hopen op een goeie afloop Saskia. Het zit je duidelijk niet mee.
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Een roestbruine Volvo 242 DL

Bericht door Rubicon » 05 apr 2011, 12:15

Zeg wel, Koen. Het is vermoeiend..

Ik heb inmiddels de kap onder de motor er af gehad, maar ben daar niet veel wijzer van geworden. Anders gezegd; ik heb de precieze bron van de olie hiermee nog niet kunnen lokaliseren. Er hangt olie zowel boven als onder de carterrand (aan de voorzijde van het blok) en rond de 'aansluiting' ervan met de distributiedekselpakking, evenals op de motor achter het vliegwiel. Kan dus nog vanalles zijn.. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk schoon te wrijven in de hoop dat een volgende keer beter te zien is vanwaar het komt.

Duidelijk is wel dat de lekkage er niet lijkt te zijn als de motor stil staat. Ik heb de motor in de garage een minuutje laten draaien, maar op die korte tijd zie je ook nog niet veel. Mogelijk moet ik in de richting van de carterventilatie denken, hoewel het zeefje bij de vorige keer controleren helemaal schoon was. Misschien zit er ergens in één van de slangen nog een blokkage??

Weet iemand of er, behoudens de zichtbare aansluiting van de carterventilatie op het inlaatspruitstuk, nog andere elementen zijn van carterventilatie, of is dat alles?

Foto:
Afbeelding
Carterventilatie is te zien boven de verdelerkap, net boven waar de bougiekabels naar links afbuigen --> een T-stukje waar twee dikkere slangen op aankomen).
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: Een roestbruine Volvo 242 DL

Bericht door imker » 05 apr 2011, 18:43

Een jaar of twee geleden had ik een lek aan het oliedrukcontact. Waarschijnlijk niet maar wie weet zit het daar wel. Sinsdien weet ik wel dat het maar een klein lek moet zijn om een massa olie te verliezen.

Koen
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Een roestbruine Volvo 242 DL

Bericht door DJ_Karinsky » 05 apr 2011, 21:58

Het lijkt mij (denk ik) eerder een lek onderaan ? dus aan de krukasdichting (pakking) ? aangezien de Carlo die dichting daar vervangen heeft als ik mij goed herinner. Voor de rest heeft hij ook nog die aan het kleppendeksel vervangen maar daar is er blijkbaar geen olie te bespeuren dus zal het lek wel niet van daar komen. Als uw motor zonder olie valt is dat niet gezond en ben je verder van huis :s (maw andere motor ... of opengooien en reviseren in de mate v/h mogelijke)
Eens je oliepeil checken
natuurlijk weeral kloterij dat jij dat moet tegenkomen net nu alles van de baan bleek te zijn ... :s (behalve de carb dan)
Het kan natuurlijk ook een slang zijn die poreus is geworden :s en het feit dat alles besmeurd lijkt te zijn vergemakkelijkt de zoektocht er ook niet op :o
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Een roestbruine Volvo 242 DL

Bericht door Rubicon » 05 apr 2011, 23:10

Urgh.. Het ironische is onderhand wel dat ik inmiddels al twee keer bij Carlo ben gegaan. Een eerste maal om de distributieriem en spanrol te vervangen, incluis de keerringen van nokkenas, hulpas en krukas, en de pakkingen van kleppendeksel en het distributiedeksel. Een tweede maal om de spanrol te vervangen door een goede, gezien de laatst gemonteerde kwaliteitsproblemen vertoonde (kan Carlo niks aan doen, werden hem geleverd door Scantech).

Maar de lekkage is wel degelijk opgetreden na de eerste 'distributiewerkjes'. De tweede keer ik er was, heeft ie ook naar het lek gekeken, maar oordeelde toen dat het niét van de krukaskeerring kwam. Hij verdacht de distributiedekselpakking en/of de pakking aan de voorzijde van het carter (waar deze 'aansluit' aan de distributiedekselpakking). Deze vervangen bracht geen soelaas.. Lijkt in het geheel niet op een 'poreus geworden slang': de olie komt uit het deel van de motor, aan de voorzijde, achter het vliegwiel. Ook niet van hogeraf dus.

Oliepeil is nog in orde. Op de oliepeilstok zit het halverwege tussen min en max.

Dan toch de krukaskeerring..? Als de distributiekap er af is, zal ik het alleszins nog eens goed bekijken..
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Een roestbruine Volvo 242 DL

Bericht door Rubicon » 03 aug 2011, 10:25

Gepost op 14 juni 2011:

Deze update hadden jullie nog te goed: het olielek is verholpen :D

Na een inspectie van de onderkant van de auto, samen met Karinsky en zijn vader, bleek de olie afkomstig uit de rand van het carter - aan de distributiezijde, meer bepaald op de plaats waar deze tegen de distributiedekselpakking aansluit. Carterpakking besteld bij Volvo en de boel laten vervangen bij de lokale garage.

Opmerkelijk was de oorzaak van het lek: de rand van het carter bleek enigszins verbogen, waardoor deze niet meer goed aansloot.. De reden daarvan was niet moeilijk te vinden; de lekkage was begonnen na vervanging van de distributiedekselpakking door Carlo. Ik herinner me dat hij behoorlijk wat moeite had het deksel los te krijgen, daar de oude pakking volledig verkleefd zat. Een schroevendraaier erbij om e.e.a. los te prikken en de boel kwam uiteindelijk los. Maar blijkbaar was er iets te enthousiast geprikt, waardoor per ongeluk de carterrand beschadigd was. Niet opgemerkt op dat ogenblik, en uiteraard niet met opzet gedaan.

De rand werd door de garage weer recht geslagen en met een nieuwe pakking was het lekkageprobleem weer de wereld uit.

Hierbij lof voor Carlo: hij erkende meteen het probleem en nam zijn verantwoordelijkheid op. Ik heb inmiddels met Carlo e.e.a. hieromtrent geregeld, met gunstig gevolg, waarvoor dank! Jammer dat het moest voorkomen, maar zo'n dingen kunnen de besten overkomen. Ik neem hem alleszins niets kwalijk en zal er nog steeds willen langskomen ;D

Omdat zo'n Volvo natuurlijk weer niet van ophouden weet.. heeft het volgende probleem zich alweer aangediend:
ik heb een duister vermoeden dat het druklager of toplager van de transmissie aan vervanging toe is > - to be continued!
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Een roestbruine Volvo 242 DL

Bericht door Rubicon » 17 feb 2012, 13:40

De Volvo is weer gekeurd, hurray!

Wel een opmerking:

gebreken nauwlettend in het oog houden:
- ophanging (speling)

Vermoed dat de rubbers een beetje versleten zijn. Maar in de gaten houden.

Hoewel de Volvo met glans door de CO-test is gekomen, is dit ook een beetje in het mineur:
slechts 0,5 % (in de garage) / 1 % (keuring)?
Veel te weinig om goed te zijn, maar ik krijg het niet hoger! Als ik de carburateur (hoogte van de zuiger) rijker afstel, zakt dat percentage blijkbaar altijd terug.
Moet dringend eens die reservecarb schoonmaken en deze eens monteren om te zien of het aan de carb ligt.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: Een roestbruine Volvo 242 DL

Bericht door lucas » 17 feb 2012, 19:15

Dag rubicon,

Voour de Co van de Stromberg,

ken je dit?

http://volvo1800pictures.com/document/S ... A_B20B.pdf

blz 2-46 etc
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Een roestbruine Volvo 242 DL

Bericht door DJ_Karinsky » 17 feb 2012, 22:30

gebreken nauwlettend in het oog houden:
- ophanging (speling)

Vermoed dat de rubbers een beetje versleten zijn. Maar in de gaten houden.
Proficiat !!
Dat is weer een vage omschrijving he ... Zijn het die stangen achteraan, is het vooraan ??? enz :s Welke rubbers ?

De mijne net terug van garage !!! en ben er content van ze, morgen eens kijken als het wat klaarder is wat ze er van gemaakt hebben ;)
voorkant in PU nu behalve 2 rubbers, verkeerd geleverd, mankeert nog een stukje ergens. Moet het eens bestuderen (sorry om je topic te vervuilen :o)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Een roestbruine Volvo 242 DL

Bericht door Rubicon » 18 feb 2012, 11:03

DJ_Karinsky schreef: Proficiat !!
Dat is weer een vage omschrijving he ... Zijn het die stangen achteraan, is het vooraan ??? enz :s Welke rubbers ?

De mijne net terug van garage !!! en ben er content van ze, morgen eens kijken als het wat klaarder is wat ze er van gemaakt hebben ;)
voorkant in PU nu behalve 2 rubbers, verkeerd geleverd, mankeert nog een stukje ergens. Moet het eens bestuderen (sorry om je topic te vervuilen :o)
Awel ja, dat dacht ik ook: vooraan of achteraan zou alvast een goede start geweest zijn. :roll:
Ik zal het eens vragen aan de garage, mij was nog niets opgevallen ervoor.

Hoe rijdt dat nu, met zo'n voorkant in PU? :)
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

ruuds70
Berichten: 81
Lid geworden op: 09 jun 2008, 21:45

Re: Een roestbruine Volvo 242 DL

Bericht door ruuds70 » 18 feb 2012, 11:44

Proficiat! Weer een jaartje af van dat nerveuze gedoe!
Ik ook weer, Principessa (de 240 Super Polar) ging erdoor zonder op of aanmerkingen en Olaf (de S70, ons werkpaard) werd afgekeurd als gevolg van het scheeftrekken van zijn voorremmen (merkte er zelf niks, nada niente van) Uiteindelijk opgelost door het schoonmaken van een zuiger en vervangen van de remblokken.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Een roestbruine Volvo 242 DL

Bericht door Rubicon » 18 feb 2012, 13:28

Het is soms heel simpel opgelost, maar toch altijd weer balen als zulke dingen dan net weer aan het licht komen op de keuring hé. Niet voor niets ben ik achteraf altijd ontzettend blij dat het weer een jaartje achter de rug is!

Gelukkig is het bij jou alweer opgelost en kan je weer een vol jaar verder genieten :D
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Een roestbruine Volvo 242 DL

Bericht door DJ_Karinsky » 18 feb 2012, 18:13

Rubicon schreef: Hoe rijdt dat nu, met zo'n voorkant in PU? :)
Goed ze ! valt goed mee, het kraken is allezinds weg als ik drempels moet nemen !! amai
De slechte zijn vervangen (stabistang zo bovenaan daar - die waren kaputt)
Voor de rest wat stugger / stijver denk ik zo op't 1e zicht ... Die rubbers absorbeerden mss wat beter de schokken ofzo

Grtzz
Laatst gewijzigd door DJ_Karinsky op 22 feb 2012, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Plaats reactie