gelijkvormigheidsattest
Moderator: Youk
gelijkvormigheidsattest
hoi!
Hoort er bij een amazon van 69 een gelijkvormigheidsattest?
i.f.v. het keuren van de wagen voor normale platen.
Kan het mogelijk zijn dat de wagen nu gekeurd wordt zonder attest?
Kan het desnoods aangevraagd worden? Waar?
Met dank voor reaktie
Hoort er bij een amazon van 69 een gelijkvormigheidsattest?
i.f.v. het keuren van de wagen voor normale platen.
Kan het mogelijk zijn dat de wagen nu gekeurd wordt zonder attest?
Kan het desnoods aangevraagd worden? Waar?
Met dank voor reaktie
- Volv_oholic
- Site Admin
- Berichten: 537
- Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 21 dec 2013, 21:54
Re: gelijkvormigheidsattest
aanvragen bij de dealer.
succes,
succes,
Re: gelijkvormigheidsattest
Ik dacht dat een GVA nationaal verplicht was vanaf juni 1968 ofzoiets. Dus voertuigen, ook Amazons, van na deze datum moesten een GVA hebben.
Tenminste, als de wagen toen origineel in België was ingeschreven. Wagens die uit het buitenland werden / worden geïmporteerd hebben dus geen (Belgisch) gelijkvormigheidsattest. Wilde je de auto in België 'normaal' (niet als oldtimer) inschrijven, moest je alsnog een GVA aanvragen bij de fabrikant, of via een Gelijkvormigheidskeuring in België. Dit gold dus enkel voor de geïmporteerde wagens (ongeacht hoe oud ze waren, dus ook voor wagens van voor 1968!). Schreef je je geïmporteerde wagen echter in als oldtimer, diende je geen GVA voor te leggen. Vanaf midden jaren '90 werd het Europees GVA ingevoerd en dient dus elke wagen er zo eentje voor te leggen.
Dus: ja, je hebt voor je Amazon uit 1969 een GVA nodig. Als de wagen origineel in België was ingeschreven, hoort er dus al eentje bij je auto te zitten. Indien niet, zijn er twee manieren om er aan te geraken:
- aanvragen bij Volvo zelf (snelste manier)
- via een GVA-keuring bij SBAT (af te raden)
Tenminste, als de wagen toen origineel in België was ingeschreven. Wagens die uit het buitenland werden / worden geïmporteerd hebben dus geen (Belgisch) gelijkvormigheidsattest. Wilde je de auto in België 'normaal' (niet als oldtimer) inschrijven, moest je alsnog een GVA aanvragen bij de fabrikant, of via een Gelijkvormigheidskeuring in België. Dit gold dus enkel voor de geïmporteerde wagens (ongeacht hoe oud ze waren, dus ook voor wagens van voor 1968!). Schreef je je geïmporteerde wagen echter in als oldtimer, diende je geen GVA voor te leggen. Vanaf midden jaren '90 werd het Europees GVA ingevoerd en dient dus elke wagen er zo eentje voor te leggen.
Dus: ja, je hebt voor je Amazon uit 1969 een GVA nodig. Als de wagen origineel in België was ingeschreven, hoort er dus al eentje bij je auto te zitten. Indien niet, zijn er twee manieren om er aan te geraken:
- aanvragen bij Volvo zelf (snelste manier)
- via een GVA-keuring bij SBAT (af te raden)
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
Re: gelijkvormigheidsattest
GVA attest is niet meer nodig. Vorige week nog een ingevoerde auto uit Nederland laten keuren in Belgie zonder attest. Op het keuringsbewijs staat dan vermeldt, gekeurd zonder GVA attest.
Re: gelijkvormigheidsattest
Bij normale inschrijving, of enkel als oldtimer?
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
Re: gelijkvormigheidsattest
Was een normale inschrijving, de Volvo is van BJ 1997.
Re: gelijkvormigheidsattest
Geen idee of dit er iets mee te maken heeft?
"Sinds januari 1999 is het Belgisch gelijkvormigheidsattest verplicht vervangen door het Europees gelijkvormigheidsattest (COC)."
"Sinds januari 1999 is het Belgisch gelijkvormigheidsattest verplicht vervangen door het Europees gelijkvormigheidsattest (COC)."
1967 Volvo Amazon P1300 B18A
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio
Re: gelijkvormigheidsattest
Dat is hier niet echt van toepassing. TS bedoelt of een voertuig met bouwjaar 1969 überhaupt een GVA nodig heeft.
Gezien een GVA in België verplicht is vanaf 1968, is het antwoord dus JA, indien het een origineel Belgische wagen betreft.
Als de wagen echter ingeschreven wordt als oldtimer, is een GVA niet nodig. En kennelijk ook niet meer als het om een geïmporteerd voertuig gaat. Maar de details ken ik zelf ook (nog) niet.
De vroegere regeling verplichtte een gelijkvormigheidsattest voor ALLE in België geïmporteerde voertuigen. Dus daar waar wagens gebouwd voor 1968 in België hiervan (nog steeds) zijn vrijgesteld, moest een buitenlandse oldtimer van voor 1968 toch een GVA hebben, wilde je 'm normaal inschrijven. Gezien zo'n papier in de meeste landen toen nog niet eens bestond, betekende dat bijna altijd dat je dus een complete gelijkvormigheidskeuring in België moest doorlopen. Absurd. In die zin is het nu wel een verbetering!
Gezien een GVA in België verplicht is vanaf 1968, is het antwoord dus JA, indien het een origineel Belgische wagen betreft.
Als de wagen echter ingeschreven wordt als oldtimer, is een GVA niet nodig. En kennelijk ook niet meer als het om een geïmporteerd voertuig gaat. Maar de details ken ik zelf ook (nog) niet.
De vroegere regeling verplichtte een gelijkvormigheidsattest voor ALLE in België geïmporteerde voertuigen. Dus daar waar wagens gebouwd voor 1968 in België hiervan (nog steeds) zijn vrijgesteld, moest een buitenlandse oldtimer van voor 1968 toch een GVA hebben, wilde je 'm normaal inschrijven. Gezien zo'n papier in de meeste landen toen nog niet eens bestond, betekende dat bijna altijd dat je dus een complete gelijkvormigheidskeuring in België moest doorlopen. Absurd. In die zin is het nu wel een verbetering!
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
Re: gelijkvormigheidsattest
Ik weet in elk geval dat Europa België op zijn vingers getikt heeft omdat hun GVA niet helemaal was zoals het hoorde...
Re: gelijkvormigheidsattest
Wat TS vermeld is juist, er is nooit een amazon geleverd geweest met een GVA. Het GVA NR is in voege getreden op 1 juni 1968 met een overgangsregeling tot 1 januari 1970 voor alle merken. Vanaf 1 januari 1970 was ieder automerk verplicht om een GVA NR te leveren bij iedere nieuwe auto die in Belgie op de baan kwam. Volvo is gestart met GVA vanaf 1970. Iedere Volvo die van voor 1970 is heeft geen GVA NR nodig op de keuring omdat de verplichting tot het GVA volgens de wet maar vanaf 1970 in voege is getreden. Als je naar de keuring gaat met een Volvo die tussen BJ 1-6-1968 en 1-1-1970 valt, vermeld dan dat een GVA niet verplicht is omdat de verplichte wet van het GVA maar in voege getreden is op 1-1-1970 .
Ik heb iedere jaar dat ik met mijn oude Volvo naar de keuring ga een discussie met de keurders of ik wel of niet een GVA nodig heb, ik verwijs hen dan dat de wet maar verplicht is vanaf 1-1-1970 waarop ze me laten gaan.
Ik heb iedere jaar dat ik met mijn oude Volvo naar de keuring ga een discussie met de keurders of ik wel of niet een GVA nodig heb, ik verwijs hen dan dat de wet maar verplicht is vanaf 1-1-1970 waarop ze me laten gaan.
Re: gelijkvormigheidsattest
Aha, dat is duidelijk! Bedankt Volvo.144!
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..