Autokeuring
Moderator: Youk
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 02 jul 2019, 12:49
Autokeuring
Beste Volvovrienden,
Na meer dan twee jaar zorgeloos rijden, moest mijn P1800 gekeurd worden.
Hij werd afgekeurd.
Vooreerst omdat de kilometerteller (eigenlijk een milesteller vermits het een Amerikaanse import is) niet werkt. De dagteller wel, maar niet de globale teller. Hoe dat de verkeersveilgheid kan beinvloeden is mij een raadsel.
Een groter probleem zijn echter de voor- en achterste torsiestangen van IPD die gemonteerd zijn, en de wegligging fel verbeterd hebben.
Ik dien voor de verdere behandeling van het dossier volgende informatie te bezorgen:
- ofwel een schriftelijk akkoord van de constructeur dat deze akkoord is met de wijziging
- ofwel een attest van een erkend goedkeuringsorganisme (vb TÜV, Vinçotte) dat de wijziging geschikt is voor dit voertuig, met het bijhorende testrapport
Heeft iemand anders hier ervaring mee, of kan iemand mij hiermee helpen.
Lukt dit niet, dan blijft er enkel de optie om de torsiestangen er terug af te halen. Maar dat zal de wegligging niet ten goede komen.
Reeds bij voorbaat dank voor jullie reactie
Na meer dan twee jaar zorgeloos rijden, moest mijn P1800 gekeurd worden.
Hij werd afgekeurd.
Vooreerst omdat de kilometerteller (eigenlijk een milesteller vermits het een Amerikaanse import is) niet werkt. De dagteller wel, maar niet de globale teller. Hoe dat de verkeersveilgheid kan beinvloeden is mij een raadsel.
Een groter probleem zijn echter de voor- en achterste torsiestangen van IPD die gemonteerd zijn, en de wegligging fel verbeterd hebben.
Ik dien voor de verdere behandeling van het dossier volgende informatie te bezorgen:
- ofwel een schriftelijk akkoord van de constructeur dat deze akkoord is met de wijziging
- ofwel een attest van een erkend goedkeuringsorganisme (vb TÜV, Vinçotte) dat de wijziging geschikt is voor dit voertuig, met het bijhorende testrapport
Heeft iemand anders hier ervaring mee, of kan iemand mij hiermee helpen.
Lukt dit niet, dan blijft er enkel de optie om de torsiestangen er terug af te halen. Maar dat zal de wegligging niet ten goede komen.
Reeds bij voorbaat dank voor jullie reactie
Re: Autokeuring
Dat zijn van die mooie felblauwe stangen zeker?
Als je de originele nog hebt, zou ik die nu terug monteren en in tussentijd die van IPD mat zwart spuiten, en na de keuring terug monteren. Tegen dat hij nog eens moet passeren, zijn ze al goed vuil en valt het (hopelijk) zo niet op dat het geen originele stukken zijn.
Toestemming van de constructeur, dat zal niks worden.
TUV papieren, als er niks bij de kit zat, zal dat allicht ook een doodlopend straatje worden.
Die teller, het enige wat ik me er kan bij voorstellen is dat je wagen dan mogelijks geen correcte km-stand kan opnemen.
Hoe zijn ze daar trouwens achter gekomen, t'is toch niet dat ze er ffe een kilometer mee rondrijden?
Als je de originele nog hebt, zou ik die nu terug monteren en in tussentijd die van IPD mat zwart spuiten, en na de keuring terug monteren. Tegen dat hij nog eens moet passeren, zijn ze al goed vuil en valt het (hopelijk) zo niet op dat het geen originele stukken zijn.
Toestemming van de constructeur, dat zal niks worden.
TUV papieren, als er niks bij de kit zat, zal dat allicht ook een doodlopend straatje worden.
Die teller, het enige wat ik me er kan bij voorstellen is dat je wagen dan mogelijks geen correcte km-stand kan opnemen.
Hoe zijn ze daar trouwens achter gekomen, t'is toch niet dat ze er ffe een kilometer mee rondrijden?
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: Autokeuring
indd de IPD stangen moet je zwart verven, of laten zandstralen en zwart poederlakken. Anders geeft dat problemen hier op de keuring wegens niet origineel.
IPD is veel beter dan standaard omdat ze dikker zijn, maar is niet origineel en je mag geen dikkere monteren dan toegelaten volgens Belgische keuring ...
IPD is veel beter dan standaard omdat ze dikker zijn, maar is niet origineel en je mag geen dikkere monteren dan toegelaten volgens Belgische keuring ...
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: Autokeuring
Opgelost geraakt?
Keuring is miserie, gaat niet over veiligheid, alleen muggenzifterij
Keuring is miserie, gaat niet over veiligheid, alleen muggenzifterij
- L385 Viking
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
- Locatie: Denderleeuw
Re: Autokeuring
Vandaag afgekeurd met de 240 voor laadindex banden. Rij al jaren met laadindex 88 en nu zou het volgens hun 90 moeten zijn. Heeft er iemand een idee waar ik dat zou kunnen verifiëren? Goca had een bandentool maar die werkt niet meer.
S60 - 2017
240S - 1991
240S - 1991
- Volvodiesel
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
- Locatie: Oordegem
Re: Autokeuring
Vreemd, mijn 1979 242 heeft banden met loadindex 88 en is juist goedgekeurd.
Mijn 1986 244 GL gekocht met banden met loadindex 88 en is altijd zo gekeurd geweest. Er zitten nu wel andere banden op omdat de oude scheurtjes vertoonden. Zit nu loadindex 91 op, maar een maat die eigenlijk iets te groot is volgens het boekje. Die banden hebben echter ook op een 240 GL gezeten die intussen gesloopt is. Ben eens benieuwd voor de keuring in Augustus...
Mijn 1986 244 GL gekocht met banden met loadindex 88 en is altijd zo gekeurd geweest. Er zitten nu wel andere banden op omdat de oude scheurtjes vertoonden. Zit nu loadindex 91 op, maar een maat die eigenlijk iets te groot is volgens het boekje. Die banden hebben echter ook op een 240 GL gezeten die intussen gesloopt is. Ben eens benieuwd voor de keuring in Augustus...
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010
- L385 Viking
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
- Locatie: Denderleeuw
Re: Autokeuring
Kjell ge houdt het niet voor mogelijk. De reden is dat het een break betreft en de achteras mag iets meer laden dan een sedan. Nu rij ik al 20 jaar met breaks en dat is de eerste keer dat ik daar van hoor. Ik denk dat ze het ter plaatse uitvinden.
Gebeld naar bandenman en blijkt in mijn maat van banden niet hoger dan 88 te verkrijgen. Dus andere maat moeten nemen en alle 4 vervangen
Gebeld naar bandenman en blijkt in mijn maat van banden niet hoger dan 88 te verkrijgen. Dus andere maat moeten nemen en alle 4 vervangen
S60 - 2017
240S - 1991
240S - 1991
- Volvodiesel
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
- Locatie: Oordegem
Re: Autokeuring
Als ze maar moeilijk kunnen doen he... Ge hoort wekelijks dat banden van Volvo 245's springen omdat ze te zwaar geladen zijn natuurlijk.... Wat een onnozelheden, en dat ze dan nog moesten zeggen tegen volgende keer in orde, nee, afkeuren he.
GELDKLOPPERIJ, en anders niks!
GELDKLOPPERIJ, en anders niks!
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010
- L385 Viking
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
- Locatie: Denderleeuw
Re: Autokeuring
Ja Tis voor mijn veiligheid hé... Nu komen er 185/65R15 92T onder, de smalste dat er al onder gezeten hebben. Maar ga hem goe vol kunnen laden nu zonder risico op klapbanden. Duur schouwingske aan het worden, op de dag van keuring accu kapot, nieuwe gekocht. Daardoor over de uiterste datum gegaan en 8,50 euro moeten opleggen. Nu nieuwe banden en nog eens herschouwen....
S60 - 2017
240S - 1991
240S - 1991
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: Autokeuring
Is 195 60 R15 geen optie ? Die liggen op mijn virgo's meen ik (ook tuning rapport hahaha) . Load index moet ik even nakijken.L385 Viking schreef: ↑13 apr 2022, 19:20Ja Tis voor mijn veiligheid hé... Nu komen er 185/65R15 92T onder, de smalste dat er al onder gezeten hebben. Maar ga hem goe vol kunnen laden nu zonder risico op klapbanden. Duur schouwingske aan het worden, op de dag van keuring accu kapot, nieuwe gekocht. Daardoor over de uiterste datum gegaan en 8,50 euro moeten opleggen. Nu nieuwe banden en nog eens herschouwen....
Maar wat een toestanden jongens pfff, maw zever dus.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
- L385 Viking
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
- Locatie: Denderleeuw
Re: Autokeuring
Die lagen erop maar laadindex is 88. Hoger is er niet. Dan was ik er met 2 nieuwe vanaf. Nu heb ik ze alle 4 moeten vervangen. Klote keuring
S60 - 2017
240S - 1991
240S - 1991
Re: Autokeuring
Euh, euh... Standaard waren de banden 165 / 80 /15, zoals op de amazon.L385 Viking schreef: ↑13 apr 2022, 19:20Ja Tis voor mijn veiligheid hé... Nu komen er 185/65R15 92T onder, de smalste dat er al onder gezeten hebben.
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.
Verkocht.